Followers

Monday, 30 January 2012

Lembu punya 'daging' untuk 'tokeh'......lembu punya 'taik' utk......?????

Selalunya peribahasa yang selalu kita dengar berbunyi, "Lembu punya susu, sapi dapat nama" yang bermakna lebih kurang orang lain berpenat lelah memerah otak untuk melaksanakan sesuatu kerja......akhirnya orang lain tak semena2 dapat nama.

Tapi tajuk di atas adalah sikit lebih kurang maknanya cuma bezanya tokeh bersenang lenang bermewah2an......orang lain pulak yang kena 'tanggung taik'nya sepertinya DI SINI .

al-brangionline:

Saya ada sikit pengalaman dengan makhluk bernama lembu nih.

Pada mula-mula pakai kereta dulu......saya sedang memandu dengan isteri berbadan dua dan sedang meriba anak kami yang pertama.......tiba-tiba seekor anak lembu sedang melintas dan saya tak sempat nak menekan brek.....apa lagi berdentum kuat...anak lembu melambung dan jatuh atas bonet depan.

Bayangkanlah kalau jatuh atas cermin depan......tapi alhamdullilllah semuanya selamat cuma kereta hancur bahagian tangki-air.

Saya tolak kereta ke tepi dan turun......disebelah jalan sana kelihatan seorang Pak Cik berkain pelikat diparas lutut dengan kain 'semotar' dikepala dan parang ber'kilat' tajam semacam nak terpa dan meluru ke arah saya.

Sambil berdoa janganlah nyawa ku habis di mata parang tu......terus saya beri salam. Pada mulanya dia mintak ganti rugi......tapi bila saya tanya, "Lembu Pak Cik ke nih?", dia dah mula naik resah.....sepantas lembu berlari dia menjawab sambil tergagap2, "Dok...Dok...Dok...bukang lembu kite" (Tak... tak...tak..bukan lembu saya)

Saya pun mula naik berani dan dengan nada sinis saya kata,"Manalah tuang lembu nih......laing kali ikaklah lembu tuh....jangang nyusahkang orang ramai." (Manalah tuan lembu tu.....lain kali ikatlah lembu tu....jangan nyusahkan orang ramai."

Jadi apa yang saya nak ceritakan di sini......lain kali kalau nak pelihara lembu, carilah tanah pamah yang terkawal atau secara feedlot yang tersusun (tersusun pengurusan kewangannya dan sebagainya) dan jangan 'MENYUSAH'kan orang awam.