Followers

Friday, 31 May 2013

Khalid bakal PM Malaysia bukannya Anwar?......pulak.....

Gambar sebagai hiasan sahaja

Sekarang ramai orang bercakap pasal kebebasan bersuara......kebebasan mengkritik.....kebebasan menulis......semuanya nak bebas.

Dikatakan tidak ramai yang berani mengkritik pimpinan yang ramai hanyalah 'pembodek-pembodek'.

Ada dalam FB, sorang penyokong dan pendokong PKR kata, "Tidak ada dalam PKR pemimpin peringkat apa pun seberani Sdr.YB Khalid Samad yang mengkritik para pembodek pemimpin - Atau dalam PKR memang tidak ada si pembodek pemimpin".

Saya mula bersetuju dengan pendapat ini kerana Khalid Samad memanglah "singa PAS"......cuma dalam hal Kota Damansara dia cakap berlapik dan 'play safe' sikit......dia tidak menyerang Presiden secara 'direct' sebab tu dia hanya menyerang 'pembodek-pembodek' Pimpinan saja bukanya menyerang 'direct Presiden PAS tapi bahasa badannya dan umum semua tahu siapa yang dia cuba keneng......takut jugak kau rupanya.....mahu tak takut nanti tak menyangkut dalam AJK PAS Pusat nanti sasau dibuatnya...alamat kempunanlah melihat bumbung Putrajaya.

Bercakap pasal dalam PKR tiada yang seberani Khalid Samad tadi...saya tak nak sentuh kerana itu hal dalam kelambu mereka...mereka nak bergurau manja ke nak bercakar rimau ke tu dia punya pasal...cuma saya nak mencadangkan apa kata saya mencadankan Khalid di pinjamkan kepada PKR...ye macam di Kota Damansara, kan PKR pinjamkan kerusi itu kepada PSM walaupun Pakatan Rakyat tiada buat sebarang perjanjian yang melibatkan Majlis Presiden Pakatan Rakyat.

Jadi bila Khalid Samad duduk dalam tempoh tertentu dalam PKR, maka dia akan kritik Datuk Seri Anwar Ibrahim...dia akan kritik Datin Seri Wan Azizah...ketika itu Azmin Ali akan menikus tak angkat muka.....pendekkan cerita apabila tiba PRU14, ketika itu semua akan sokong Khalid Samad jadi Perdana Menteri bila Pakatan Rakyat berjaya ke Putrajaya.

Lagi pun kelebihannya ialah dia pandai bercakap bagi pihak PKR dan dalam kes perlantikan EXCO Selangor dia seolah bercakap bagi pihak Sultan sehingga Istana ada buat pembetulan.....jika dia dalam PKR berkemungkinan dia akan bercakap bagi pihak PAS kerana dia sudah jadi orang besar PKR.....cuma 2 tempat yang dia lupa bercakap iaitu dia terlupa bercakap bagi pihak DAP seperti di DUN Jelapang dan bagi pihak PKR iaitu di DUN Semenyeh.....maklumlah bukan semua orang perfect itu kita maklum.

al-brangionline:

Kalaulah aku duduk dalam Lajnah Politik PAS atau pun AJK PAS Pusat akan aku cadangkan serta curahkan segala ketidakpuas hati aku semua perkara ini.......maaf...perkataan "kalau-kalau" ni kerja Syaitan...marilah kita sama-sama muhasabah diri kita.
p/s tolong jangan buat2 faham selapis je......
[sumber .] [sumber .]

Thursday, 30 May 2013

Dari muka2 barisan EXCO Selangor......hanya 2 orang yang memenuhi "citarasa"


Berikut ialah senarai penuh jemaah EXCO Kerajaan Negeri Selangor : [sumber .]

ADUN Pelabuhan Klang, Tan Sri Khalid Ibrahim memegang memegang jawatan sebagai Menteri Besar.  Antara bidang tugas termasuklah urusan  Kewangan, Pembangunan Tanah dan Pengurusan Sumber Alam, Majlis Tindakan Ekonomi Negeri, Penerangan dan Jawatankuasa Adat Melayu.

Adun Chempaka, Iskandar Abdul Samad
-Perumahan, Pengurusan Bangunan dan Peneroka Bandar

Adun Selat Klang, Dr Halimah Ali
-Pendidikan dan Pendidikan Tinggi, Pembangunan Modal Insan

Adun Sijangkang, Dr Ahmad Yunus Hairi
-Belia dan Sukan, Infrastruktur dan Kemudahan Awam

Adun Sabak, Sallehen Mukhyi
-Hal Ehwal. Islam, Pemodenan Pertanian, Pembangunan Desa

Adun Sungai Pinang, Datuk Teng Chang Khim
-Kerajaan Tempatan, Kajian dan Penyelidikan

Adun Seri Kembangan, Ean Yong Hian Wah
-Pelaburan, Perindustrian dan Perdagangan, Pembangunan Kampung Baru dan Pemutihan Kilang Haram

Adun Kota Alam Shah, Ganabatirau Veraman
-Pekerja Ladang, Kemiskinan, Kerajaan Prihatin

Adun Batu Tiga, Rodziah Ismail
-Kebajikan, Hal Ehwal Wanita

Adun Bukit Lanjan, Elizabeth Wong
-Pelancongan, Hal Ehwal Pengguna, Alam Sekitar

Adun Sementa, Dr Daroyah Alwi
-Kesihatan, Pembangunan Usahawan, Sains, Teknologi dan Inovasi.

Walaupun jemaah EXCO itu ada 4 orang EXCO Wanita dan seorang Speaker Wanita menjadikan 5 orang Wanita kesemuanya, namun 2 eorang EXCO yang memenuhi "citarasa" penulis.

Ini didasarkan berasaskan kepada perwatakan mereka yang lembut tetapi tegas dan fungsi tugas tanpa memperendahkan peribadi dan fungsi tugas EXCO-EXCO yang lain..

Yang pertama ialah bidang kemanusiaan dan kehidupan yakni Agama dan jugak keperluan warga sub-urban iaitu YB Sallehen Mukhyi yang menjaga fortfolio Hal Ehwal Islam, Pemodenan Pertanian dan Pembangunan Desa.

Adalah diharapkan Masjid-Surau lebih diimarahkan serta perkembangan dakwah yang tersusun selari dengan tuntutan Amal Ma'ruf dan Nahi Mungkar dan jugak perancangan infrastruktur yang boleh mempertingkatkan lagi kehidupan yang selesa untuk warga sub-urban setanding dengan mereka yang di urban.

Yang  kedua ialah bidang keperluan warga urban dan keperluan membuat kajian dan penyelidikan yang merangkumi kehendak-kehendak warga urban dan sub-urban iaitu YB Datuk Teng Chang Khim yang menjaga fortfolio Kerajaan Tempatan, Kajian dan Penyelidikan.

Nota penting untuk YB Datuk Teng ialah hal-hal yang berkaitan PBT terutama pengutipan sampah sarap, masalah pengurusan sumber air dan air terawat dan juga kajian bagaimana hendak mengurangkan banjir kilat dalam bandar yang melibatkan saliran di bawah bidang PBT disamping mendapat kerjasama dari JPS.

Keperluan untuk membuat kajian penurunan cukai pintu amat dialu-alukan.

albrangionline:

Berdesing telinga apabila beberapa kerat karat amenu dengan suara sinis dalam hal kutip sampah.

p/s Awas PBT bukan tempat mengejar ghanimah....

Tuesday, 28 May 2013

Tolong selamatkan wanita ini......kesiankan dia.....



Wanita Islam warga Pakistan ini akan menempa sejarah.

Mereka akan menjadi pasangan lesbian wanita Islam yang pertama yang akan berkahwin di United Kingdom secara pendaftaran sivil.

Mereka juga akan memohon suaka politik kerana bimbang nyawa mereka terancam sekembali ke Pakistan.

Rehana, 34 tahun dan 'kekasih'nya Sobia Kamar 29 nekad dengan keputusannya.

Selaku saudara se Islam kita patut sedih dan terharu dengan keputusan itu dan yang paling malang pemikirannya telah diresapi oleh kebebesan berfikir dan bertindak (Hak Asasi Manusia) seperti dalam kata-katanya selepas diberi nasihat oleh Pendaftar Perkahwinan yang lebih kurang bermaksud, "Negara (UK) ini memberi hak (memilih) dan ia merupakan satu keputusan serta tindakan yang terlalu personal kami ambil. Bukan urusan orang lain untuk masuk campur kehidupan personal kami."

Pasangan yang berasal dari Lahore dan Mirpur ini mula ber'kenalan' di Birmingham sebelum jatuh cinta......cinta songsang.....cinta yang terlarang dalam Islam. { sumber .}

al-brangionline:

Ya Allah selamatkan pasangan ini dan seluruh zuriat umat Islam di dunia ini daripada bala ini. Campakkan hidayat kepada mereka untuk kembali ke pangkal jalan.

p/s Sebelum ini kita dikejutkan apabila seorang Islam keturunan Melayu dari Malaysia telah ber'kahwin' dengan seorang lelaki 'Mad Sale' seperti [DI SINI ]

Monday, 27 May 2013

EXCO Selangor: Senarai sudah dalam tangan.....siapa tercicir?


Barisan EXCO Selangor sudah diperkenankan oleh Tuanku Sultan.
Mengikut TS Khalid, majlis mengangkat sumpah akan diadakan pada Khamis ini.

Adakah format 4-3-3 akan digunapakai oleh TS Khalid? (4-PAS, 3-DAP dan 3-PKR)

Apa pun diharapkan formasi baru itu akan lebih mantap sehingga Umno tercunggap2 pada PRU14 InsyaAllah.

al-brangionline:

Jangan ada parasit dan anai-anai membuat onar hingga mengwujudkan 'perjanjian setan'.

p/s Mendapat perkhabaran ramai orang nak bermaustautin di Selangor sekarang.....ini cerita benar.
_____________________________________________________________________

Isnin Mei 27, 2013

Barisan Exco Selangor Angkat Sumpah Khamis Ini - Khalid
Abdul Khalid menjawab soalan pemberita ketika meninggalkan Istana Kayangan selepas menghadap Sultan Selangor Sultan Sharafuddin Idris Shah di Istana Kayangan di Shah Alam, Isnin. Sultan Selangor telah memberi perkenan kepada senarai calon Anggota Majlis Mesyuarat Kerajaan Negeri (Exco) dan majlis angkat sumpah jawatan exco akan diadakan di Istana Alam Shah di Klang, Khamis ini. -fotoBERNAMA
SHAH ALAM: Barisan Ahli Majlis Mesyuarat Kerajaan Negeri (Exco) Selangor akan mengangkat sumpah pada Khamis, selepas Sultan Selangor Sultan Sharafuddin Idris Shah memberi perkenan terhadap senarai tersebut.
Menteri Besar Tan Sri Khalid Ibrahim telah menghadap Tuanku pada Isnin, dan kemudiannya memberitahu pemberita bahawa senarai exco itu telah dimuktamadkan.
"Majlis angkat sumpah untuk semua ahli exco yang terpilih akan diadakan Khamis ini pada pukul 9.30 pagi di Istana Alam Shah, Klang," katanya.
Walau bagaimanapun, Khalid enggan mendedahkan nama-nama mereka yang dipilih untuk exco, ataupun komposisi parti bagi dalam barisan itu.
"Saya akan mengumumkan komposisi selepas saya telah memaklumkan kepada ketiga-tiga parti.
"Ia tidak adil kepada mereka jika saya mengumumkannya sekarang sebelum bercakap dengan mereka," katanya sambil menambah beliau akan bertemu pemimpin-pemimpin parti DAP, PAS dan PKR kemudian.
Khalid dilihat memasuki Istana Kayangan di sini pada pukul 10.15 pagi Isnin, dan meninggalkan istana sekitar pukul 11.30 pagi.
Dalam barisan exco sebelumnya, DAP dan PAS mempunyai tiga wakil manakala PKR mempunyai empat orang wakil.
PKR mempunyai tiga wakil pada masa ini, tetapi masih tidak diketahui jika DAP atau PAS akan mendapat kerusi Exco tambahan.
DAP telah mengumumkan dua wakil Exco, Datuk Teng Chang Khim (Sungai Pinang) dan Ean Yong Hian Wah (Seri Kembangan). [sumber .]

Saturday, 25 May 2013

'Samsu haram jadah membuak' di Bukit Katil......cesss



Pertama, saya mesti jelaskan, posting ini bukan bertujuan menghentam atau bahasa kasarnya mencari gaduh dengan PKR, pendokong PKR atau penyokong PKR.

Posting ini sepatutnya dibuat malam tadi.....tapi ketika itu api kemarahan membuak-buak seperti 'samsu haram jadah' di Bukit Katil itu membuak-buak......tapi memandangkan tiada seorang pimpinan tertinggi memberi komen atau respon kepada status di atas secara langsung atau tidak langsung atau kepada 'samsu haram jadah' di Bukit Katil yang mula membuak-buak masam itu sendiri sehingga ke saat ini maka saya sebagai ahli yang sah Parti Islam SeMalaysia (PAS) rasa terpanggil untuk memberi sedikit respon kepada Mamat itu.



Saya amat memahami pimpinan tertinggi mungkin mengambil jalan berdiam diri bukan kerana takut tapi lebih bersikap untuk tidak mengeruhkan lagi suasana......serahlah kepada saya yang tidak berkepentingan apa-apa dalam parti dan saya rasa saya mempunyai hak untuk bersuara.

Ramai sahabat-sahabat menghantar message supaya jangan dibuat posting......saya ucapkan terima kasih di atas nasihat tersebut tetapi saya memikirkan si Mamat itu lebih tidak patut menghentam Presiden sebuah parti dalam Pakatan yang kita sama-sama dokong dalam Ucaptama dan di dalam Kongress.

Selaku pemimpin yang berwibawa (kot pun berwibawa...jangan jadi taik sawa sudahlah) dia tidak akan menggunakan flatform Kongress lebih-lebih lagi di dalam Ucaptamanya.

Saya tidak hairan atau kisah kalau dia merungut dalam twitter, facebook atau blog......tapi biasanya Ucaptama seseorang dalam Kongress Parti selalunya akan menyerlahkan visinya untuk menjuruskan halatuju parti sendiri bukan untuk mencari publisiti murahan dan mensensasikan pendengar agar bersetuju dengannya.

Saya merasakan flatform yang sesuai untuk mengurangkan 'membuak'nya samsu haram' itu ialah di dalam Majlis Presiden Pakatan Rakyat.

Saya amat insaf bahawa seorang manusia tindak sunyi dari membuat kesilapan kecuali para Aulia 'Alaihumussalam tu Wassalam....itu pun jika ada kesilapan tidak lain untuk memberi manusia atau umatnya mengambil pengiktibaran.

Saya ulang sekali lagi......kenapa si Mamat ini menggunakan Ucaptamanya di dalam Kongress Parti untuk meng'hentam' seorang Presiden Parti sePAKATAN?

Saya masih teringat seorang pemimpin (?) wanita menggunakan Ucapatamanya di dalam flatform parti di Perhimpunan Agung partinya untuk mempertahankan diri sendiri dari serangan 'lembu-lembu' liar.

Inilah mentaliti kedua-dua pemimpin (?) yang ingin bertapak lebih jauh mungkin menggunakan apa-apa 'avenue' untuk mensensasikan keadaan.....maklumlah baru jadi 'giantkiller'.

Bercakap pasal 'giantkiller'......pada mulanya ter'hairan'lah jugak bila menang dengan penyandang Ketua Menteri yang berpengaruh......tapi bila melihat akan kewibawaannya...percayalah pemimpin jenis 'Cap Ayam' ini tak akan pergi jauh.

Saya berpendapat dengan kemenangannya serta dengan 'perasann'nya...'akulah' yang paling hebat konon......seharusnya semasa Kongress itulah dia menggunakan Ucaptamanya untuk melonjakkan dirinya dengan visi yang lebih 'menakjub'kan sesuai dengan tagline 'superhero' yang sesetengah penyokong beri padanya.

Saya ingin mengingatkan posting ini bukan satu posting bertujuan menyerang PKR sebagai sebuah parti tetapi hanya semata menyerang si mamat ini secara peribadi kerana peribadinya yang seolah-olah 'samsu haram jadah sedang membuak'.

Saya amat menyanjungi Datin Seri Wan Azizah dan Datuk Seri Anwar Ibrahim yang terbukti semasa pertemuan beliau selaku Menteri Pertanian pada tahun 1984 di Tsukuba, Jepun dengan kami yang sedang menghadiri kursus di dalam perkhimatan amat tersentuh hati kami dan hati orang-orang Jepun bilamana beliau hanya bersolat di atas karpet di bilik Pengarah Latihan Tsukuba.......sehingga Pengarah itu sempat membisikkan kepada kami, "You have an excellent and intelligent Minister.....his wife as well.".....Arigato Gozaimasuta Mr. Director.

[sumber .]

al-brangionline:

Campakkan ego....mintak maaf...case closed.....
Blog ini pun akan buat begitu......tunggu dan lihat episod seterusnya.

p/s posting ini dibuat tanpa desakan atau dipengaruhi oleh mana-mana pihak......ia terbit dari kesedaran sendiri.

Friday, 24 May 2013

Gema 'Blackout 505'......tiba-tiba 'mangkuk berhayun' di dapur?.....kikikikiki

[sumber .]

Dengar ceritanya setiap kali berlaku 'blackout' apa yang dipanggil 'Blackout 505'......tiba-tiba ada kedengaran 'mangkuk-berhayun' di setiap dapur rumah......kenapa ye?.....adakah itu misteri nusantara?

Kalau nak tahu kenapa 'mangkuk berhayun'.....kenalah tanya Datuk Saifudin kat Temerloh sana kerana dapurnya saja yang tak kedengaran 'mangkuk-berhayun'.....kikikikiki

al-brangionline:

Yang sebenarnya tempat mu wahai saudara ku Datuk Saifuddin Abdullah ialah dalam Pakatan Rakyat

Wednesday, 22 May 2013

Tolong jangan ganggu kami......kami bahagia


Nur Fazira Saad, 14, menghidangkan air kepada suaminya, Mohd Fahmi Mohamed Alias, 20, di rumah keluarganya di Kampung Naga Lilit, Padang Serai, Kedah. Pasangan bahagia ini berkahwin tahun lepas. -foto MUSTAFA AHMAD. [mStar Online .] 

 al-brangionline:

Ikatan yang sah ikut Syariat Islam walaupun di usia muda lebih mulia daripada usia dewasa yang matang lagi bijaksana tapi hidup bergelumang dengan maksiat.

Teruskan penghidupan wahai 'anak-anak' ku......kejarilah ilmu, dirikan solat, tingkatkan Iman agar kehidupan anda lebih aman di dunia dan lebih-lebih lagi di akhirat.

Tuesday, 21 May 2013

Amenuuu langkah bergaya di karpet merah......kikikikiki


[sumber .]

[sumber .]

al-brangionline:

Kalau nakkan popular, amenuu disarankan banyakkan lagi ber'LAKON' dan tebalkan lagi 'KOSMETIK' nescaya anda akan berada di persada populariti politik walaupun rakyat udah naik getik......

Monday, 20 May 2013

Ketika mana air 'mancut' dan saat mana pulak ia 'meleleh? Ikuti temuramah dengan TS Khalid MB Selangor-Ku

Isnin Mei 20, 2013
Temuramah Khas Dengan MB S'gor: Pusat & Negeri Boleh Duduk Semeja Selesaikan Isu Air Dengan Baik
Abdul Khalid ketika ditemui di rumahnya di Damansara Heights, Kuala Lumpur.
MUKADIMAH:
Tan Sri Khalid Ibrahim telah pun mengangkat sumpah sebagai menteri besar Selangor untuk penggal kedua baru-baru ini tetapi beliau masih belum mengumumkan senarai exco di bawah pentadbiran barunya itu.
Dalam temubual dengan wartawan RAZAK AHMAD beliau menceritakan apakah yang akan menjadi keutamaannya kali ini.
SOALAN: Apakah keutamaan segera Tan Sri?
MB: Kami kini di dalam proses untuk menilai semula segala kerja yang telah kami lakukan sepanjang lima tahun yang lalu bagi mengenalpasti apakah yang telah berjaya dilaksanakan dan apakah yang perlu diperbetulkan.
Ini termasuklah mengkaji semula program bantuan sosial kami sama ada ia benar-benar berkesan atau perlu dipertingkatkan lagi.
Misalnya jika hendak menawarkan skim insurans kepada warga tua ia hendaklah dipastikan yang bantuan ini diberikan terus kepada keluarga dan bukannya menerusi pihak ketiga mahupun cawangan parti atau ketua kampung.
Kami juga perlu memastikan manifesto pilihan raya dilaksanakan dalam semua program sosial yang baru untuk tempoh dua atau tiga tahun ini.
SOALAN: Bagaimanapun pula dengan pelan ekonomi negeri.
MB: Sepanjang tempoh lima tahun yang lepas, Negeri Selangor berjaya memperolehi pelaburan sehingga RM50 bilion dari dalam dan luar negeri.
Sasaran kami kali ini adalah untuk mengekalkan angka tersebut atau mencapai yang lebih baik daripada itu.
Saya percaya kepada ekonomi yang berasaskan pasaran bebas dan oleh yang demikian akan terus mempromosikan pelaburan swasta sebagai pemangkin kepada pertumbuhan ekonomi negeri ini.
Jadi adalah amat penting untuk memastikan para pelabur menaruh kepercayaan kepada kemampuan pentadbiran kerajaan negeri.
Sudah tentulah tujuan orang berniaga adalah untuk membuat keuntungan tetapi pada masa yang sama adalah menjadi tanggungjawab kerajaan untuk memastikan yang mereka lakukan itu dalam keadaan yang tidak menjejaskan kebajikan masyarakat dan rakyat negeri ini.
SOALAN: Dalam hubungan ini, apakah langkah yang akan diambil oleh kerajaan negeri dalam mengstrukturkan semula industri air di negeri ini.
MB: Saya telah pun mengutus surat kepada perdana menteri untuk mengucapkan tahniah di atas kejayaannya memenangi pilihan raya yang lalu dan pada masa yang sama mengingatkan beliau yang pengundi di Selangor telah memilih Pakatan Rakyat untuk menguruskan negeri itu untuk tempoh lima tahun akan datang.
Pada pandangan saya, dalam situasi mood semasa mungkin kerajaan negeri dan pusat boleh mengambil peluang ini untuk duduk semeja dan berbincang bagaimana kedua-dua belah pihak dapat menyelesaikan isu air ini demi kesejahteraan warga Selangor.
SOALAN: Dalam proses untuk menyelesaikan masalah air ini apakah kerajaan negeri bersedia memikirkan soal konsesi?
MB: Jika kami memikirkan ini adalah yang terbaik untuk rakyat Selangor, maka konsesi boleh difikirkan. Kami berpendapat kami mempunyai opsyen yang lebih baik berbanding apa yang ditawarkan oleh kerajaan pusat dalam Projek Langat 2.
Tetapi saya telah memutuskan, di sebalik semua ini, Selangor bersedia untuk memasukkan Langat 2 dalam proses penyusunan semula industri air.
SOALAN: Selangor adalah salah sebuah negeri yang penting untuk pertumbuhan ekonomi negara. Banyak projek-projek transformasi ekonomi persekutuan memerlukan kerjasama daripada kerajaan negeri untuk dilaksanakan di peringkat negeri. Apakah dalam kes Selangor, ia akan bekerjasama dengan kerajaan persekutuan?
MB: Projek-projek transformasi di bawah inisiatif kerajaan persekutuan bukan sahaja penting untuk untuk memastikan pertumbuhan berterusan untuk negara tetapi pada masa yang sama juga penting kerana Selangor terletak di Lembah Klang. Kesannya sangat besar kepada sebarang pertumbuhan ekonomi. Selangor telah membuktikan yang ia dari semasa ke semasa memberikan kerjasama kepada projek-projek gergasi infrastruktur seperti projek LRT dan MRT.
SOALAN: Salah satu daripada manifesto Pakatan Rakyat pada pilihan raya yang lalu iaitu janji untuk mengadakan pilihan raya kerajaan tempatan. Apakah manifesto ini akan diteruskan?
MB: Kami akan cuba untuk melaksanakannya. Memang terdapat banyak keraguan tentang kemampuan untuk melaksanakannya tetapi isunya ialah sama ada ia boleh dilaksanakan kerana undang-undang persekutuan tidak memperuntukkan pelaksanaannya.
Sekiranya undang-undang persekutuan dipinda, maka Selangor berkemampuan untuk melaksanakan pilihan raya kerajaan tempatan secara adil dan praktikal. Bagaimanapun pilihan raya kerajaan tempatan mungkin tidak sesuai diadakan di setengah-setengah majlis tempatan kerana tidak semua berkemampuan untuk menyediakan bajet bagi pelaksanaannya.
Oleh yang demikian, eksesais seperti ini masih memerlukan bantuan kewangan daripada kerajaan negeri mahupun kerajaan persekutuan.
SOALAN: Apa komen Tan Sri berhubung kenyataan Timbalan Presiden PKR, Azmin Ali yang mengatakan tidak wujudnya perbincangan secara menyeluruh dengan kepimpinan negeri berhubung kedudukan jawatan Menteri Besar.
MB: Pada saya, pandangan yang diutarakan itu lebih bersifat politik dan pandangan peribadi daripada pandangan profesional. Soal pengurusan adalah soal profesional. Mana-mana ketua pegawai eksekutif tidak akan dapat mengkritik seorang CEO yang lain tanpa memahami gaya kepimpinannya, mood dan situasi di mana dia berada.
SOALAN: Bagaimanapun dengan proses pemilihan barisan exco negeri?
MB: Kita telahpun mengadakan beberapa perbincangan dan rundingan dengan rakan-rakan dalam PR. Dan saya telah pun menulis kepada Tuanku Sultan untuk mengemukakan nama-nama exco saya.
Beberapa kriteria dan pertimbangan telah pun diambil kira dan saya menjangkakan yang maklum balas akan kita terima daripada pejabat Sultan sebaik sahaja saya kembali dari luar negara pada Jumaat ini (24 Mei). Majlis angkat sumpah akan dilangsungkan pada minggu berikutnya.
SOALAN: Ada yang berkata, proses pelantikan itu lama sangat.
MB: Kita mahu melakukan proses ini dengan berhati-hati dan betul kerana terdapat tiga parti yang terlibat (PKR, DAP, PAS). Lewat sedikit beberapa minggu untuk memilih mereka yang akan memimpin kerajaan negeri untuk tempoh lima tahun dari sekarang bukanlah satu isu yang besar.
SOALAN: Tetapi salah satu daripada kritikan ke atas gaya pentadbiran Tan Sri ialah Tan Sri mengambil masa yang agak panjang untuk membuat keputusan. Apakah kritikan ini berasas?
MB: Saya terpaksa belajar untuk memimpin Selangor dalam tempoh yang sangat singkat. Apabila saya dilantik ke jawatan ini dahulu, saya tidak pernah melalui beberapa proses menyelesaikan kes sepertimana yang saya hadapi sekarang. Maka saya terpaksa melakukan sesuatu mengikut cara yang baru bagi saya.
Jika saya mahu mengikut gaya pentadbiran kerajaan terdahulu maka saya tidak ubah seumpama klon. Tetapi kini saya rasa keputusan akan dibuat lebih pantas memandangkan saya sudahpun melalui tempoh lima tahun mentadbir negeri.
Pada masa yang sama sesetengah orang berniaga mempunyai tabiat mahu segala-galanya diselesaikan dengan pantas dan mahu memotong barisan dalam konteks mendapatkan kelulusan. Salah satu perkara yang kita semua harus terima ialah berlaku adil. Saya adalah seorang yang berpegang kepada falsafah kerja yang mana datang dahulu, itulah yang didahulukan dan ini bermakna, kelulusan akan diberi atau dipertimbangkan mengikut turutan giliran bukan dengan memotong barisan.
Malangnya ada orang yang merasakan yang mereka tergolong dalam golongan yang eksklusif maka itu perlu mendapat layanan istimewa dan tidak payah mematuhi peraturan.
SOALAN: Selepas lima tahun memimpin Selangor, apakah Tan Sri merasakan sudah memperolehi cara untuk memimpin dan menguruskan cabaran politik di peringkat negeri?
MB: Jika di dalam mana-mana syarikat pun pemegang saham hanya menyuarakan pandangan mereka ketika mesyuarat agung tahunan, iaitu sehari dalam 365 hari. Bagaimanapun dalam politik ahli politik boleh menyuarakan pandangan mereka 365 hari setahun walaupun ada kalanya bercakap tanpa fakta atau mengetahui perkara yang mereka perkatakan.
Di sebalik semua itu, saya berpendapat rakyat tetap memahami keadaan ini dan mereka juga mahu memberikan respon kepada apa jua yang dilakukan oleh kerajaan. Oleh yang demikian akan akan dapat menyaksikan lebih banyak komunikasi yang akan terjalin di antara kerajaan negeri dengan rakyat Selangor pada tahun-tahun yang mendatang.
[sumber .]

al-brangionline:

Rakyat memahami keikhlasan dan kepakaran YAB TS Khalid mengendalikan isu air tanpa berkepentingan walau setitis 'air' pun......Syabas TS Khalid MB Selangor Ku.

TS Khalid 'ikut' se'seorang' guna formasi 4-3-3?


Zaman 60an formasi 2-3-5 sangat popular dalam bolasepak. Kedua2 pasukan serang menyerang dengan permainan sayap kanan dan kiri yang lincah meng'getel' bola dan akan membuat hantaran silang untuk disudahi oleh tiga rangkaian penyerang memasukan bola ke dalam gawang.

Apa bila masa beredarterutama pada tahun2 70an formasi jugak berubah kepada 4-2-4. Permainan jugak tidak kurang menariknya dengan permainan sayap dan pengukuhan pada bahagian pertahanan.

Di zaman sekarang formasi turut berubah lagi kepada 4-3-3. Pasukan2 di negeri2 di Malaysia termasuk Pasukan Harimau Malaya mengamalkan formasi 4-3-3. Formasi ini menekankan penguasaan di bahagian tengah untuk mengumpan bola kepada 'striker'.

Tidak terkecuali kepada Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim di Selangor yang mengambil formasi Rajagopal (Jurulatih skuad Harimau Malaya) untuk mengemudikan serta memacukan 'pasukan'nya.

TS Khalid menggunakan formasi 4-3-3 dalam barisan EXCOnya......dan umum amat menggemari formasi ini tetapi ada sedikit kekeliruan serta ketidakpuashati oleh rakan sepasukan iaitu DAP. Jika DAP dan PKR memahami formasi ini dan tanggunjawab kebersamaan, Insya Allah, Negeri Selangor akan digemari penonton, yakni pengundi dan rakyat Selangor dan PRU14 akan membuahkan hasilnya samada Selangor dapat mempertahankan kedudukannya di 'Carta Liga'.

Apalah ada pada formasi 2-3-5 ke atau 4-2-4 ke atau 4-3-3 ke jika 'penonton' ( dalam kesi ini rakyat jelata khasnya dan pengundi umumnya) tidak memberi sokongan pada pasukan.

al-brangionline:

Turut sedih mengenangkan kita duduk dalam sebuah 'pasukan' yang sama. [sumber .]

Saturday, 18 May 2013

Pilihanraya...Jalanraya......Penjara......Putrajaya???


al-brangionline:

Kepada penyokong dan pendokong Pakatan Rakyat sila baca curahan hati daripada seorang otai yang komited dalam menegakkan keadilan.

Campakkan dulu jauh2 emosi yang menghantui kita setelah penipuan demi penipuan dalam pilihanraya yang dikatakan penuh dengan demokrasi tapi kita dari awal hingga akhir diberi ruang 'menari' di atas 'pentas' yang tidak samarata......bacalah dengan penuh menghayati dan ambillah pengiktibaran daripada saranan Y.Bhg, Datuk Halik Zaman


Thursday, 16 May 2013

Lawak sekupang atau licik meneran mantan TPJ di negeri 'Raja Bersiong'

Apabila Persuruhjaya baru dilantik, terpulang kepada beliau samada hendak kekalkan keseluruhan ahli lama termasuk beberapa Timbalan Persuruhjaya lama.

Tidak timbul Timbalan Persuruhjaya lama buat lawak sekupang nak tarik perhatian ramai kononnya hangpa ni ikhlas.

Kalau hangpa dilantik dan hangpa betul-betul ikhlas menolaknya itu tak jadi soal kerana kawan chek pun pernah menolak jawatan itu di Selangor dulu.

Lainlah kalau diri sendiri terasa tak akan dilantik lagi dan demi menjaga maruah ditolak awal-awal.

Bercakap pasal marwah......bermarwah ke kalau tak bersependapat dengan Ketua?......Hangpa buat perangai ala-ala perangai penyamun tarbusy ketika Ketua hangpa sedang sakit sebelum PRU dulu.....tak elok kami nak buat tohmohan yang nakal tapi zahirnya umum nampak begitu.

Sekarang bila Ketua hang sudah hilang anggota yang penting daripada anggota badan, hangpa cuba bermain silap mata dan menari ala-ala rambong Siam.....nampak lemah gemalai tapi hangpa cuba nak kilas dalam lembut.....hangpa cuba nak kilas tengkok Presiden dan beberapa orang lagi yang hangpa perasan hangpa lebih baik dari mereka.

Kalau hangpa nak tunjuk licik......sini bukan gelanggangnya.....tunjuklah kelicikan hangpa di arena yang depa suka bermain 'keris telanjang'......hangpa tau kan mana arenanya?

al-brangionline:

Kita pernah berjiran di Asrama Blok B UTM dulu kalau tak silap kan?.

[sumber .]

Tuesday, 14 May 2013

Anwar turun, Azmin naik?

Sapa yang baca GPS politik atau letak duduk politik Pakatan Rakyat khususnya PKR sekarang, sama seperti tajuk itu?

Mungkin ramai yang baca begitu tapi memilih untuk simpan di hati.....Bagus, anda termasuk golongan yang bersabar.....

Atau takut nak bersuara kerana khuatir akan dikatakan kurang ajar?......

Atau ada yang tak rasa apa-apa......pun bagus, biar ia berjalan seadanya.....cuma kalau ia ada sikit pusing jangan kepala jadi fining.....ke hulu ke hilir jadi pusing.

albrangionline:

 Aku tulis apa yang aku feeling......betul salah tak penting......asalkan Umno terpelanting.

Monday, 13 May 2013

Gimik Mad Said......politik ubi kayu 'dok pok'......

Rakyat Terengganu khususnya penyokong dan pendokong Pakatan Rakyat amat tidak bernasib baik berMenteri Besarkan Mad Said.

Ini kerana sikap dan pemikiran serta tindakanya samalah seperti rebus ubi tapi tapi sayang ubi dah masuk angin ......rebus lama mana pun ia tetap keras.....tak sedap dimakan......itulah dikatakan 'ubi 'dok pok' 

Pemikirannya pun selama ini semacam tersekat-sekat di paras kedua2 lututnya saja...... Wallahu 'a'alam.....sesetengah orang, akalnya terletak dikepala lutut maka natijahnya keseluruhan tindakan tersekat setakat kedua2 kepala lutut.

Masakan Mad Said sudah nyanyok bahawa penyokong dan pendokong Pakatan Rakyat jugak pembayar pelbagai cukai yang setia di samping rakyat Terengganu yang setia kepada Sultan Terengganu.

Apa wajarkah serta waraskah tindakan yang semacam gelabah mawas bertindak melulu menggila babi membuas macam badak sumbu membelakangi penyokong dan pendokong Pakatan Rakyat?

Apakah mereka itu warga negara kelas ketiga? (Jangan lupa Mad Teluk Benggala dan Indon pun dilayan seperti Warga Negara Kelas Satu.)

albrangionline: Jenis gedebe dok rok cetong

Tuesday, 7 May 2013

MB Selangor: Diserah kepada Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim?

Gambar hanya sebagai hiasan

Mengikut pengiraan mana parti politik dalam dunia mana sekalipun...mana parti politik yang memenangi lebih kerusi dalam sesuatu pakatan atau sesebuah parti itu sendiri yang lebih kerusi dalam sesuatu pilihanraya, maka parti itu layak diketengahkan menjadi Menteri Besar (peringkat DUN) atau Perdana Menteri (peringkat Parlimen).

Namun dalam kes Negeri Selangor...atas semangat kesetiaan dalam 'pakatan' serta keikhlasan pembangunan negeri diteruskan daripada terlepas kepada seteru yang sudah lama di'kenali' yakni Umno serta kepakaran...ketokohan...serta prestasi tinggi (yang sudah pun teruji kurang lebih 5 tahun menjulangkan Selangor) yang ada pada individu Tan Sr
i Abdul Khalid Ibrahim yang walaupun dari parti PKR...maka jawatan Menteri Besar Selangor pada pandangan al-brangionline seharus dan selayaknya diberi kepada beliau.

Kita perlu memiliki Selangor bukan setakat 5 tahun lagi tapi kita perlu 'menyimpan' Selangor daripada dirampas oleh Umno dalam PRU14 nanti.

Soal pembahagian kerusi EXCO kita serah kepada kebijaksanaan pimpinan tertinggi dalam Pakatan Rakyat di Selangor......akar umbi seharusnya melihat ini dari sudut 'keperluan' dan 'kepentingan' politik jauh sekali daripada sudut emosi.

al-brangionline:

Ada sorang hamba Allah yang sampai sekarang masih meleleh air liurnya sedang rancak meniup api 'hasutan' dan 'ancuman' di kalangan akar umbi PAS.

p/s Tak jauh beza rupanya dengan 'syaitan' yang dikenali.

Monday, 6 May 2013

Intai dari tingkap: Kenapa gagal ke Putrajaya?

Mata masih mengantuk tapi masih mampu mengetuk 'key-pad' untuk mahu mencoretkan sedikit apa yang berdetik dan mengetuk hati ini.

Secara kasarnya bolehlah diterjemahkan di sini kenapa PR gagal ke Putrajaya.

Secara matematiknya memang PR gagal setelah hanya memperolehi 89 kerusi walaupun ada peningkatan 7 kerusi manakala BN memperolehi 133 kerusi walaupun hilang 7 kerusi berbanding PRU12.

Secara amnya PR gagal ke Putrajaya kerana masih ada orang Melayu yang majoritinya dari Saluran 1 yang masih selesa dengan kehidupan ber'hibur'......suka akan video lucah......boleh terima keadaan walaupun tahu rasuah serta khazanah negara bocor sana-sini......masih bersabar walaupunpun kehidupan terhimpit dek beban hutang PTPTN, beban harga barang tinggi, tidak pernah merasa kesempitan hidup anak-anak mereka yang terpaksa membayar harga petrol yang tinggi...beban hutang keliling pinggang...tol yang mencengkam kerana mereka hanya bersenang lenang di kampong menunggu wang pos dari anak-anak setiap bulan...bagi mereka yang sudah terasa sedikit senang di ladang sawit...mereka lupa akan keperitan hidup anak-anak di Kota...mereka hanya berpuashati setakat dapat buat Umrah setiap tahun......Itulah sebabnya masih ada warga dari Saluran 1 masi tergamak memberi kemenangan kepada BN.

al-brangionline:

Syabas Saluran 5......andalah Warga Harapan yang Insyaallah akan merobah peta politik Malaysia 5 tahun dari sekarang.