Followers

Friday, August 31, 2012

Pukulan TKO pada Asri : Apa barang level mantan mufti berperang dgn Abby yg mula berjinak dgn Islam

Amat memalukan seorang so called cendikiawan (bukan cendawan tau.....sebut betul-betul) Islam sindir-menyindir dalam tweeter dengan seorang selebriti yang baru nak berjinak-jinak dan berhijrah kepada suruhan Islam.

Kalau hang betul pun tak menaikkan mertabat hang......lagilah bila hang kena TKO dengan selebriti itu......cittttt memalukan.

Level hang ialah turut membimbing beliau bukan dengan statement hang yang hanya mementingkan nilai ilmiah semata-mata yang mana golongan hang sahaja yang faham (kalaulah ada nilai ilmiah......tapi rasanya habuk pun tarak...syok sendiri aje.)......kami golongan orang awam menjadi bertambah keliru......baru hamba faham rupanya macam ni orang yang ber Pee Ech Dee dengan lagak yang arrogant laksana seorang Proposor Mak Nyah liang-liuk berjalan sambil bergolek-gelek pinggul berhujah dan berdakwah.

Sedutan dari laporan berita itu yang menerangkan segala2nya seperti DI SINI .

KUALA LUMPUR, 30 Ogos — Dr Mohd Asri Zainul Abidin hari ini membidas bekas penyanyi berkumpulan sensasi Elite, Abby Abadi dalam isu hudud.

Bekas mufti Perlis itu pada awalnya melalui akaun Twitter @realDrMaza berkata, “apakah satu keadilan jika dua orang yang terlibat dengan kecurian, satu dipotong tangan dan satu lagi dipenjara hanya kerana berbeza agama,” sebagai merujuk kepada hukum hudud.

Abby yang juga bekas pelakon drama “Gerak Khas” itu menempelak bekas mufti tersebut melalui akaun Twitternya @abby_abadi112 dengan membalas, “maafkan saya, hudud itu hukum Allah.

“Dr Mohd Asri) belajar tinggi tetapi kenapa masih persoalkan?

“Tanggungjawab berat di dunia, tetapi manis di sana.”

Bekas mufti itu kemudian membalas, “seseorang yang kembali kepada agama dan dijemput ceramah tidak semestinya memahami agama.

“Teliti sebelum komen.”

Bekas pelakon yang kini aktif dalam kegiatan bersama parti PAS itu kemudiannya menafikan penglibatan beliau dalam ceramah.

“Saya tahu saya tak belajar setinggi Dr (Mohd Asri), tapi bila saya baca apa yang Dr persoalkan, saya tak sangka.

“Saya tak pernah berceramah, hanya sekadar berkongsi sahaja, maafkan saya,” kata Abby.

Dalam laporan Bernama hari ini menyebut bahawa Mohd Asri berkata hukum hudud masih belum sesuai untuk dilaksanakan di Malaysia.

“Hukum hudud belum sesuai dilaksanakan di negara ini kerana keadaan tidak kondusif dan tidak wajar mana-mana pihak menyalahkan pihak lain kerana tidak melaksanakan hukum itu.

“Jika dilaksanakan juga, ia akan menimbulkan ketidakadilan kepada semua pihak dalam masyarakat majmuk di negara ini.

“Jika ada hukum yang ditegak atas nama Islam tetapi gagal membawa keadilan kepada kehidupan manusia, maka ia bukan syariat yang Allah kehendaki sekalipun dipetik dalil-dalil agama dalam mempertahankannya,” katanya lagi hari ini selepas membentangkan kertas kerja di seminar “Undang-Undang Syariah Peringkat Kebangsaan” sempena Sambutan Hari Hududullah Negeri Kelantan yang dirasmikan Menteri Besar Kelantan, Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat.

Katanya lagi, apa yang penting dan patut dilaksanakan sekarang ialah usaha memperjuangkan untuk mewujudkan suasana itu, seperti memberi kefahaman kepada rakyat mengenai hukum tersebut dan persediaan sebelum undang-undang berkenaan dapat dilaksanakan.

“Keadaan yang ada di negara kita sekarang tidak menunjukkan suasana kondusif untuk melaksanakan hukum hudud, dan dalam konteks ini kita tidak boleh menyalahkan sesiapa,” katanya.

Dalam kertas kerjanya bertajuk “Hudud Suatu Perbincangan: Tanggapan, Suasana dan Keberkesanan”, Mohd Asri berkata, hudud bukan asas kenegaraan dalam Islam.

Sebaliknya kata beliau, asas kenegaraan dalam Islam ialah menegakkan keadilan untuk rakyat berasaskan prinsip al-Quran dan hadis nabi serta mencegah perkara mungkar, iaitu perkara membawa kemudaratan dan berbahaya kepada rakyat.

Hudud hanyalah mekanisme mengatasi jenayah dan ia dilaksanakan apabila syarat dipenuhi dan suasananya kondusif, katanya.

Katanya lagi, kekurangan kegiatan jenayah dalam negara menurut Islam bukan disebabkan hukumannya saja, tetapi keadilan yang merata dan kebajikan rakyat yang dipelihara.



al-brangionline:

Teringat akan lagu Allahyarham M.Shariff and The Zurah - Keindahan Pantai......tang chorus tu jangan tersalah sebut...kalau disebut Wa hab Wa hab Wa hab semacam nak jadi Wahabi pada hal lirik lagu itu Wo hop Wo hop.....nanti nanya.....melenting dan marah serta naik minyak segala singa dan gajah di hutan belantara.

Keindahan Pantai

Hey Hey

Wo hop.. wo hop..
Wo hop.. wo hop..

Mari kawan-kawanku
Semuanya ke pantai
Untuk menghiburkan hati
Yang sedang duka lara

Dipantai yang menarik
Dari pandang mata
Menjadi tumpuan muda
Mudi disenja hari
Oh hari

Unggas berterbangan
Di sekeliling pantai
Bertambah menarik
Dari pandangan mata
Bayu yang berhembus
Menyegar dijiwa
Membuatkan hati
Duka menjadi riang

Zai zai zai zai
Zai zai zai zai
Zai zai zai zai
Zai zai zai zai

Oleh itu janganlah
Kau selalu bersedih
Hiburkanlah hatimu
Dimasa kau disana
Nikmatlah keindahan
Yang dijadikan tuhan
Agar hidupmu sentiasa
Gembira dan ketawa
Ketawa

Unggas berterbangan
Di sekeliling pantai
Bertambah menarik
Dari pandangan mata
Bayu yang berhembus
Menyegar dijiwa
Membuatkan hati
Duka menjadi riang

Zai zai zai zai
Zai zai zai zai
Zai zai zai zai
Zai zai zai zai

Corus

Unggas berterbangan
Di sekeliling pantai
Bertambah menarik
Dari pandangan mata
Bayu yang berhembus
Menyegar dijiwa
Membuatkan hati
Duka menjadi riang

Zai zai zai zai
Zai zai zai zai
Zai zai zai zai
Zai zai zai zai

Wo hop.. wo hop..
Wo hop.. wo hop..
Wo hop.. wo hop..
Wo hop.. wo hop

'Kaki perempuan' dan 'kutu embun'......skrip lama berulang

Gambar hanya hiasan ihsan dari Kosmos

Rasuah, 'kaki perempuan', 'kutu embun', 'kaki botol' dan banyak lagi 'kaki-kaki' selalu dikaitkan dengan ahli sukan samada dalam negara mahupun luar negara.

Di luar negara fenomena seperti ini adalah lumrah kerana mereka tidak berpaksi kepada Agama.......maka terhasillah anak-anak 'haram'.......selebriti sukan seperti Roger Federer, Maradona pernah dapat anak sebelum mereka berkahwin......tapi itu cerita orang yang bukan Islam......apa hal dengan selebriti sukan di Malaysia?

Di Malaysia cerita-cerita berkait dengan disiplin sukan dan yang lebih besar lagi ialah disiplin Agama banyak kes terjadi.....ada yang mengadakan seks di bawah umur.....ada yang keluar malam ke disko ketika latihan pusat dijalankan.....ada yang bawa perempuan ke hotel dan yang paling kecik punya hal dalam banyak-banyak hal ada sahabat terserempak pemain bolasepak negara dalam tahun 90an makan nasi lemak jam 3.00 pagi ketika satu kejohanan besar sedang berjalan.

Di mana silapnya?

Adakah pengurusan sukan yang kurang berkesan atau iman sudah terhakis dek lama sangat meninggalkan suruhan Allah SWT seperti solat, puasa dan sebagainya bagi sesetengah atlet atau para atlet dek permakanan yang terjaga dan latihan yang jitu membuat 'pengaliran darah' yang 'lancar' dan sempurna....natijahnya melahirkan keinginan seks yang tinggi? [beruntunglah bagi mereka yang dapat menghindarkan diri dari gejala tidak sihat itu]

al-brangionline:

Pakai jersey cerminlah iman......pakai boot jangan tertendang iman.

Thursday, August 30, 2012

Malam 'Janji jadi daki' - 3 ptg - 12.30 mlm : Ulaa-mak dan Tok-Tok Peti membisu tanda setuju dgn 'majlis syahdu' ini...10 penyanyi muda habaq hang

Wow panjangnya tajuk posting hari ni.

Memang panjang pun......kerana al-brangi ingin semua orang tahu akan satu pesta 'half-marathon' dari 3.00 petang hingga 12.30 malam yang akan disertai oleh 10 penyanyi muda kecuali sorang dua yang terlebih umur untuk me'lara'kan remaja, mak remaja dan bapak remaja.

Tak cukup dengan itu ada pulak cabutan bertuah berupa kereta Proton Preve, 4 buah motosikal Modenas tajaan Proton, 2 tiket penerbangan pergi balik KL-London dan KL-Sydney tajaan MAS dan 50 tablets tajaan Huawei Technologies dan 10 buah basikal Fixie.

Begitulah terdesaknya ameno/be-end untuk ambil hati para remaja......agaknya 'Janji ditepati' itu merupakan kalimah romantik yang boleh menarik dan memujuk hati remaja. [mStar . ]

al-brangionline:

Tak ameno kalau tak ada artis......irama dan lagu, tak dapat dipisahkan......jika dipisahkan, pincanglah lagu, rosaklah seni.

Begitulah 'kepala taik' dan kentut tak dapat dipisahkan......jika dipisahkan, 'sembelit'lah jadinya, maka nanyalah badan......alahai.....

p/s Terdesaknya depa......kesian...

Wednesday, August 29, 2012

Kit Siang tak kesian langsung ke, pada anak Yatim?......ish...ish...ish......tak patut


Lazimnya ada NGO atau inisiatif individu tertentu yang peka akan kedaifan anak yatim ke hulu ke hilir minta bantuan untuk prasarana, pakaian, makan-minum serta segala perbelanjaan yang diperlukan oleh rumah anak-anak yatim.

Yang ini agak pelik dan musykil sedikit......anak yatim itu sendiri menjemput VIP bukan untuk kepetingan anak yatim itu sendiri tapi untuk kepentingan negara.

Adalah kurang pasti kerana sudah lama tidak tengok TV samada VIP tetentu sentiasa dijemput saban tahun atau hanya VIP tertentu sahaja terpilih......entah apa kriteria diambil contohnya mungkin kerana pandai bercakap...yang berkarisma dan beraura atau yang sentiasa 'membuat' kepalanya migrain, baru dijemput atau anak yatim itu merasakan programnya sudah tidak mendapat 'simpati' dari masyarakat terbanyak yakni dalam bahasa lain sudah tidak 'laku' kerana 'iklan'nya seperti masuk dalam bakul dan angkat sendiri.

Kesian sungguh pada anak yatim ini......di dalam Islam, membantu anak-anak yatim memang satu amalan kerja yang mulia selain dari kaum kerabat dan orang miskin.

Anak yatim ini sendiri tanpa prasangka atau kepetingan peribadi apatah lagi politik telah menjemput Saudara Lim Kit Siang ke majlis negara......ingat wahai sahabat.......majlis negara tau bukan majlisnya......(biar betul...sila baca DI SINI kalau tak percaya......alahai.....)

al-brangionline:

Arahan serta fadilat membantu anak-anak yatim memang jelas dalam Islam......tap mungkin "tidak" kepada anak Yatim ini......entahlah.....tolong Tok Peti sekelian beri fatawa.

p/s Bersegeralah ke Masjid dan banyakkan Selawat ke atas Nabi SAW......kebetulan majlis anak yatim yang bercampur baur gender yang terdedah sana sini itu jatuh pada hari Jumaat......sekali pohon Ulaa-mak dan Tok Peti beri fatawa dari segi al-aulawiyatnya.

Begitulah KehendakNYA......ameno kena faham betul2.....

Allah tidak menjadikan sesuatu kejadian melainkan ada hikmah di sebaliknya.

Manusia yang mempunyai segala kelemahan hanya dapat merasai atau terhidu akan hikmah sesuatu kejadian namun hikmah sebenarnya ada dalam Ilmu Allah SWT.

Puan Normah Hashim atau nama Tionghuanya Teow Hooi Sang yang telah terpisah dengan keluarganya selama 59 tahun telah ber'taut' semula......maka tercetuslah perasaan yang sedih......pilu.....gembira bercampur-campur.

Kesempitan hidup keluarga asalnya membuatkan Puan Normah diserahkan kepada keluarga angkat Allahyarham Hashim.

Setereusnya cerita lanjutnya DI SINI .

al-brangionline:

Begitulah kehendakNYA......jika dikehendakiNYA berlaku sesuatu, maka tiada kuasa lain dapat menghalangNYA......"Kun Fayakuun"......maka terjadilah sesuatu mengikut kehendakNYA.

p/s Selaku manusia yang beriman kepadaNYA, jika ditakdirkan Umno/BN merudum dalam PRU13 nanti maka, keseluruhan rakyat Malaysia yang beriman kepadaNYA dikehendaki menerima hakikat itu......jangan ada suara-suara sumbang dari 'Setan-Setan' jadian yang sedari sekarang sentiasa 'meniup' dan 'menyumpit' kata-kata be'racun' yang kononnya Malaysia akan 'hancuss' jika pembangkang memerintah......kata-kata keramat yang berupa 'khurafat-moden'......seperti tiada parti lain yang se-hebat, se-pakar, se-jujur, se-hemah, se-wara' Umno/BN seharusnya dibuang jauh-jauh sepertimana masyarakat Islam telah membuang upacara khurafat buang ancak, mandi safar dan sebagainya.

p/s Adussssss.....selama 55 tahun baru nak buang 'khurafat'?......tak pe, masih tidak terlambat wahai teman.

Tuesday, August 28, 2012

Panasss!!! TG. Nik Aziz terima surat dari budak Tadika Kemas pasal Hudud

Seorang adik dari Tadika Kemas telah hantar satu surat nak bincang Hudud dengan TG. Nik Aziz.

Bincang jangan tak bincang......tapi dijamin tak ada apa-apa keputusan kerana yang datang hanyalah sorang adik dari Tadika Kemas......walaupun adik itu sangat 'bijak'.....bijak di sini dan bijak di sana...bijak di dalam (dalam Umno?) bijak di luar.....kalau di zaman Tun Madey sudah tentu adik 'Hang Nadim' ini kena 'penggal'.....kakakakaka.

Kalau betul nak bincang pasal Hudud, panggil semua Tok-Tok Peti, pimpinan tertinggi Umno dan semua ula-mak Umno dan yang penting panggil sekali AG......kita duduk meja bulat yang natijah dari perbincangan itu Hudud akan terlaksana dalam masa terdekat.

al-brangionline:

Teringat akan Temasik dilanda todak. [sumber .]

Monday, August 27, 2012

Kalau Guan Eng itu angkuh......sapa pulak yg bodoh sombong...bongok...bingai...mangkuk terbang?

Berbagai-bagai tagline diberi kepada pembangkang.

PAS dikatakan parti ajaran sesat.

Pimpinan PKR dilabelkan sebagai kaki sex.

Guan Eng dikatakan angkuh.

Kalau PAS itu sesat......PKR itu parti kuat seks.....Guan Eng itu angkuh......habih tu Umno dan rakan sekutunya tu apa......lemah lembut...budiman...dermawan...warak...kaki solat malam...ahlul syiam...Isnin-Khamis tak pernah miss...kaki benci pada wang kerana wang bagi Umno hanyalah daki dunia...ahli zikir tarekat (terikat?) Umno......bla...bla...bla...

Sebelum posting ini bersambung dan sebelum muntah hijau keluar yang boleh membatalkan puasa enam saya, rasanya lebih baik saya mengundur diri dan harap tuan/puan timbanglah sendiri tapi sebelum itu ingin saya lepaskan sedikit angin kuskus dalam dada ini......kakakakakakakakakakakakakakakakakkaakkakaakkakakakakakakakakkakakakkaakakaaak
kikikikikikikiikikikikkiikikikikikikikikikikikikikikikikikikikikikkikikikikiikikkiikikikkikikikikikikikiki

al-brangionline:

Kalau Guan Eng angkuh.....sapa pulak yang bodoh sombong...sapa pulak yang bongok...sapa pulak yang bingai......sapa pulak yang mangkuk terbang (hayun?)......alahai.....

Sunday, August 26, 2012

Isu Ust. Nasha : Pendapatnya diibaratkan hanya seperti 'melukut di tepi gantang'......harap2nya janganlah batang tubuhnya pun sama


Isu Ustaz Nasha hanya akan dibincang di agenda lain-lain hal dalam Mesyuarat Majlis Syura Ulama PAS yang akan diadakan pada 9 September ini.

"Itupun kalau sempat kerana kita ada fokus lain dalam mesyuarat kali ini," kata Setiausahanya, Ustaz Nik Zawawi Salleh kepada Harakahdaily hari ini.

Dalam lain perkataan segala cadangan......rungutan......ketidakpuashatinya......kelainan pendapat dari majoriti pimpinan tertinggi PAS tetapi yang 'pelik'nya hampir-hampir ada kesamaan dengan pendirian Ah San Pee Ech Dee.......hanya layak di simpan di 'peti sejuk'......bila ada kelapangan baru boleh bincang......pendapatnya bukan tak bagus dan penting tetapi ada perkara lain yang lebih aula dan teramat penting.

al-brangionline:

Teramat terkilan......kalaulah al-brangi beri pendapat sebegitu teramat maklum kerana al-brangi tiada pendidikan formal dalam bidang Agama Islam tetapi telah ditarbiahkan oleh PAS untuk wala' kepada pimpinan tertinggi PAS.

p/s apalah maknanya untuk mempertahankan pendapat kita kalau majoriti sudah membuat pendirian dan telah diputuskan dalam Mesyuarat pun.

p/s

kembalilah ke pangkal jalan kalau hilang punca di hujung jalan.....mungkin ketika itu GPS yang kita miliki tidak berfungsi.

Saturday, August 18, 2012

Selamat Eidul Fitri......Ada 'amanat' penting weh.....

Salam Eidul Fitri Maaf Zahir Batin utuk semua pengunjung blog albrangionline.

Negeri Perlis Indera Kayangan
Makan laksa di Pekan Kuah
Walaupun tak dapat satu Dewan
Tambah 2-3 kerusi jadilah.

Daulat Tuanku Darul Aman
Kedah negeri jelapang padi
Songkok tinggi usah berangan
Rakyat mau Ust. Azizan sepenggal lagi

Apa habaq orang tangjung
Nasi kandaq kepala kambing
Walaupun kek 'kepala taik' diarak diusung
Rakyat tetap nakkan Guan Eng

Tiga ekor katak kuat menyalak
Dapat habuan sangat lumayan
Di Perak kali ini Nizarlah pulak
Depa perintah pun sebab merompakkan?

Tempe expired patah gigi
Syabas kencing air dirawat
Tan Sri Khalid teruskanlah lagi
Umno pening, kehabisan talihayat

Orang nogori cakap berlapik
Masak lemak cili api
Kali ini giliran PR ambik
Terlingkup terlentang si songkok tinggi

Kota Melaka sudah musnah
Rumah masih bertangga batu
Masuk PRU tak pernah mengalah
Takkan kalah asyik salahkan hantu

Sinonim Johor si songkok tinggi
Kuda kepang tarian zapin
InyaAllah kali ni PR tawan negeri
Salehuddin MB, meleleh air liur Muhyiddin

Tok Gajah kaya dengan balak
Ikan bakar bercicah cuka
Songkok tinggi berjanji sangatlah galak
Habis PRU haram nampak muka

Neger Tranung keropok lekor
Mad Said kuranglah cerdik
PRU kali kita pakat tukor
Kerah semua adik beradik

Lebuh raya rakyat diejek2
Janji ditabur siang dan malam
Dok sah beranganlah si-awang adek
Rakyat doh tahu mana manikam

Sabah Sarawak jadi 'fixed deposit'
Tapi sekarang rakyat dah sedar
Lepas PRU Umno/BN cirit birit
Rasakan bah, rakyat me.gajar

13 negeri jelajah sudah
Bukan angan2 atau penglipurlara
Bijak memilih bijak memangkah
Berkat perjuangan InsyaAllah ke Putrajaya


Wednesday, August 15, 2012

Jamil Khir tak mem'bantu' Najib...Fathul Bari pun...Muhyiddin lagi ler...jawatan Timb. Presiden Umno akan menjadi panas selepas nih ?...hu hu hu......

Apa cerita ni abang misai?

Takkan hang tak boleh nak translate Arab kot?

Najib tak percaya kat hang atau Tok syeik Arab tak percaya kat hang?......Tulah, misai hang tebai sangat......dagu pun licin semacam jer......habih tu hang ikut wat apa.....ngabihkan boreh jer.

Oh lupa pulak. Mana pergi ula...mak muda si Fathul Bari?

Hanpa pun Najib tak percaya?......Kalau hangpa Najib tak percaya, Muhyiddin lagi ler.

Hang pun Nasha......patut-patutlah......kita dah nak ber'perang' esok lusa hang masih dikandang musuh......setahu albrangi memang ada kisah Salehuddin Al-Ayubi berada dalam khemah musuh ketika Richard The Lion Heart cedera dalam peperangan salib dulu, tapi dalam kes ni puluhan tok syeikh di Malaysia yang suka bersongkok 7 inci mesra lambang keris bersilang bogel, takkan sorang pun Najib tak percaya kat depa dan boleh percaya hang sorang atau hang secara ber'kebetulan' buat umrah dan menjadi tetamu Tok Syeikh Arab kot?

Terlalu banyak ber'kebetulan'lah Syeikh......apa-apa pun hang WAJIB menjawab kerana ini menjadi satu fitnah besar, kalau tidak takkan sahabat-sahabat di Kelantan 'mengamuk' seperti DI SINI .

al-brangionline:

Awas Muhyiddin......calon Timbalan Presiden Umno akan menjadi panas selepas ini walaupu hang menjadi tetamu kehormat semasa kenduri kahwin anak Tok Syeikh dulu......fikir sedalam-dalamnya wahai sahabat sekelian.

Tuesday, August 14, 2012

Sapa lu Ah San?......sudah giler talak ke?

Geli hati bila tengok orang giler talak.

Ada sorang sahabat bila dia bercerai dengan isteri dia......dia terasa semacam cacing kepanasan terutama bila bekas isterinya nak kahwin lain dengan lelaki yang lebih hensem, warak lagi berkedudukan.

Yang selalu kita dengar dalam akhbar, ada sampai peringkat bekas suami beri amaran kepada jandanya dan ada yang upah orang pukul bakal suami jandanya itu.

Tu lah, semasa nak marah tak fikir dulu lalu melepas ungkapa yang paling dibenci oleh Allah SWT.

Dalam politik pun sama jugak, ada seorang tu mengarahkan PAS buat itu......buat ini.....woit! Kalau sudah duduk di luar tu..'liam-liam' duduklah......hang pi pusing 1Malaysia kutuk PAS, lepas tu kau buat cadangan tu...cadangan ni...tarak malu ka?......sebiji sama perangai macam si-mamad mulut "luas" tu...udah kena tendang di puak songkok hitam 7 inci cap keris telanjang, tapi sudah giler bayang...giler talak...mengaum sana...menyalak sini...tapi sayang taring sudah patah...kuku sudah hilang......ayo yo mamad.....kwonk kwonk kwonk...

al-brangionline:

Kesian tengok bila orang mengaji tinggi tapi kepala hotak macam tarak......kalau ada pun guna 'kepala lutut'.

Ada satu berita lebih kurang sama perangainya macam di atas. Sila rujuk DI SINI .

Sunday, August 12, 2012

'Tragedi' si-songkok hitam

Gambar hanya sebagai hiasan.....tiada kena mengena dengan posting di bawah...diletak di sini kerana rupanya yang comel...dengsan izin.

Umum sudah tahu songkok hitam sangat sinonim dengan orang-orang Melayu.

Semenjak daripada kecik lagi ketika pergi keluar belajar mengaji Quran, sehingga ketika nak masuk 'jawi' sehinggalah membesar memasuki gerbang perkahwinan, ketika menjabat tangan bakal bapak mertua......berijab-qabul songkok hitam gah di kepala.

Songkok hitam tidak lekang dari kepala orang-orang Melayu tatkala memasuki Surau atau Masjid untuk bersolat atau di setiap perayaan MaulidurRasul, Awal Muharram dan di ketika Majlis Aqiqah atau majlis walimatull'urus lebih-lebih lagi jika ada kematian.

Songkok hitam menjadi bertambah 'gah' bila dipakai oleh 'pejuang-pejuang' Melayu yang memuja 'keris-silang bertelanjang' sebagai lambang perjuangan mereka. Dikatakan makin tinggi songkok hitam itu dipakai makin taksub dan totok pegangannya pada perjuangannya.

Tapi sayang seribu kali sayang songkok hitam yang mendapat tempat teristimewa di kalangan kabilah yang masih berpaksi kepada ketuanan kabilahnya seiring dengan 'keris-silang bertelanjang' sebagai simbolik kepada perjuangannya telah tercemar.

Songkok hitam yang digunakan untuk upacara keAgamaan pada asalnya itu sudah tercemar oleh si-pemfitnah yang turut memakainya......si-pengrasuah pun tahu memakainya malah di sesetengah tempat 'pelaga ayam' pun memakainya......yang lebih malang lagi apabila sipemakainya turut menolak hukum-hakam Islam......yang tidak pernah lekang dikepala kecuali ketika tidor pun turut sanggup mendamba sedikit habuan dunia untuk menyenangkan 'tuan'nya dengan ber'fatwa' berbagai.......si-penari atau si-ponjoget lagilah tinggi incinya terletak elok di kepala dengan liang-liuk tari pemakainya.

Muthakir ini seorang demi seorang berlepas tangan dari kabilah songkok hitam kerana berpandangan kabilah yang memakai songkok hitam sudah terpesong dan terbabas dari landasan.

Selamat tinggal songkok hitam......[ Diselitkan secebis kisah bagaimana anak seorang yang pernah memakai songkok hitam 7 inci tinggi mungkin (Al-Fatihah untuk Allahyarham) telah meninggalkan kabilah songkok hitam. Sila baca DI SINI .]

Saturday, August 11, 2012

Mampush......mampush......mampush kita.....

Umum sudah mengetahui tsunami aliran pendatang asing dari Filipina dan Indonesia ke Sabah semenjak tahun 70an lagi.

Ini jelas meresahkan kaum pribumi Kadazandusun dan Murut kerana amat ketara mereka kehilangan ke'daulat'an negeri mereka......ekonomi mereka terjejas.....kuasa politik mereka mungkin terhakis akibat 'pengundi-pengundi' mee segera ini......sosio-budaya mereka bercelaru.

Madey kata tak perlu diwujudkan Surunhanjaya Di raja untuk menyiasat banjiran pendatang asing ini, mungkin kerana dizamannya dulu banjiran pendatang asing bagaikan ledakan gunung berapi. Kenapa mesti risau...cemas...cuak...gubra...ketaq lutut dan takut?.......Jawablah sendiri.

Mesej yang jelas oleh rakyat Sabah sekarang......buatlah sesuatu kalau tidak mereka bukan lagi menjadi 'fixed deposit' untuk Umno/BN.

Selama ini 'fixed-deposit' inilah yang buat Umno menjadi 'ayam daging' yang subur.

Presiden Umno menjadi pening......bukan lagi pening-pening lalat tapi pening yang boleh menjadi pitam kerana terpaksa berkejaran ke Terengganu, Kelantan, Sabah dan Sarawak atas majlis berbuka puasa tapi semua orang tahu sambil-sambil berbuka ada sesuatu 'amanat' penting yang nak disampaikan.

Di antara sebab tidak bubar Parlimen sekarang ialah masalah 'peteh-memeteh' di Kelantan dan Terengganu dan yang paling serius ialah masalah pendatang asing di Sabah.

al-brangionline;

Kalaulah boleh dibaca text kegelisahan dalam kepala Umno mungkin tertera di LCD kepala hotak mereka......Mampush......mampush......mampush kita.

[sumber .][sumber .]

Friday, August 10, 2012

Pingat emas berupa labu air untuk Madey

Maka merepeklah dia,"Tak seperti DAP, saya isytihar Malaysia Negara Islam." [sumber .]

Ramai sahabat kata jangan ambik port cakap orang itu......memang tak nak ambik port pun, cuma nak kalungkan pingat emas berupa beberapa biji labu air.....biar dia terjun dengan labu-labu itu.

Teringat akan cerita pak andir dan mak andir ketika diceritakan oleh tok (nenek) sebelum tidur sewaktu kecil dulu.....rupa-rupanya masih ada lagi di era dunia tanpa sempadan ini......patutlah ramai orang suka bercakap kerana kononnya dunia ini tanpa sempadan maka labu-labu itu akan bergolek tanpa henti selagi dunia ada graviti......alahai.....

al-brangionline:

Suka makan sayur labu air.

Thursday, August 9, 2012

Rogol bawah umur : Ni dia pemain bowling kebangsaan yg diperintah berkelakuan baik selama 5 tahun oleh Mahkamah

Pemain 10-pin bowling kebangsaan, Noor Afizal Azizan 21, terlepas dari dipenjara dalam rayuan beliau di Mahkamah Rayuan setelah beliau mengaku salah merogol gadis bawah umur iaitu ketika kejadian gadis itu berusia 13 tahun di sebuah hotel di Ayer Keroh, Melaka pada 5 jun 2009 yang lalu.

Beliau diperintah oleh Mahkamah supaya berkelakuan baik selama 5 tahun dengan ikat jamin RM25,000.

[sumber .] [sumber .]

al-brangionline:

Saya tertarik dengan penghujahan Hakim seperti berikut :

Panel tiga hakim yang diketuai Presiden Mahkamah Rayuan Tan Sri Raus Md Sharif sebulat suara mengetepikan tempoh penjara lima tahun yang dikenakan ke atas Noor Afizal oleh Mahkamah Tinggi Melaka kerana membenarkan rayuan pendakwaan bagi meningkatkan hukuman.

Dalam keputusannya, Raus bersetuju dengan peguam Noor Afizal, Hisyam Teh Poh Teik bahawa kepentingan awam tidak akan dilaksanakan jika Noor Afizal dihantar ke penjara memandangkan dia mempunyai masa depan yang baik.

p/s pulak......

p/s Adik-adik diluar sana berhati-hati ketika memilih dan memuja ikon untuk dijadikan idola......hanya bersandarkan pada Islam, Insyaallah semuanya selamat.....Tepuk dada, tanyalah Iman......bukannya nafsu atau selera.

Wednesday, August 8, 2012

Ibn Sa'amah derhaka pd Sultan ?......

Sohibul Samaah Al-Syeikh Abdullah ibni Sa'amah pengasas Pondok Geting, Tumpat telah mendahului Majlis Fatwa Negeri Kelantan dengan berfatwa bahawa mengundi DAP itu haram kerana DAP itu dikategorikan sebagai 'kafir harbi'......ini bermakna Tuan Syeikh telah menderhaka kepada Al-Sultan Kelantan selaku Ketua agama Negeri Kelantan.

Berita itu di letak di muka depan surat khabar milik Umno yang boleh mendatangkan kekeliruan masyarakat Islam di Kelantan khasnya dan di Malaysia amnya. [sumber .]

Bukan setakat mendatangkan kekeliruan malah mendatangkan keresahan di antara penduduk majmuk.

Perbuatan menyiarkan berita itu demi menguntungkan Umno jelas membelakangkan Majlis Fatwa Kebangsaan.

Di mana letak integriti Majlis Fatwa kalau berita yang tiada nilai itu mendapat tempat di muka depan?

al-brangionline:

Umno sentiasa mencari dan tercari-cari talianhayat untuk menyelamatkan mereka kerana air sudah mula masuk kelubang hidung......dijangka menjelang Zulkaedah mereka akan tenggelam 'kelemasan'.

Faham betul2 akan maksud baiah antara Polis dgn Kerajaan

If you help me......I help you.

Lu orang tolong gua......gua tolong lu.

Itulah bahasa orang-orang muda......tapi semacam pernah dengar ungkapan itu, di mana ya?

Oh ya mungkin di Sibu kot sewaktu pujuk memujuk kaum Cina memberi undi dalam piliharaya kecil Parlimen Sibu dulu.

Sekarang orang dah tak guna lu tolong gua...gua tolong lu.....sekarang orang guna ber'baiah'.....ceh wah berbunyi Islamik sikit.

"Perdana Menteri Datuk Seri Najib Abdul Razak meminta Polis Diraja Malaysia (PDRM) berbaiah dengan kerajaan untuk membantu mengharmonikan negara.

"Kita berbaiah sesama kita. Kalau kerajaan bantu PDRM, PDRM akan bantu kerajaan dan negara
. [sumber .]

Bercakap pasal ber'baiah' ni......dulu pernah PAS dihentam kerana ajak ahli berbaiah......sekarang Umno pulak guna ungkapan 'baiah'......alahai.....tak pe ia berbunyi Islamik sikit.

al-branginline:

Naik seriau dan berdiri bulu roma bila Najib ajak Polis berbaiah......apa2pun didoakan jika ditakdirkan Umno merudum dan Pakatan berjaya masuk ke Putrajaya, janganlah lagi Polis ber'baiah' dengan Umno kerana ketika itu Kerajaan Persekutuan sudah bertukar tangan.

Tuesday, August 7, 2012

Di antara mandi wajib dan 'fadilat' ber'tazkirah' di bulan Ramadhan ala-ala ammeno......cheh wah.....

Kelihatan Presiden Umno dan Presiden MCA berbuka puasa di Masjid Jamek Tan Sri Ainuddun Wahid di Taman Universiti, Skudai semalam.

Tahun lepas gegak gempita 1Malaysia meng'hentam' Ahli Parlimen DAP Pn. Teo Nie Ching yang memasuki surau di Kajang.

Kenapa Presiden MCA boleh masuk Masjid tapi Teo Nie ching di'hentam' habis2san sehingga jawatankuasa Surau dipanggil menghadap pihak berkuasa?

Ada yang beritahu pada saya......Teo sedang ber'hadas-besar' manakala soi Lek itu sudah pun mandi 'wajib' dan telah ber'sunat' kot......kih kih kih kih kih......patutnya yang buat bising dan yang mengong-mengong tu patut kena sunat sekali lagi kih kih kih kih kih.

Umno melarang Masjid dan surau beri Tazkirah terutama orang politik (Pembangkang).
Yang ini bukan ceramah politik tapi "mempeningat'kan makmun akan fadilat berpuasa dan mengingatkan akan 10 terakhir ramadhon serta mentaati pemimpin"......oh yeke.....kih kih kih kih kih. Semasa berbuka puasa dan bertarawih bersama penduduk Bachok 5 Ogos 2012.......dengarnya Hospital Bachok akan dibina......penduduk kampong jangan terpedaya, hospital, sekolah dll adalah tanggungjawab Kerajaan Pusat.

Berihat-rihat selepas berbuka puasa sambil mengambil 'fadilat' menonton final badminton Olimpik London 2012 di antara Lee chong Wei dan Lin Dan. 'Fadilat'?.......Entah.....dengar kata ada fatwa dikeluarkan, mereka yang bermusafir untuk mewakili negara dalam Sukan Olimpik London itu boleh tangguh puasa......kalau dah bermusafir kerana bersukan pun boleh tangguh puasa, takkan menengok mereka yang bermusafir itu pun tak boleh tengok......kikikikik [sumber ] alahai.....agaknya kalau mereka bermusafir untuk wakil negara dalam ratu cantik, nyanyian, bermain kompang antara dunia tentu boleh tangguh kot......semasa kecik ostad beritahu hanya bermusafir yang tujuannya harus disisi sayarak sahaja boleh tangguh puasa.....ini ilmu baru bagi ku.

Yang baju merah itu bukan berpolitik dalam Masjid.....ia hanya memperingatkan jangan lupa berniat puasa kerana setiap amal mestir diiringi dengan niat.....bukan begitu ostad Umno?

al-brangionline:

Tahniah rakyat Bacok, setelah 54 tahun Merdeka, baru dapat hospital.

'Takziah' peminat badminton.

Jangan lupa mengamalkan apa yang di'tazkirah'kan oleh para-para 'pendakwah' yang berotoriti di atas......dok gitu abe, adik kakok?

Monday, August 6, 2012

Walaupun tidur 1Bantal...1Katil...1Selimut...tapi Pak Cik dan Mak Cik mimpi lain2 tau......waduhhh...

Saya tak perasan langsung.

Langsung saya tak perasan.

Kau orang pepandailah buat fitnah. [sumber .]

Pok Jeeb pun tak perasan tak sambung jawatan Mak Cik......ingatkan belum tamat tempoh lagi.....tak apa, kita tunggu rakyat beri kata putus...nak sambung ke tak nak sambung.

al-brangionline;

Aku yang tak ada perasaan.

Sudah terlambat..Bye...bye

al-brangionline amat tertarik dan menyokong penuh status sahabat Mendelalu.

Kenapa sekarang?

Dah hampir lemas......air sudah sampai ke hidung baru nak bercakap pasal royalti.....selama ke ni buat keras kepala dan buat-buat biul tak faham apa itu royalti......oh baru sekarang faham royalti maknanya 'undi'.....kah kah kah......memang tepat kalau Mendelalu kata, 'Sudah terlambat...Bye..bye. [sumber .]

al-brangionline:

Beri BR1M sapu......beri Bonus ambik.....beri Mercun...ait? jangan....beri kuih raya makan...beri kain pelikat, buat basahan mandi...beri suratkhabar buat lap cermin...beri pensel pangkah PAS.

p/s Talianhayat terakhir......

Friday, August 3, 2012

Ber'bogel' ni duk dalam Surah mana......Hadith Riwayat sapa Tuan Haji?

al-brangionline sekarang sedang belajar ilmu yakinkan diri sendiri serta nak bersangka baik kepada ammeno.....ini kerana kononnya ammeno sekarang betul-betul nak kepada Islam......kih kih kih kih kih.

Kenapa ketawa pulak?

Sesaja nak gelak......salah ke? Bukannya salah pun atau habis karen.



Apabila Tuan Haji ber'tazkirah' seperti seperti di bawah, 3 kali al-brangionline termenung dibuatnya sambil menggosok-gosok dada kerana terasa sebak dan hiba menandakan sedih seraya berkata, "Habislah Pakatan Rakyat terutama PAS......lagi pun ostad-ostad ammeno memang sudah lama ber'fatwa' bahawa ammeno sudah lama melaksanakan kehendak Islam dalam pemerintahan dan amalan seharian mereka.

Cuba anda hayati 'tazkirah' ini......SEREMBAN 2 Ogos - Datuk Seri Najib Tun Razak hari ini menjelaskan bahawa falsafah dan prinsip beliau mengurus tadbir negara ini adalah berpaksikan kepada al-Quran dan sunah.

Kata Perdana Menteri, falsafah yang dipraktikkan tersebut adalah lebih baik daripada teori Barat kerana ia berpaksikan kepada prinsip dan semangat berteraskan kepada agama.

''Kita mesti memperjuangkan berdasarkan agama dan syariah. Kita mesti jaga negara, akal, ilmu, keturunan, harta, keamanan dan kelima-lima tuntutan agama, yang mana menjadi landasan yang diperjuangkan oleh kerajaan," katanya ketika berucap pada majlis berbuka puasa bersama rakyat di Masjid At-Taqwa, Paroi dekat sini. [sumber .]

Agak-agak anda, berambut 'bogel' duk dalam Surah mana?......Hadith Riwayat sapa?.....alahai...

al-brangionline:

Agak-agaknya, fitnah, video lucah, rasuah, hiburan melampau......alah letihlah pulak nak bilang satu-satu salah laku ammeno dalam bulan puasa nih.....semuanya itu dalam Surah mana...dalam Hadith riwayat sapa.....sapa pentafsirnya?...abang misai ke? atau Ostazah 'Darurat' si -genit bermata 'mercun-telur' dan berbulu kening nipis ke? atau si ulau mak muda ke?......kih kih kih

Thursday, August 2, 2012

'Kokokan' ayam jantan belum tentu tanda hari nak siang......alahai.....

Kata orang-orang tua bila ayam jantan berkokok itu tandanya hari sudah nak siang.

Tapi di zaman dunia tanpa sempadan dan maklumat di hujung jari ni, ayam jantan makan berbagai, maka sistem sarafnya sudah berubah bergantung jenis makanan yang terhidang.

Ayam jantan akan berkokok bersesuaian makanan yang dipatuk.......dan pandailah pulak ayam jantan itu berkokok ikut kehendak dan rentak tuannya.

Kalau dihidangkan dengan roti bakar dan telor ayam betinanya separuh masak maka ada kemungkinan ia berkokok lewat pagi bersesuaian waktu 'breakfast' tuannya.

Kalau hanya ditabur padi hampa maka berkemungkinan ia berkokok terlalu awal sehingga ramai orang menyangkakan hari sudah nak siang.

Idea nak menulis ini datang apabila terbaca 'kokokan' 'ayam jantan', mendayu-dayu di pagi hari DI SINI .

Wednesday, August 1, 2012

RM3.0 juta bakal me'nanduk' Rafizi keluar dari PRU13?

RM3.0 juta atau 3 tahun penjara atau kedua-dua sekali jika Rafizi disabitkan oleh Mahkamah di bawah Akta BAFIA. Sila baca selanjutnya DI SINI dan DI SINI .

Rupa-rupanya kalau kita 'menanduk' orang yang mem'bela' banyak 'tanduk-tanduk'......kita akan ditanduk......alahai pakai baju berkotak pun kena tanduk jugak......agaknya di akhir zaman 'bende' yang bertanduk udah tak takut pada warna merah

Harap bersabar......berkat Ramadhon, InsyaAllah akan terserlah siapa menanduk siapa......

al-brangionline:

Saya suka sangat warna hijau.