Followers

Tuesday, 27 May 2014

PRK P076 Teluk Intan IV : Dyana mungkin senyum menyerongin dengan pemimpin BN ini......labun le lagi yeop


Di dalam rancak berkempen kekadang pemimpin BN yang memang sifat mereka sedari dulu lebih sudu dari kuah, kerana terlalu nak men'jilat'kan boss, dalam sedar tak sedar akan menjadi 'tumpul'......dengan ke'tumpul'an itu menjadi makin ke'bangang'an dan dengan ke'tumpul'an dan ke'bangang'an itu membantu percuma calon DAP/PR, Dyana memenangi kerusi P076 Parlimen Teluk Intan dengan bergaya.

Labun bukan sebarang labun yeop.....sesekali terlajak labun nampak ke'bangang'an yeop......'tumpul' [sebut tumpor] adik beradik berat 'nanang'.

al-brangionline;

Seronok nengok yong Dyana senyum.
______________________________________________________________________

MCA, Gerakan desak Zahid Hamidi jelaskan isu ‘Cina tidak bersyukur’

OLEH EILEEN NG DAN ANISA‎H SHUKRY
MAY 27, 2014
LATEST UPDATE: MAY 27, 2014 05:49 PM
Gerakan dan MCA menggesa Menteri Dalam Negeri, Datuk Seri Dr Ahmad Zahid Hamidi memberi penjelasan berhubung kenyataan 'pengundi Cina tidak bersyukur' di Teluk Intan semalam. – Gambar fail The Malaysian Insider, 27 Mei, 2014.Gerakan dan MCA menggesa Menteri Dalam Negeri, Datuk Seri Dr Ahmad Zahid Hamidi memberi penjelasan berhubung kenyataan 'pengundi Cina tidak bersyukur' di Teluk Intan semalam. – Gambar fail The Malaysian Insider, 27 Mei, 2014.
Dua parti komponen Cina dalam Barisan Nasional (BN) menuntut Naib Presiden Umno Datuk Seri Dr Ahmad Zahid Hamidi menjelaskan kenyataan "pengundi Cina tidak bersyukur".
Gerakan dan MCA berkata, menteri dalam negeri itu harus menjelaskan kenyataan beliau kerana BN berkemungkinan akan tewas di Teluk Intan dalam Pilihan Raya Kecil (PRK) pada Sabtu ini.
Setiausaha Agung Gerakan, Liang Teck Meng berkata, kenyataan itu akan menjejaskan sokongan pengundi Cina sedangkan presidennya, Datuk Mah Siew Keong adalah calon BN di sana.
Mah akan menentang calon DAP Dyana Sofya Mohd Daud dalam PRK itu.
"Sudah tentu ia akan memberikan kesan kepada undi jadi beliau perlu menjelaskannya," katanya merujuk kepada Zahid.
"Bagaimanapun, saya percaya beliau tidak mempunyai sebarang niat yang berunsur rasis," kata Liang kepada The Malaysian Insider.
Ketika di Teluk Intan semalam, Zahid berkata, hanya kaum Cina yang gembira jika BN tewas di Teluk Intan kerana mereka sudah mewah dan tidak bersyukur atas kejayaan mereka. – 27 Mei, 2014.

Wednesday, 21 May 2014

PRK 076 Teluk Intan III: Merintih jugak Kit Sang ye.....tak tahan 'karenah' Dyana ke?


P162 Gelang Patah;
Pecahan Kaum : C: 52.41 % , M:34.28 %, I: 12.49% L: 0.83%

P076 Teluk Intan : 
Pecahan Kaum:  C: 42 % , M: 38 % , I: 19 % 

Lim Kit Siang menang selesa dalam PRU 13 di P162 Gelang Patah yang lalu dengan mendapat jumlah undi sebanyak 54,284 mengalahkan mantan Menteri Besar yang meraih 39,522 dengan majoriti 14,762 undi.

Perlu diingat, kalau mendiang Karpal Singh merupakan Singa DAP, maka Lim Kit Siang pula merupakan Harimau bintang DAP. Walau pun bertentang dengan Menteri Besar (ketika itu), besar kemungkinan kaum Cina tidak mahu mengambil risiko LKS hilang dari radar politik tanah air, dengan itu beliau menang selesa. Besar kemungkinan kalau DAP meletak calon selain dari LKS, DAP akan 'bungkus'. Tetapi itu telah berlalu.

Adakah pengundi keturunan Cina di Teluk Intan se'cerdik' pengundi keturunan Cina di Gelang Patah dalam PRU P076 Teluk Intan kali ini.?

Bagaimana pula pengundi Melayu di Teluk Intan? 

Dalam PRU13 yang lalu, P076 Teluk Intan, DAP mendapat 27,399 undi manakala BN mendapat 20,086 undi dan calon Bebas perolehi sebanyak 279 undi. Calon BN ketika itu ialah Mah Siew Keong (Presiden Gerakan) yang turut bertanding sekarang. DAP menang dengan majoriti 7,313 undi.

Apakah pengundi kaum Cina berani mengambil risiko dengan meng'korban'kan seorang Presiden?

Telahan ini dibuat bukan berasaskan perkauman tetapi ia berasaskan ke'rungsingan' seorang politikus seveteran LKS yang tiba-tiba berasa tidak sedap 'hati', mungkin kerana ketidakber'lapit-cakap' calonnya, Dyana Sofya dalam hal Hudud seperti DI SINI yang menghirishati orang-orang Islam di Teluk Intan.

Kebiasaannya apabila seorang veteran seperti LKS tiba-tiba me'rintih' seperti DI SINI , berkemungknan akan membawa 'mala-petaka'. Berkemungkinan DAP tersalah meng'gerak'kan 'bidik' dalam percaturannya untuk menarik lebih banyak undi Melayu dengan menganggarkan undi dari kaum Cina sudah pasti dalam 'tangan'.

Apa-apa pun saya merasakan persaingan adalah sengit tidak seperti di Bukit Gelugur, di mana pertembungan di antara 'heavyweight' dan 'flyweight' yang membuat pengikut dan panganalisa politik terasa mengantuk menunggu 'game-over'.

al-brangionline:

Saya terhidu akan 'kambing-hitam' terbakar selepas PRK ini.

Tuesday, 20 May 2014

PRK 076 Teluk Intan II: Peluh melenjun, cayor dengan jelingan melen'cun'?


Bukit Gelugur ntah ke mana
GST berbagai, tenggelam sudah
Kenaikan Tariff letrik semacam tak ada makna
Kewajaran Hudud sementelah lagilah
Menjatuhkan kezaliman memang patut
Bepanas berkempen peluh melenjun
Isu rakyat hanyut ke laut
Terkedu demer, jelingan melen'cun' [sumber .]
al-brangionline:

Teringat akan buku "Indahnya hidup bersyariat"

Monday, 19 May 2014

PRK P076 Teluk Intan : Jangan kuat-kuat.....sakit Mah......

PRK Teluk Intan: BN ditentang DAP

CALON Barisan Nasional Pilihanraya Kecil Teluk Intan,Datuk Mah Siew Keong bersama dengan Calon DAP,Dyana Sofya Mohd Daud tiba Dewan Semarak Kasih SMK Sri Perak untuk penamaan calon. - Foto Abdullah Yusof

PRK Teluk Intan: BN ditentang DAP


TELUK INTAN: Pilihan Raya Kecil (PRK) Parlimen Teluk Intan menyaksikan pertandingan satu lawan satu antara calon Barisan Nasional (BN) dan DAP.

BN diwakili Presiden GERAKAN, Datuk Mah Siew Keong manakala DAP diwakili setiausaha politik kepada Ahli Parlimen Gelang Patah, Lim Kit Siang, Dyana Sofya Mohd Daud.

Pertandingan satu lawan satu itu diumumkan oleh Pegawai Pengurus Pilihan Raya, Datuk Ibrahim Ahmad di pusat penamaan calon Dewan Semarak Kasih, Sekolah Menengah Kebangsaan Seri Perak di sini, sebentar tadi. 
Kerusi Teluk Intan kosong berikutan kematian penyandangnya, Seah Leong Peng, 48, akibat kanser pada 1 Mei lalu.

Pada Pilihan Raya Umum Ke-13 (PRU-13) tahun lalu, Seah menewaskan calon Barisan Nasional, Datuk Mah Siew Keong dan calon Bebas, Moralingam Kannan dengan majoriti 7,313 undi. [sumber .]
___________________________________________________________________
Pengundi: 60,483 Pecahan Kaum: C:42% M:38% I:19% ......dijangka pengundi Melayu jadi penentu
al-brangionline;
Jangan kuat-kuat.....sakit Mah......(tengok betul2 gambar di atas)

Thursday, 15 May 2014

Biar betul, ada ke patut dilantik jadi wakil bertaraf 'Duta' ke Antartika?.....tak terkejut ke beruk......kah kah kah

Tersebut akan alkisah yang berlaku di sebuah negeri di Timur Tengah. Negeri ini kaya dengan minyak. Negeri ini diperintah oleh seorang yang kurang cerdik, malah teman-teman yang membantunya memerintah negeri itu pun semuanya kurang cerdik.

Oleh kerana kekurang-cerdiknya itu, maka ia nak digantikan dengan yang cerdik sedikit daripadanya, maka apa lagi mengamuklah ia. Terkejut big bos di Pusat kerana tak sangka orang yang kurang cerdik boleh mengamuk.

Bukan big bosnya sorang yang terkejut, bahkan seluruh makhluk jin, haiwan dan orang-orang yang se"kepala-hotak" dengannya turut terkejut.

Kura-kura pun terkejut lalu kepalanya ter'masuk' ke dalam tempurungnya.

Ayam pun sama terkejut lalu ber'kokok' tak henti-henti.

Kucing berlari lintang-pukang dek terkejut diikuti dengan anjing tak berhenti-henti menyalak kerana terkejut.

Rimau di hutan mengaum sekuat-kuatnya dan bersedia menerkam bila-bila masa kerana buat dia terkejut.

Semua ular tedung mengembangkan kepalanya marah kerana buat mereka terkejut.

Ungkas,lotong,moyet dan beruk jangan ceritalah, semuanya terkejut beruk, namanya beruk mestilah terkejut, beruk.

alam jin menjadi gegak gempita dengan teriakan jin dek terkejut nasib baik alam jin dengan alam manusia tak sama, kalau tidak pecah anak telinga.

Orang berpenyakit latah semuanya mencarut sambil menari2 sambil menyebut semua nama alat-alat sulit sang puteri di Jabal Berapit. 

Tapi ada sorang mamat yang mendiami di puncak Jabal Hadid punyalah terkejut sehingga ter'keluar' taik sembelitnya, dan dek terlampau terkejut lantas terperosok masuk balik semula hinggakan semua beruk-beruk di rimba terkejut......agaknya itu yang peribahasa Arab kata, "Terkejut Beruk".

Big bosnya pun turut terkejut-beruk lantas tak jadi marah dan memaafkannya, maklumlah orang kurang cerdik lantas melantiknya menjadi duta ke satu benua yang sejuk yakni Benua Antartika agar suhu panasnya turun mendadak dan tidak terkejut lagi......ini dipersetujui oleh semua tabib-tabib negara itu kerana ibarat orang demam panas yang kena 'fid' atau sawan tarik mesti direndam dalam air batu untuk menyejukkan badan dan kepala hotaknya kerana dibimbangi akan terkejut-terkejut lagi di masa-masa akan datang.

al-brangionline:

Itu hanyalah satu mimpi dan terus terjaga bila terkejut mendengar mesej masuk mengatakan orang itu rupa-rupanya 'cerdik' bukan seperti yang dijangkan kurang cerdik selama ini.

Wednesday, 14 May 2014

Prinsip telur penyu Umno Teganung.....sifatnya lembik, selepas direbus pun lembik jugak

PRINSIP ala TELUR PENYU yang ada pada orang Umno, lembik....ada orang kata sedap kalau direbus.

Tak ramai orang Umno yang ketika di puncaknya KELUAR dari Umno kerana PRINSIP walaupun sekelumit yang ada kalaulah boleh dikira atau diambilkira pada dirinya.
Ku Li dan yang se'gua' dengannya keluar dulu pun bukan atas PRINSIP, tapi sebab kalah jawatan Presiden Umno.
Rais yang ber'PRINSIP' konon, malah dah bakar pun jambatannya...masuk semula kerana jambatan yang dibakar itu hanya jambatan kertas.
Berahing dipecat, bukannya keluar Umno atas PRINSIP.
Hatta ANWAR sekalipun, beliau bukan keluar Umno ketika di puncak pesada Umno kerana PRINSIP, beliau terkeluar dari Umhno kerana ditendang keluar oleh Umno, kalau tidak Anwar masih di dalam Umno malah akan menentang pembangkang berhabis-habisan sekarang.
Tidak dinafikan ada satu dua kerat lagi yang dikatakan berPRINSIP berada dalam Umno,.....weh kalu 'dia' tu betul-betul berPRINSIP, kenapa masih kekal di dalam (dah kalah pun dalam PRU dulu) Umno?
'Mike Tyson' keluar Umno kerana PRINSIP, tapi selepas sudah tidak ber'upaya' lagi berada di dalam Umno......apa2pun kita boleh beri tabik hormat jugak kepada beliau termasuk Kadir Syeikh Fadhil dan mungkin dua tiga orang lagi.
Allahyarham Dato' Onn mungkin satu-satunya yang keluar Umno ketika dipuncak, yakni menjadi Presiden Umno atas beberapa PRINSIP. Beliau sudah nampak 'bibit-bibit' perkauman dalam Umno dan berbagai lagi.
Selebihnya saya tak berapa sangat mengikuti hal dalam kelambu Umno....seperti status sebenarnya Allahyarham Tunku dan Hussein Onn. Ramai yang mengatakan mereka tidak berada dalam Umno ketika penghujung hayatnya, Wallahu'alam.

al-brangionline:

Telur penyu lembik sifatnya.....bila direbus akan jadi lembik jugak, ada orang kata sedap......hahahahha

Tuesday, 13 May 2014

Begitulah kehendakNYA, Mad Said akan di'nobat'kan semula sebagai MB Teganung?.....macang dok caya weh


Katakanlah (wahai Muhammad): "Wahai Tuhan yang mempunyai kuasa pemerintahan! Engkaulah yang memberi kuasa pemerintahan kepada sesiapa yang Engkau kehendaki, dan Engkaulah yang mencabut kuasa pemerintahan dari sesiapa yang Engkau kehendaki. Engkaulah juga yang memuliakan sesiapa yang Engkau kehendaki, dan Engkaulah yang menghina sesiapa yang Engkau kehendaki. Dalam kekuasaan Engkaulah sahaja adanya segala kebaikan. Sesungguhnya Engkau Maha Kuasa atas tiap-tiap sesuatu."
Al-Quran: Surah Al-Imran, Ayat:26.

Begitulah kehendakNYA. Telah ditakdirkan Mad Said mantan Menteri Besar dengan penuh gah dinobatkan sebagai Menteri Besar selama satu penggal lebih dan diturunkan dengan penuh 'sebak-di dada'.

Anihnya perletakkan jawatan Mad Said (diturunkan...ke guaner?) disebelah siang semalam dan Majlis angkat sumpah MB baru ter'paksa' diadakan pada sebelah malamnya (malam tadi). Kenapa tak tunggu siangnya, yakni hari ini? Dikhabarkan helikopter berlegar-legar di atas bandar Kuala Terengganu semalam, untuk apa? Untuk menyaksikan beberapa siri ke'runtuh'an di bandar itu? Ke nak pantau kot-kot 'awok-awok' mantan MB yang dikatakan paling 'gedebe' ini buat protes?

Sejarah membuktikan, 'awok-awok' atau 'juak-juak' Umno ini hanya berkokok paling lama 5 minit, lepas tu meleleh taik di ekor. 

Suatu ketika dulu pun ketika Almarhum Dato' Harun Idris nak di 'ngap', bukan main pe'silat-gayung' mem'buat benteng di kediamannya, tapi hampeh.

Dikejutkan lagi pagi ni, Mad Said dan sorang 'awok'nya telah mengistiharkan diri mereka keluar dari Umno dan katanya ramai lagi akan menyusul. Salah sorangnya berkemungkinan besar Ku Ttera Kuala Berang. [sumber .]

Katakan hanya 2 orang saja keluar Umno maka kedudukan di DUN Negeri Terengganu akan menjadi 15:15:2. (15 BN, 15 PAS dan 2 Bebas)

Secara moralnya saja Umno sepatutnya menghadap Istana untuk bubbar DUN. Tapi dengan Umno usah berbicara soal moral......kikikikiki. Usah tunggu Umno nak buat terkejut tergempar, PAS sepatutnya membawa usul undi tidak percaya kepada Kerajaan '5 minit. Tak munasabah kalau Mad Said dan 'awok'nya yang sudah isytihar keluar Umno tidak menyokong kecualilah Putrajaya men'janji'kan sesuatu untuk menyelemat dari salah satu siri-siri ke'runtuh'an di Terengganu.

PAS boleh memujuk Mad Said dan 'awok'nya menyokong usul undi tak percaya dengan me'letak' kembali Mad Said di atas kerusi 'panas' itu.

Atau pun PAS boleh menghadap Paduka Tuanku menyembah dan memohon pekenan untuk membubar Negeri DUN Terengganu. [sumber .]

Walau apa-apa pun, Terengganu tetap panas seperti kata seorang sahabat politik 'sata' dan 'kelepok lekor'. Memang betul, 'sata' kalau dibakar terlalu lama akan menjadi hangit, pun kalau kepok lekor direbus terlalu lama , keropok lekor akan menggeleding kepanasan.......itulah 'badi' Umno Terengganu terpaksa hadapi setelah Masjid Bujal dirobohkan oleh 'puak-puak' yang tidak berhati perut, kalau ada hati pun, jenis hati kering, tidak bederia rasa......ada saja siri-siri ke'runtuh'an di Terenganu berlaku selepas itu.

al-brangionline:
Pakat balik weh ke Teganung...... Oh, Kuala Berang, mung tunggu, aku balik.....ceh wah......

Monday, 12 May 2014

"Runtuh Terengganu Runtuh" Se'gedebe-gedebe' Mad Said, akhirnya ter'sembam' juga

Ahmad Said letak jawatan, pengganti angkat sumpah malam ini

KUALA TERENGGANU: Menteri Besar Terengganu, Datuk Seri Ahmad Said sah meletak jawatan dan penggantinya akan mengangkat sumpah pada malam ini, kata Setiausaha Agung Barisan Nasional (BN), Datuk Seri Tengku Adnan Tengku Mansor.

Beliau berkata, majlis mengangkat sumpah dijangka berlangsung pada kira-kira jam 8 malam ini di Istana Syarqiyyah di sini.

Tengku Adnan tidak menamakan pengganti Ahmad Said.


Bagaimanapun, Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Seberang Takir, Datuk Abdul Razif Abdul Rahman disebut-sebut sebagai pengganti menteri besar.
______________________________________________________________________
[sumber .] [sumber .]
al-brangionline:
Beralih rasa dari "lemang Kijal" ke "kepok lekor Seberang Takir"
Ke"dua-dua"nya jenis tak tahan lama...cepat basi.

Monday, 5 May 2014

Umno ber'samba' dengan PKR, DAP ber'cha-cha' dengan MCA, langkah siapa yang 'sumbang' akan menjadi 'tempang?

MCA ber'mati2an' menunjukan siongnya menentang 'HUDUD'. 

Kerana apa? 

Mustahil bijak pandai di dalamnya tidak membuat homework. Tidak munasabah sebegitu ramai politikus di dalamnya begitu naif dengan HUDUD, lainlah kalau MCA sudah membelenggu kepala otaknya dengan membina tembok besar sehingga tidak tahu langsung bahawa HUDUD itu hanya terpakai kepada orang-orang Islam sahaja.

Pada hemat saya, ia hanya tentangan yang bersifat 'wayang kulit' atau 'opera cina', satu tentangan yang dibuat-buat agar mereka dapat balik memenangi hati kaum Cina, dapat menarik balik sokongan kaum Cina lantas terus memberi undi kepada mereka. Di ketika Umno samada ber'pura-pura' memberi sokongan atau 'betul2' sudah mendapat 'Taufiq dan Hidayat, MCA mengambil peluang agar dapar membuktikan kepada kaum Cina di luar sana bahawa MCA tidak boleh dan memang tidak dicucuk hidung oleh Umno.


Manakala DAP juga mengambil peluang menentang HUDUD untuk sekian kalinya agar kaum Cina di luar sana masih konsisten bersama mereka....agar mereka tidak bertukar arah memberi sokongan kepada MCA. Mereka menentang HUDUD bukan sangat kerana HUDUD itu bertentangan dengan Perlembagaan negara kononnya. Mereka sedar Perlembagaan Negara bukannya rigid sekeras Tembok Besar Cina, ianya boleh dipinda. Dan juga sesuatu yang DAP paling gerun, takut kalau-kalau Umno sudah betul-betul berlembut hati dan sudah ber'taubat' hingga bersatu dengan PAS (satu perkara yang tidak mungkin boleh berlaku kerana PAS dan Umno berada di atas paksi berbeza). DAP membayangkan zaman politik mereka dan MCA akan bertambah kelam dan gelap jika PAS dan Umno bersatu.


Manakala PKR pula, saya nampak mereka bukan mencari penyelesaian berlandaskan tuntutan Agama untuk menyelesaikan kemelut politik ini, tetapi lebih kepada ber'politik' semata-mata untuk berpolitik daripada hendak menyelesaikan kemelut politik. Mereka berada di dalam 'dilema' yang acute, kerana goyah atau setabilnya Pakatan Rakyat bergantung kepada 'licik atau straight forwardnya' keputusan politik yang akan mereka bawa.

Mereka akan cuba menari ikut 'samba' Umno tetapi dalam tempo yang lagi perlahan, biar nampak sedikit romantik seperti DAP menari ikut cha-cha MAC, kalau rancakla cha-cha MCA, maka mereka akan lebih rancak?....perhatikan

Umno pula tersepit di tengah-tengah. Di telan matinya mak, diluah matinya bapak. Mereka pening untuk memikirkan kemelut ini, sokongan kaum Cina akan terus menggelongsor, bahkan undi Melayu pun turut terhakis jika mereka me'lari'kan diri dari isu HUDUD ini. Mereka juga nampaknya selari dengan PKR menggunakan kaedah berpolitik semaksimum mungkin untuk menyokong HUDUD, bukannya di atas tuntutan HUDUD itu sendiri.
Mereka cuba ber'samba', sama-samalah kita saksikan siapa yang lebih sumbang langkahnya.

Ramai berkata PAS hanya beretorik dan menggunakan HUDUD sebagai 'umpan' paling mujarrab untuk meraih undi orang Islam. Biarkan fitnah datang melanda, teruskan bawa HUDUD ke Parlimen, bukan resultnya semata-mata yang kita harapkan. Kalau direject majoriti ahli Parlimen pun kita patut bersyukur sementelah lagi kalau diterima, yang dicari-cari ialah Mardhotillah, satu ungkapan yang amat fobia didengar oleh musuh politik dan Islam dan mereka yang masih terawang-awang terapong di atas hanya selera politik semata-mata yang bisa menghanyut dan mengkhayalkan mereka walaupun mereka beriman dengan segala hukum Allah.

al-brangionline:
Dalam politik penuh dengan kepura-puraan, tapi janji Allah tidak pernah dengan pura-pura.

Saturday, 3 May 2014

PAS tak pandai berdiplomatik.....tak 'romantik' nak ambik hati DAP dan PKR?

Ada orang kata PAS tak pandai berdiplomatik dengan PR (PKR dan DAP).....

Agaknya PAS ni jenis tak 'romantik'......tak pandai nak nak ambik hati DAP dan PKR?......gitu agaknya.

Agaknya ketika DAP menolak HUDUD, diplomatik ke tidak?..agak2 demer tak terasa ke apa perasaan PAS ketika demer menolak tu.
Ketika Anwar kata HUDUD hanya :
[" Anwar also reminded Muslims that hudud is just one small component in the wider Islamic moral code which also includes good governance and equality. "]
[" “We cannot talk about hudud when the judiciary and the judges are still not independent. I can give you tens of examples, even including the Shariah courts. Now, who are the ones who will implement this hudud? "]
Agak2 cakap2 macam tu adalah diplomatik kot......itulah ghoper diplomatik kot...kot...kot

Aku bukan wartawan otai seperti Pak Subki......fening2 lalat memikirkan nak ber'diplomatik' macam mana lagi dengan PR nih....agaknya kalaulah kita jawab dan beri hujah ber'diplomatik' di Masyar besok, kita terlepas dan boleh lepas ke, kalau gitu teman rasa nak pulun cari guru yang ngajor 'diplomatik' dan 'diplomasi'...Wallahu'alam.

Patutlah pun dalam Talkin....ada disuruh....."apabila datang dua orang Malaikat Mungkar dan Nakir, jawablah dengan lidah yang fasih lagi lancar, janganlah engkau takut dan gerun kepada mereka kerana mereka pun makhluk Allah juga....." (agaknya Pak Imam tu suruh ber'diplomatik' lah kot?)

al-brangionline;
Jawablah kalau berani.....kalau tak dihumban dek Malaikat itu.

p/s yang aku tahu kereta bernombor plate merah (diplomatik') tak makan saman.....atas dunia je tak makan saman, 'bawah' dunia baru tahu diplomatik ke tidak.
_______________________________________________________________
Ada yg bercakap demi hudud sanggup pecah Pakatan. Ini cakap tak diplomatik dan tentu bukan bersemangat Pakatan. CAkaplah seperti Salahudin Ayub & Mahfuz, kekal hudud dan kekal Pakatan. Org PAS jangan memalukan PAS di sisi PKR/DAP. Bagaimana nak jadi ketua PR cakap macam ini? Itulah yg UMNO mahu.

Friday, 2 May 2014

Untuk kita semua yang mahu faham termasuk Anwar 'and the gang'.....Najib 'and the geng' pun

Kaum Saba',

Empangan pecah kerana kaumnya tidak bersyukur..... berlepas tangan dari kebergantungan kepada Allah setelah di kurniakan Allah dengan hasil tanaman yang melimpah ruah. Allah hanya menghantar makhlukNya yang bernama TIKUS untuk mengorek tanah empangan hingga pecah lalu menghapuskan dan merosakkan tanaman itu.

Malaysia,

Empangan tidak pecah, hasil minyak melimpah ruah...malah hasil GST saja nanti berlipat ganda, rezab berbillion2 (Selangor saja sebagai contoh melebihi 2.0 billion)....ramai yang berlepas tangan dari kebergantungan kepada Allah...ramai yg berlumba2 memperjuang atas nama "good governance and equality" konon...Allah hanya menyekat makhlukNya yang bernama HUJAN untuk 2-3 bulan hingga hampir kering empangan. Air terpaksa bercatu.

Marilah sama2 kita renung dan kembali kepadaNYA sebelum BALA' yang lebih dahsyat lagi menimpa kita.

Jangan lupa BALA' yang bakal menimpa akan dirasai semua orang samada yang bergantung kepada Allah atau pun yang berlepas dari kebergantungan kepadaNYA.

Teringat semasa kecil dulu, di negara Afrika berCATU makanan. ...rupanya sekarang baru terasa "azab"nya berCATU.

Itu pun masih nak berpoliticking lagi.


al-brangionline:

Janganlah kita berfikir cara orang bukan Islam. Mereka tiada 'guidance' dari Al-Quran.

p/s Selamat Datang Rejab, semoga Allah memberkati kita dibulan ini dan Syaaban sehingga kita bertemu Ramadhan Al-Mubarak.

Ya Allah, jadikan kami termasuk orang-orang yang merindukannya. Aamiiiin.