Followers

Sunday, 2 February 2014

N25 Kajang: 'Game'nya tak semudah dijangkakan.....percayalah......


Umum sudah tahu Anwar akan bertanding di PRK N25 DUN Kajang setelah ADUN PKR Lee Chin Cheh letak jawatan.

Lee melepaskan jawatannya kerana ikut arahan berdasarkan strategi yang amat komplek untuk difahami bagi orang awam kerana calon yang akan bertanding dikatakan calon ber'taraf' dunia.

Calon itu selain ber'taraf dunia' ia jugak dikatakan tersangat popular untuk ditandingi oleh calon BN.

Gembar gembur yang diperkatakan bahawa Selangor perlu dijadikan kubu dari serangan mengejut kononnya bos nombor satu Umno akan 'tumbang' di'hentak' lawan sendiri.

Juga dikatakan menjelang PRU14 Selangor perlu dipertahankan kerana ia menjadi 'batu' terakhir untuk melangkah ke Purajaya.

Hebatkan strategi itu.

Saya tidak pernah dengar lagi mana-mana perlawanan samada sukan, peperangan atau apa-apa pertandingan manapun seseorang akan meng'heboh' dan 'melaung' segala perincian strateginya sehingga musuh tahu akan kelecek dan geleceknya.

Pada pendapat yang serba daif dan naif diri ini, BN mempunyai peluang cerah kalau meletakan calon tionghua dan sebaliknya kalau Umno berkeras nak meletakkan calonnya maka calon itu boleh 'balik awal'.

Begitu juga dengan PR (PKR), ia mempunyai harapan cerah jika meletakkan calon tionghua kerana percaturannya adalah dengan kaum tionghua.

Pengundi melayu dijangka sudah buat mind-setnya tapi kaum tionghua dengan kepimpinan baru mungkin ingin mencuba atau memberi peluang kedua kepada calon tionghua dari BN iaitu MCA.

Anwar yang umum nampak begitu kompiden menang di Kajang samada ia betul-betul mahu jawatan MB atau pun 'serah' kepada Azmin itu persoalan lain mungkin men'jilat' jari jika terlampau 'complacent' dengan popularitinya.

Apakah kayu ukur terakhir mengukur popularitinya?

Kalau betul ia popular dan masih lagi 'tegar' kenapa anak buahnya masih boleh ber'keras-kepala' buat hal kalau pun tidak 'onar'?

Anwar masih mempunyai banyak masa untuk berfikir buat U-turn. Tapi Anwar adalah seorang yang 'keras kepala' untuk berbuat demikian kerana komanlah pemain politik ber'tara dunia' berbuat demikian.

Siapa berani buat ramalan atau yakin dengan game yang 'straight forward' ini?

Anwar bertanding dan menang dan Istana restu beliau jadi MB?

Ok katakan Istana tak restu Anwar pun juga tidak restu Azmin.

Apa akan terjadi?

Calon MB dari PAS sebagai alternatif lain?. Apakah DAP akan bersetuju atau PKR boleh mengendurkan 'ego'nya bersetuju?

al-brangionline:

Jangan ingat game ini semudah yang dijangkakan.