Followers

Tuesday, 30 December 2014

Kepala hotak Anwar masih mem'beku' akibat cuaca sejuk di New Zealand



12:43PM - 30 Dec 2014

Gambar percutian di New Zealand semasa banjir melanda beberapa negeri di Malaysia


Dalam sama diharungi, cetek sama diredahi, rakyat perlu disantuni





Yang capek datang bertongkat, yang mampu meredahi awan bertingkat


Paduka Al-Sultan Kelantan bersama merasai keresahan mangsa banjir




Anwar: Sedia rancangan lepas banjir


Ketua Pembangkang, Datuk Seri Anwar Ibrahim menggesa semua pihak bertindak dalam satu pasukan dan menyokong langkah kerajaan membantu lebih 200,000 mangsa banjir di lima negeri yang terjejas.

“Saya menggesa agar semua pihak bertindak sebagai satu pasukan, dan menyokong langkah Kerajaan Persekutuan dalam usaha menangani bencana ini.

“(Saya turut) menggesa agar diluluskan peruntukan segera untuk makanan dan ubat-ubatan, terutama untuk kawasan-kawasan kritikal,” katanya.

Beliau juga mengusulkan supaya kerajaan Pusat menyediakan satu rancangan menyeluruh untuk memperbaiki atau membangunkan semula rumah-rumah yang musnah akibat banjir besar ini.[sumber .][sumber .]
al-brangionline;
Kalau itulah cadangan dari bakal seorang Perdana Menteri, rasanya ia setaraf dengan Pasukan Debat Tingkatan Tiga punya buah fikiran...biasa saja, tiada yang luarbiasa almaklum kedinginan cuaca di Nrw Zealand masih mem'beku' kepala hotaknya.
Berlakunya sesuatu musibah, terlalu banyak hikmah untuk kita tekuni. Di waktu inilah kita dapat membeza mana satu pemimpin yang hanya 25-jam (macam kedai mamaklah pulak) berpolitik, ada pemimpin yang pandai berlakon, ada pemimpin yang benar-benar memikirkan amanat berat di batu jemala mereka.
Hanya rakyat yang mahu mengerti akan melihat dengan mata hati, biarkan Allah membalas mereka yang ikhlas berjuang untuk rakyat.

 

Thursday, 25 December 2014

Mimpi 'negeri' DAP dan PKR

Semua orang tahu dasar PAS.

DAP dan PKR lebih daripada tahu dasar PAS.

PAS pun tahu apa dasar DAP dan PKR.

Tetapi kenapa PAS sanggup buat 'political agreement' ataupun 'Tahaluff Syiasi' bersama menjadi Pakatan Rakyat? Habis tu, kenapa DAP dan PKR masih sanggup menerima PAS sebagai 'rakan kongsi' untuk menghadapi PRU walaupun mereka tahu dasar PAS akan 'menembak belakang' mereka?

PAS sanggup menjadi 'rakan kongsi' PKR dan DAP atas satu sebab kerana mempunyai titik persamaan iatu menggunakan kaedah demokrasi menjatuhkan UMNO/BN melalui PRU yang sah kerana pengundi di luar sana sudah maklum akan kebejatan parti yang telah mendominasi pemerintahan negara semenjak sebelum dan selepas Merdeka lagi.

Kenapa setiap kali PAS mengutarakan kewajaran HUDUD, DAP akan melenting sambil meroyan bagaikan digigit polong atau hantu raya?

PKR serta sekerat dua ahli PAS masih mampu bersilat walaupun kelihatan sumbang dan canggung dalam menangani HUDUD.

Apakah PAS sanggup mengorbankan prinsip semata-mata kepingin menakluki Putrajaya?

Kalaulah PAS sanggup men'Korban'kan Hudud, apakah DAP dan PKR yakin boleh menakluki Putrajaya dalam PRU14 nanti?

[sumber .]

al-brangionline:

Kenapa perlu menghalang kami melaksanakan kehendak Agama kami?. Bukankah kami sentiasa menghormati cara hidup kamu?

Friday, 19 December 2014

Di manakah titik pertemuan persamaan di antara kita?......

[[[ .....Pemimpin Wanita DAP ajak pemimpin PAS pula debat tentang rasuah
Setiausaha DAPSY Bukit Bendera Syerleena Abdul Rashid percaya keutamaan perlu diletakkan dengan isu rasuah berbanding hukum hudud. – Gambar fail  The Malaysian Insider, 19 Disember, 2014. Setiausaha DAPSY Bukit Bendera Syerleena Abdul Rashid percaya keutamaan perlu diletakkan dengan isu rasuah berbanding hukum hudud. – Gambar fail The Malaysian Insider, 19 Disember, 2014.Susulan cabaran pemimpin PAS Zaharudin Muhammad (gambar) terhadap Lim Guan Eng supaya berdialog dengannya berhubung isu hudud, seorang pimpinan wanita DAP peringkat belia DAP hari ini mengajak ahli Majlis Syura Ulama itu berdebat pula dengannya.Setiausaha DAPSY Bukit Bendera Syerleena Abdul Rashid berkata, beliau sedia berbincang dengan PAS mengenai sebab kenapa membanteras rasuah lebih penting berbanding memaksa pelaksanaan hudud di Malaysia."Sebagai seorang rakyat Malaysia beragama Islam, saya sesungguhnya percaya keutamaan kita seharusnya diletakkan kepada usaha membanteras rasuah dalam negara, lagipun rasuah merupakan akar segala kejahatan yang berlaku dalam masyarakat kita hari ini."Oleh yang demikian, saya ingin melontarkan cabaran ini kembali kepada Zaharudin, biar sahaja kita berdua berdebat tentang hal ini."Kita sewajarnya berbincang tentang hal ini berasaskan fakta dan bukan emosi mentah mahupun sebarang bentuk ancaman, supaya seluruh Malaysia dapat memahami betapa seriusnya isu ini," katanya dalam satu kenyataan hari ini.Beliau yang juga Pengarah Pendidikan Politik Wanita DAP Bukit Bendera itu menyifatkan cabaran dialog mengenai hudud yang dibuat Zaharudin terhadap Lim itu "sesuatu yang agak pelik.""Nampaknya Zaharudin, yang juga menantu Presiden PAS Datuk Seri Abdul Hadi Awang, benar-benar serius mahu mengetahui pendirian DAP mengenai hudud," katanya.Syerleena berkata, pendirian DAP mengenai hudud dan pelaksanaannya, seperti yang disebut penasihat parti Lim Kit Siang, sama dengan pendirian tiga Perdana Menteri pertama Malaysia, Tunku Abdul Rahman, Tun Abdul Razak Hussein dan Tun Hussein Onn."Undang-undang hudud bertentangan dengan Perlembagaan Persekutuan yang meletakkan asas sebuah negara sekular, dengan Islam dijadikan agama rasmi Persekutuan dan kebebasan beragama yang dijamin buat agama-agama lain."Katanya, Zaharudin harus faham yang garis pemisah di antara negara sekular dan negara Islam di Malaysia ini seringkali diabaikan, akibatnya, kebanyakan rakyat terlupa yang Perlembagaan Persekutuan itu bersifat sekular."Sekular tidak bermakna DAP menentang Islam, atau apa jua agama lain. Maksud sekular ialah supaya kita dapat bertoleransi, bermesra dan menghormati semua agama. Kami percaya semua orang dilihat sama di mata undang-undang," katanya.Syerleena mendakwa, PAS sekali lagi menunjukkan sisinya yang sebenar melalui berahinya melaksanakan hudud, walaupun jika ia hanya akan dilaksanakan di Kelantan."Tidak kisahlah kalau Malaysia ini negara yang berbilang kaum dan berbilang budaya di mana undang-undang sedia ada dirangka para leluhur melindungi setiap seorang warganegara dengan pengadilan moral yang sebaiknya secara adil."Tidak kisahlah jika ini akan dengan sendirinya menjahanamkan apa yang diusahakan Pakatan Rakyat – tepikan perbezaan dan bersatu sebagai sebuah perikatan politik demi perubahan yang sangat diperlukan di negara ini."Tidak kisah jugalah jika hal ini akan merosakkan semangat pengundi, terutamanya saudara senegara yang bukan beragama Islam yang setulus hati mempercayai slogan ‘PAS-4-All’."Katanya, DAP ialah parti yang percaya dengan usaha mempertahankan hak semua rakyat Malaysia tanpa mengira kaum, agama dan gender, usaha mendaulatkan kesaksamaan dan solidariti dan kepentingan mengekalkan keharmonian hubungan antara kaum dengan sesama warga Malaysia dari setiap lapisan."Mungkin Zaharudin patut bertanya dirinya, adakah beliau menentang demokrasi, kebebasan, keadilan sosial, hak asasi manusia, kesaksamaan gender dan peluang saksama?" soalnya. – 19 Disember, 2014. [themalaysianinsider .].....]]]al-brangionline:Baca dan hayati betul-betul. Kita bertahaluff syiasi bukan bermakna kita mengadai dasar parti.Membasmi rasuah serta menegakkan keadilan sosial, ekonomi dll adalah seiring dengan kerja-kerja menegakkan amar maaruf dan nahi mungkar.Wahai rakan PR..tak ramai pun, hanya PKR dan DAP, tetapi nun di luar sana ramai yang mengharapkan perjuangan kamiTolong hormatilah pegangan kami......

Sunday, 7 December 2014

Rakusnya MPKj......di'rongkas'nya bersekali dengan akar......alahai

GAZA yang hanya berukuran lebih kuran 11+ kilometer x 50+ klometer di khianati Zionis, dibedil, di bom, Masjid, Hospital, Sekolah dll hancur musnah dan ramai rakyatnya mati.
Rezab 'monsoon drain' di sebelah rumah saya yang hanya berukuran 80 kaki x 5 kaki dimana saya ada tanam 3-4 perdu pokok pisang, satu pokok belimbing buluh yang sedang rancak berbuah, 2 pokok rambutan yang sedang membesar (baru 3 kaki tinggi) dan 3 pokok durian belanda.
Tujuan saya tanam itu adalah semata-mata memanfaatkan tanah kosong tidak terlintas dihati menjadi jutawan segera sebagai petani mithali. Usaha itu adalah semata-mata untuk mengukuhkan tebing kerana di Bangi hujan nya boleh tahan lebat.
Pada Khamis lepas datang beberapa orang pegwai MPKj memaklumkan pokok-pokok itu akan di'nyah' keluar. Maka berlakulah omputeh kata 'some heated arguments' antara saya dengan mereka.
Mereka mengatakan proses 'maintain' 'monsoon drain' dibuat setahun sekali dan kontraktornya susah mengambil gambar sesudah siap bekerja.
Saya jawab kalaulah diguna machine yang besar seperti RB, Hydraulic Excavator atau paling koman 'backhoe' silakan, tapi ini hanya mengunakan cangkul, parang kontot dan mesin memotong rumput. Pokok itu tidak menggangu flow atau aliran air malah ia menambah kestabilan tebing.
Tetapi pegawai MPKj itu dengan bangga dan megahnya akan memanggil polis kalau saya menghalang penjawat awam menjalankan tugas.
Saya mengaku memang ada me'maki' mereka dengan bahasa yang sinis kerana kerja-kerja pengurusan kontrak dan perkara yang melibatkan rezab parit dan sungai, aliran dan kestabilan cerun adalah bidang saya.
Nasib baik ketika itu kaki saya sakit membengkak, itulah hikmah bila sakit, kalau tidak mungkin saya menginap satu malam dalam lokap kot.
Tak sampai beberapa minit selepas itu datanglah pekerjanya me'rongkas' poko-pokok itu bersekali dengan akar-akar tunjangnya, agaknya mereka tak mahu sebarang 'zuriat' akan muncul kemudian nanti. Ironinya, mereka lambak 'debris' itu dihadapan rumah jiran. Cantik dan kemas kerja kamu.
Kenapa tak dirobohkan segala warung-warung dan kilang haram disepanjang sungai-sungai yang berada di daerah Hulu Langat ini? Kenapa tak selesaikan masalah banjir di Kajang?Jawab mereka, oh itu di bawah unit lain, agak-agak cerdik tak jawapan itu kalau kita menjadi Ahli Majlis MPKj, hatta sebagai seorang 'Lawmaker' sekalipun.?
albrangionline: 
Wahai mereka yang mempunyai kuasa samada MPKj ataupun 'Lawmaker' yang berkaitan, jangan terlalu 'complacent' ketika berada di atas, kerana 'roda-roda' itu sentiasa berpusing.
p/s segi 'dollar and cents' bukan menjadi ukurannya, tetapi 'kerakusan' itu yang sangat-sangat dikesali

Monday, 1 December 2014

Azmin yang bijak, DAP yang cerdik.....alahai 'Machiavelli'

Jelas DAP mempunyai sikap tamak dan tidak boleh bertolak ansur, sentiasa hendak menghimpit PAS atau bahasa brutalnya hendak membuli PAS.

Komposisi kerusi mengikut parti dalam Pakatan Rakyat ialah PKR (13), DAP (15) dan PAS (13+2) +1 Bebas (mesra PR).

PKR dipersetujui mendapat jawatan Menteri Besar untuk memimpin Selangor setelah 'Langkah Kajang' berjaya 'menendang' Tan Sri Khali Ibrahimndari kerusi Menteri Besar walaupun GAGAL me'nobat'kan Datin Seri Wan Azizah isteri kepada Ketua Umum PKR yakni Anwar Ibrahim.

Setelah Azmin Ali dilantik menjadi Menteri Besar, beliau telah melantik 4 orang EXCO dari PKR yang menjadikan jumlah 5 orang dari PKR.

DAP mendapat peruntukan 3 jawatan EXCO, manakala PAS mendapat 3 EXCO dan Timbalan Speaker.

DAP tidak berpuashati kerana jumlah kerusi mereka sejumlah 15 kerusi hanya diberi 3 EXCO (walaupun kerusi Speaker adalah dari DAP). Mereka mahukan jawatan Timbalan Speaker tetapi kalah dalam undi sulit kepada ADUN PAS, mereka tidak berpuashati lalu 'demand' kerusi Timbalan Speaker diwujudkan 2 orang dan inginkan kerusi Timbalan Speaker ke2 diberi kepada mereka.

Sebelum 'pertukaran' jawatan Menteri Besar, PAS mempunyai 4 orang EXCO.' tetapi selepas pertukaran, Azmin hanya memberi PAS 3 kerusi EXCO walaupun PAS mempunyai 15 kerusi kerana berkemungkinan Azmin memikirkan 2 ADUN PAS sudah tidak kententuan serta kecelaruan 'gender' mereka, samada mesra PKR atau pun masih dalam PAS.

Manakala PKR, Azmin meng'hadiah'kan 4 orang EXCO, walaupun Azmin sedar mereka hanya mempunyai hanya 12 kerusi setelah Tan Sri Khalid Ibrahim dipecat dari PKR. Azmin yakin PAS dan DAP tidak membantah kerana 2 ADUN PAS yang berada di dalam dilema' tahap akut.

Tetapi Azmin dengan bijak meng'hadiah'kan jawatan Timbalan Speaker kepada PAS sebagai 'gantirugi' ke'hilangan satu kerusi EXCO.

Di sini terserlahnya hati budi dan isi perut DAP, mereka tidak berpuashati lalu mencalonkan seorang ADUNnya, tetapi kalah dalam undi sulit yang diadakan.

Kalau mengikut asasnya, semacam DAP layak demand kerusi Timbalan Speaker ke2 kerana mereka yang mempunyai 15 kerusi ADUN, tetapi hanya mendapat 3 kerusi EXCO + 1 kerusi Speaker menjadikan 5, manakala PKR yang hanya mempunyai 12 kerusi ADUN mendapat 1 MB+ 4 EXCO menjadikan 5.

Saya nampak pertembungan ini adalah di antara DAP dan PKR kerana jelas kedua-duanya bersikap 'TAMAK' dan sekarang sudah terserlah segala 'titik-tik-hitam' dalam hati mereka.

Berpegang kepada slogan "Rakyat Hakim Negara", biarlah kemelut ini di'selesai'kan oleh Rakyat Selangor.

PKR dan DAP tentu menyedari, kemelut ini men'celik'kan mata pengundi, namun ia akan hilang ditelan masa kerana PRU masih jauh lagi......itulah agaknya tanggapan mereka.

albrangionline: Itulah politik ala2 'Machiavelli'......"the employment of cunning and duplicity in statecraft or in general conduct"
___________________________________________________________________________

DAP berkeras mahu timbalan speaker II S'gor


ADUN DAP Ng Suee Lim berkata, DAP akan tetap meminta jawatan timbalan speaker kedua daripada Menteri Besar Mohamed Azmin Ali.

Ini kerana, beliau berkata, Majlis Pimpinan Pakatan Rakyat sebelum ini pernah menjanjikan jawatan itu kepada DAP.

Bagaimanapun, katanya, beliau menyerahkan perkara itu kepada Pengerusi DAP Selangor, Tony Pua untuk membincangkan perkara itu dengan lebih lanjut bersama Azmin.

"Ya (Majlis Pimpinan Pakatan janji jawatan timbalan speaker). Bagi dia (Tony) bincang dululah.

“Kita tengok macam mana. Kita akan bincang dalam keadaan yang baik," katanya ketika ditemui pemberita di lobi bangunan Annex, Shah Alam.

"Semasa tamatnya kemelut menteri besar, Majlis Pimpinan Pakatan telah bersetuju untuk melantik satu lagi timbalan speaker.


Ng berkata, untuk melantik timbalan speaker baru hanya memerlukan pindaan dalam enakmen sahaja selepas persetujuan dicapai di kalangan komponen Pakatan.

'PKR dapat MB, tambah exco'
Beliau menegaskan, sejak kemelut menteri besar Selangor yang lalu, DAP tetap dengan pendirian untuk bersama dengan Pakatan.
“Kita tidak berganjak pendirian kita. Tetap istiqamah walaupun kita diserang pelbagai pihak.
"Persoalan sekarang ialah kenapa PKR boleh dapat menteri besar, tambah exco. Itu persoalan yang timbul," katanya lagi.
Ditanya bilakah pertemuan bersama Azmin akan dibuat bagi membincangkan perkara itu, Ng berkata ia akan dibuat dalam masa terdekat.
"Selepas ini, mungkin selepas sidang DUN," katanya lagi.
Semalam, Tony berkata, DAP tetap akan melobi agar satu lagi jawatan timbalan speaker diwujudkan selepas ia dimenangi PAS melalui undi rahsia yang dijalankan di DUN sebelum ini.
Tony menyatakan hasrat parti itu dalam konvensyen DAP Selangor semalam. 
[sumber .]


Sunday, 30 November 2014

Antara PASMA dan Rakan Tunggangannya Dengan UMNO Berpisah Tiada

Apabila Umno/BN hilang 2/3 majoriti untuk 2 penggal berturut2, mereka menjadi resah gelisah, mengelabah beruk, hidup bagai banduan dalam buruan. Saling salah menyalahi sesama sendiri, dengan musuh politiknya sementelahlah lagi diumpat keji memfitnah tidak berhenti.
Tak terlawan dengan pengundi yang sudah makin celik setelah 60 tahun lebih hilang deria penglihatan maka senjata paling ampuh untuk mengembalikan kekuatan ialah mengekalkan AKTA HASUTAN.
PR menentang keras AKTA tersebut, yang CEROInya, rakan parti sendiri mengHASUT pendokong dan penyokong membenci dan memperlekehkan PAS dan PASMA menjadi 'pelapik punggung' untuk rakan dalam PR ber'simpuh' dengan selesa me'ratib' seharian beriringan dengan Umno/BN ....."PAS perlu berubah...PAS perlu berubah...PAS perlu berubah...perlu kehadapan....perlu lupuskan kepimpinan ulamak walaupun kata mereka Dasar PAS tetap tidak berubah"....kan kerja gila namanya tu.....Ceroi betullah.....faham liberalis nih...

Tuesday, 18 November 2014

Jangan jadikan PR ala-ala 'COCHISE COUNTY COWBOYS'


Puak2 "Tajdid (?) konon, nama yang lembut bagi 'Jebon' " dalam PAS tidak sesekali keluar dari PAS kecuali mereka dipecat kerana JENAMA PAS itu sendiri yang sudah mendapat tempat di hati pengundi.
Mereka seboleh2nya mahu pimpinan yang berpegang pada dasar Islam dan MSU itu sendiri di'nyah'kan, lantas memudahkan mereka menukar dasar PAS tapi masih sayang kepada JENAMA PAS itu sendiri kerana bukan senang hendak meng'established'kan JENAMA baru.
Samada secara tersurat atau tersirat mereka merasakan sepertimana 'comrade' mereka dalam PR juga merasakan, dasar PAS menjadi 'stumbling block' atau batu penghalang kepada kelancaran 'road-map' ke Putrajaya.

Sesiapa saja yang akan memegang tampuk tertinggi PAS, selagimana PAS berpegang kepada dasar Islamnya dan selama mana ia tidak bertukar menjadi liberal dengan mem'bogel'kan dasar sedia ada, selagi itulah mereka akan menentang, walaupun pimpinan hari-hari datang mesyuarat kerana bukan kehadiran mesyuarat itu yang dipentingkan sangat (gimik kehadiran mesyuarat itu hanya 'camouflage' semata-mata) tetapi ketetapan yang bersesuaian dengan 'selera' 'comrade' mereka itu yang penting, (contoh yang paling tersohor ialah 'Langkah Kajang' yang menjuruskan kepada 'MB' untuk 'BA'-take it or leave it. p/s 'MB' untuk 'BA' ialah singkatan kepada Menteri Besar untuk Bini Aku).

Bermesyuarat yang ala-ala 'Cochise County Cowboys', Arizona yang menjuruskan kepada 'ketetapan-sediada-hanya-menunggu-pengesahan' sebelum bermesyuarat lagi, lantas memberi keuntungan di sebelah pihak.

Kalau begitulah jadinya, apa maknanya bermesyuarat?

Jika mereka berjaya memegang tampuk pimpinan tertinggi, PAS akan hanya tinggal 'kulit', maka pengundi akan tertipu dek kepetahan mereka berhujah dan berbelit dan membelit kata-kata.
Oleh al-brangionline: 3.38 pm 18 November 2014

Thursday, 13 November 2014

DAP hanya sebagai 'rubber-stamp', manakala PAS dijadikan 'kambing-hitam'

PAKATAN RAKYAT adalah satu pakatan politik yang masih lagi 'HARAM' sifatnya. Ia belum disah-terima oleh ROS, tidak seperti BN.
Ia didominasi oleh PKR. 
DAP hanya sebagai 'rubber-stamp' untuk menyokong apa-apa keputusan oleh KeTum, manakala PAS hanya digunakan sebagai 'kambing hitam' jika berlaku apa-apa 'trajedi' kepada PR.
Pokoknya, 'Pakatan' ini hanyalah sebagai satu platform untuk mengesahkan apa-apa keputusan yang sudah lama diputuskan dalam kepala Ketum.

Jadi, apanya yang PKR dan DAP berlagak macam pengawas sekolah kalau pun tak berlagak macam 'gangster'? 
Kenapa sudah hilang rasa hormat menghormati antara satu sama lain?
Politik cara 'samseng' begitu adalah politik zaman batu.
Kalau beginilah caranya. jangan harap pengundi boleh terima sikap besar kepala yang ditunjukkan.

al-brangionline: 
Kalau aku pegang apa2 jawatan dalam PR, dah lama kena 'penyepak' mereka yang nampak macam baik tapi mulut longkang
________________________________________________________________________

DAP gesa Hadi jangan 'ponteng' mesyuarat lagi

Jawatankuasa eksekutif pusat (CEC) DAP meluluskan resolusi bagi mendesak Presiden PAS Datuk Seri Abdul Hadi Awang hadir ke mesyuarat Majlis Presiden Pakatan Rakyat.

Setiausaha Agung DAP Lim Guan Eng berkata, Hadi perlu hadir bagi memastikan gabungan PKR-DAP-PAS berdaya maju dan mendapat keyakinan pengundi.

“Atas pandangan bahawa kehadiran Hadi dalam mesyuarat majlis kepimpinan Pakatan penting, kerana beliau mempunyai autoriti tunggal dalam PAS untuk membuat keputusan, DAP akan akan menunggu sehingga beliau boleh hadir ke mesyuarat sebegitu,” kata Lim.

Minggu lalu, Lim secara terbuka menggesa Hadi hadir.

Ini kerana, katanya, tanpa kehadirannya dan dalam keadaan wakil PAS tidak boleh membuat keputusan bagi pihak parti Islam itu, Pakatan tidak boleh mencari kata sepakat untuk meluluskan sesebuah resolusi.

Hadi dilapor sudah beberapa bulan tidak hadir ke mesyuarat Pakatan.

Ia dikatakan berpunca daripada tindakan Ketua Umum PKR yang berkali-kali membuat keputusan berbeza dengan apa yang diputuskan oleh jawatankuasa Pusat PAS.

Harakahdaily kelmarin melaporkan Hadi sebagai menjelaskan, beliau tiada dalam pentas politik negara sejak September lalu kerana masalah kesihatan.

Beliau berkata “tidak berapa sihat sikit sejak akhir-akhir ini” sehingga “suara pun tak berapa nak keluar”. [malaysiakini.]

Wednesday, 12 November 2014

Senandung Semalam......oh PasMa...oh PasMa


Terbang rendah si Rama-Rama
Merdu bunyinya kicauan unggas,
Dalam gundah ditubuhnya PasMa
Sendu hati terubat puas
Mengkhianati Parti, keringnya hati,
Kononnya realiti bukannya fiksyen
Lantaklah mereka nak umpat keji,
Aku sekarang sudah bergelar Presiden

al-brangionline:

Rakan PR pun sokongnya......ada pelik ka?

Wednesday, 5 November 2014

Oh patut pun PKR dan DAP sentiasa 'buli' PAS......

Maaf cakaplah, bila PKR dan DAP yang perasan sudah kuat dan sentiasa mendominasikan PR (bahasa pasarnya ialah membuli PAS) maka mereka nampak PAS umpama melukut di tepi gantang. Wujudnya tidak menambah sukatan, terkeluarnya tidak mengurangkan timbangan.
Cuma, PKR dan DAP ni, ada jugaklah malu-malu kucing, mungkin terasa terhutang budi jugak di atas keterlibatan dalam pilihanraya dengan petugasnya dari segi logistik dan seumpamanya. Mereka terasa segan silunya nak meng'halau' PAS keluar dari PR, kalau boleh biarlah PAS sendiri yang mengambil jalan atau langkah dahulu. Bahasa badannya memang nampak begitu. Malah adik-adik di PASTI pun boleh baca silat politik PKR dan DAP.
Kenyataan Lim Guang Eng akhir-akhir ini semacam memberi kata dua kepada PAS, kekal atau keluar dari PR dan memang mereka mengharap sangat agar PAS mengambil jalan 'nekad' agar agar pengundi nampak PKR dan DAP di'tikam belakang' oleh PAS.
Kelaku segelintir pimpinan PAS yang semacam dirasuk hantu, tidur malam meracau-racau nampak Putrajaya sudah hampir sangat sementelah lagi termakan 'hasutan berapi' dari 'seberang' sana membuat mereka sudah hilang pertimbangan sanggup menonggeng belakang pada pimpinan tertinggi malah sanggup melutut sambil bergayut-gayut tak ingin berpisah dengan pimpinan sebelah sana. Kelaku sebegi memberi mesej, 'hang keluar, aku tak dak masalah pergi seberang sana.....hang pecat, lagi le senang aku ke sana..'
Inilah provokasi-provokasi oleh mereka yang khianat pada perjuangan PAS yang diasaskan dari darah dan air mata pejuang-pejuan dahulu. Masa akan menentukan nasib mereka selepas ini.
al-brangionline;
Dasar perjuangan PAS tiada galang ganti, kalau hanya setakat menang pilihanraya, perjuangan PAS penghujung 'sut'nya ialah berakhrnya cahaya bulan dan matahari dan penghujung usia alam ini

Tuesday, 4 November 2014

PasMa itu 'Halal'?

PaSMA itu 'HALAL'?

Di antara lain penubuhan PasMA ialah seperti berikut, selebihnya hanya Allah dah Ketuanya saja yang mengetahui.

i. Menjadi platform selaku "NGO" untuk ber'semenda' dengan PKR dan DAP bertujuan menyanggah Presiden PAS dan Majlis Syura Ulamak.
ii. Mencalarkan integriti 'batangtubuh' TGHH dan MSU ke arah persediaan pemilihan jawatan di Muktamar tahun hadapan agar bila wujud pertandingan, ahli diperingkat akar umbi akan terpengaruh dan terpedaya.
iii. Membuat persediaan konon-kononnya jika PAS keluar dari PR, PasMa bila-bila masa menjadi galang ganti
iv. Menliberalisasi PAS agar dasar Islam yang dibawa akan menjadi 'pembuka selera' dan 'pencuci mulut' rakan-rakan di dalam PR kerana kononnya dasar Islam yang dibawa oleh PAS menjadi batu penghalang kepada keselesaan 'rakan-rakan' parti di dalam PR khasnya dan kononnya kepada pengundi berbilang bangsa
v. Mempersiapkan diri setelah ber'lumuih' membuat onar dalam parti dengan menyerang TGHH dan MSU takut kalau-kalau tidak terpilih lagi menjadi calon pilihanraya.

PENGGERAK

i. Penggeraknya terdiri daripada mereka yang memang ber'masalah' dalam parti, mereka yang sudah tiada tempat dan berjawatan lagi dalam parti tetapi masih bernafsu besar ingin mendapat tempat dan jawatan kerana telah nampak sekarang ialah musim 'ghanimah' difaraidkan setelah PR berada di dalam kemenangan dan menjangkakan akan menang lagi seterusnya di dalam PRU akan datang.
ii. Dibantu oleh mereka yang sudah berjawatan tinggi dalam parti tetapi berasa akan di'pinggir'kan setelah ter'lajak' cakap di dalam PRU akan datang
iii. Kehadiran 'veteran' dalam PAS hanya sebagai 'ulam' dan 'icing' untuk menarik ramai ahli akar umbi menyokong PasMa (berkemungkinan akan didaftar sebagai parti politik) bercampur dengan nafsu besar mereka yang sudah tiada memegang apa-apa jawatan lagi di dalam PAS.

p/s Hanya iman dan Taqwa yang dapat mengistiqomahkan sesorang ahli di dalam PAS. PAS tertegak di atas air mata dan darah pejuang terdahulu. Pengorbanan mereka yang terdahulu menrealisasikan PAS yang berada sekarang.
Insyaallah mereka yang terdetik untuk mengkhianati atau mempunyai nawaitu yang lain, balasan yang setimpal dari Allah SWT yang layak diterima oleh mereka.

al-brangionline:

PasMa hanyalah seperti seekor ular yang tidak berupaya mematuk, sama ia meng'gelupur'di'patuk' atau 'mati' sendirian, badan melilit-lilit di banir POKOK.

Monday, 3 November 2014

Anwar ber'belit-belit' cakapnya.....harap-harap Dr.Yusuf al-Qaradawi tahu 'belitan' itu

Ber'belit-belit' cakapnya...... "Ketua Pembangkang Datuk Seri Anwar Ibrahim tidak bersetuju dengan tindakan mengharamkan badan bukan kerajaan (NGO) Sisters in Islam dan mengatakan pihak berkuasa agama seharusnya membenarkan perbezaan pandangan.
Anwar berkata, walaupun Jawatankuasa Fatwa Negeri Selangor berhak untuk tidak bersetuju dengan SIS akan tetapi NGO itu tidak seharusnya diharamkan.
“Pendirian saya adalah seharusnya rakyat bersetuju untuk tidak bersetuju dan terus mengadakan perbincangan dan forum,” kata Anwar kepada pemberita selepas memberikan ucapan di majlis makan malam persidangan demokrat Islam (Muslim democrats' conference) di Petaling Jaya malam ini. 

“Tentang fatwa, saya ada keraguan. Mereka boleh tidak bersetuju akan tetapi saya rasa mereka tidak seharusnya mengharamkan perbincangan.”
Anwar turut mempertahankan pendirian Menteri Besar Selangor Mohamed Azmin Ali mengenai fatwa tentang SIS dan berkata Ahli Dewan Undangan Negeri (Adun) Bukit Antarabangsa itu hanya mengatakan beliau menghormati fatwa tersebut.

Azmin memberitahu pemberita pada majlis sama Majlis Agama Islam Selangor (Mais) akan bertemu dengan SIS berhubung fatwa mengharamkan NGO itu.
Azmin berkata, pertemuan tersebut membenarkan Mais mendengar penjelasan SIS mengenai organisasi mereka.
SIS minggu lalu memfailkan semakan kehakiman dan menamakan tiga responden, Jawatankuasa Fatwa‎ Negeri Selangor, Mais dan kerajaan Selangor kerana menuduh mereka mempromosikan liberalisme agama dan pluralisme yang bercanggah dengan Islam.
Fatwa Selangor pada Julai 2014 menggazetkan SIS dan mana-maana individu, pertubuhan atau institusi yang berpegang kepada fahaman "liberalisme" dan "pluralisme" agama sebagai sesat dan menyeleweng daripada ajaran Islam.
Selain itu, mana-mana terbitan yang berunsur pemikiran fahaman liberalisme dan pluralisme agama hendaklah diharamkan dan boleh dirampas.
Fatwa itu juga mengarahkan Suruhanjaya Komunikasi dan Multimedia Malaysia (SKMM) menyekat laman sosial yang bertentangan dengan ajaran Islam dan hukum syarak.
Manakala individu yang berpegang kepada fahaman liberalisme dan pluralisme agama hendaklah bertaubat dan kembali ke jalan Islam, menurut fatwa tersebut.
Pengarah Eksekutif SIS Ratna Othman berkata, pihaknya juga mahu mahkamah mengiktiraf NGO itu terjamin kedudukannya mengikut Perlembagaan.
"SIS mahu jaminan supaya hak kami perlu ‎dihormati mengikut Perlembagaan Persekutuan," katanya.
Fatwa itu digazetkan mengikut Bahagian III Enakmen Pentadbiran Agama Islam (Negeri Selangor) 2003. – 2 November, 2014." [sumber .]
albrangionline:

Harap2 Dr.Yusuf al-Qaradawi tahu apa yang di'belit'nya

Wednesday, 29 October 2014

Rogol, Liwat, Zina dan yang se'KUFU' dengannya


KES ROGOL,LIWAT,ZINA DAN YANG SE'KUFU' DENGANNYA
1. Mesti wujud lokasi dan tempat kejadian contoh: rumah, hotel,kondo,dalam semak dan sebagainya. Amat mustahil ia berlaku diawang2an kecuali keturunan jin dan orang bunian.
2, Mesti wujud pertemuan kedua2 pasangan, amat mustahil secara tiba2 atau mendadak wujud kedua2 pasangan, hatta dalam kes rogol sekalipun mesti satu daripada pasangan yang terlibat mengekori mangsa hingga menunggu saat yang sesuai untuk ber'aksi'
2. Mesti wujud pasangan untuk melakukan perbuatan terkutuk itu, sebagai contoh, lelaki dan perempuan, lelaki sesama lelaki (gay), perempuan sesama perempuan (lesbian), mak 'nyah' dengan lelaki dan seumpamanya
3. Mesti mempunyai 'senjata' yang berkeupayaan atau ubat2an dan peralatan yang berkaitan untuk menyokong atau membantu ke'upayaan' mereka yang terlibat
4. Pembuktian, Mengikut Islam, mesti ada 4 orang saksi yg berwibawa yang menyaksikan saat2 'penerokaan' sehingga tamat proses 'penerokaan', pengakuan dan seumpamanya. Ikut kaedah 'dunia' tidak ada keperluan 4 orang saksi. memadai dengan seorang saksi berserta pembuktian saintifik seperti DNA dan seumpamanya.
Selebihnya TANYALAH Lawyer yang amanah bukan lowyar yang auta sarat dengan fitnah.

albrangionline:
Bukankah pendakwaan serta pembelaan ikut Islam lebih adil kepada mangsa?
Saya Sayang Hudud.