Followers

Wednesday, 10 October 2012

Melepas 'dendam'(?) dan 'geram'......'menyucuk2' dari dalam.....

Kira-kira sebulan selepas discharged dari hospital akibat kena 'celulitis' Mac lalu, saya telah diserang demam denggi.

Akibat demam yang teramat sangat saya ke klinik. Doktor pastikan memang saya demam dan temperaturenya sekitar 40+ darjah celcius......dan saya mengadu kat doktor, badan saya rasa semacam gatal tapi tak gatal.....pelikkan?......Merah berbintik dikedua-dua belah kaki......ntah allergic ke apa...terasa semacam ribuan jarrum halus menyucuk2 hendak keluar keseluruhan badan.

Doktor kata dia tak pasti samada allergic...rashes atau pun denggi kecuali diambil darah......darah saya diambil dan diminta tinggalkan nombor telefon.......berapa jam kemudian saya dihubungi oleh doktor yang mengesahkan saya kena denggi dan platelet saya sekitar 80-88 lalu meminta saya datang ambil 'refer letter'......yang bermakna saya akan masuk wad lagi.

Saya ke hospital dan doktor mengesahkan saya kena denggi tapi wad sudah penuh dan saya di'wajib'kan datang setiap pagi untuk uji darah......bila malam terasa teramat perit...satu badan terasa semacam jarum-jarum halus nak keluar.....selama lima pagi saya berulang-alik ke hospital dan platelet saya naik tapi 'menyiput'......80, 88, 112, 123 sehingga saya berjumpa sahabat Darussyifa' yang mencadangkan saya minum air kelapa.

Sebelum itu saya minum air 100-plus dan sup ketam tapi badan saya allergic dengan ketam dan memang saya tidak suka makan ketam dan sifat ketam ialah suka 'menyepit'...dan saya memang tidak suka kalau berkawan dengan orang yang suka 'menyepit' terutama kalau ia berstatus ulaa-mak.

Amat jelas air kelapa amat membantu kerana keesokkannya platelet saya naik mendadak ke tahap 165 dan doktor pun terkejut......dia menasihatkan saya banyak minum air kosong...dan saya meneruskan minum air kelapa selama tiga hari berturut.

Rupa-rupanya sekarang baru saya faham akan fenomena 'menyucuk' dari dalam dan bercakap amat suka 'menyepit' (lembut sikit daripada menggigit) akan orang lain......ia amat perit dan amat berbahaya......sekarang ada sorang yang ber'title' 'scholar' sedang berperangai macam serangan denggi tadi......ia tak ubah seperti ribuan jarum sedang 'menyucuk2' dan 'menyepit' dari dalam.......jika ia tidak di'tawar'kan maka keseluruhan organisasi akan terasa 'gatal-gatal'...'menyucuk2' dari dalam.

al-brangionline:

Kalau sorang ulamak tersilap bertindak itu kita amat maklum......tapi tidak mungkin kesemua ulamak tersilap bertindak dan hanya kamu sahaja yang betul......tak mungkin...tak mungkin.