Followers

Friday, October 31, 2008

Tolong Jangan Hunus Kris Lagi




Jika ditakdirkan Sdr.Mukriz menang dalam pertandingan jawatan Ketua Pemuda, ya ampun, pak... ..saya bermohon agar jangan diulangi peristiwa menghunus kris pusaka lagi. Tolong jangan'menghunus' apa-apa 'senjata' lagi. Amat memalukan kaum pemuda dan remaja.

Sdr. Khairi saya dah agak, jikalau beliau menang beliau akan membalut tangannya menagih simpati kerana dulu pernah kelihatan dia dengan lagak pahlawan berucap berapi2 dengan tangan ber'bandage'.

Sdr.Khir, jikalau beliau menang sudah tentu dia akan membalut mukanya, hanya sepasang matanya saja kelihatan kerana semua dah maklum tempoh sah laku mukanya yang halus dek banyak makan tempe dah luput.

Sekali Air Bah Sekali Pasir Berubah

Semasa zaman Pak Lah, ungkapan yang paling mengelirukan kita dengar ialah... Islam Hadhari. Maka bercemperalah 'pemuka-pemuka'nya ke hulu ke hilir menjaja Islam Hadhari. Conference sana sini. Seminar sana sini. Para-para Pensyarah Fakulti Islam UKM terutamanya dan IPTA yang lain sebuk membongkar Al-Quran, membongkar Hadith, mencari Al-Ghazali, mencari Al-Syafie tapi tak berjumpa, hampa dan sedih sekali.

Seorang Prof. Akademi Islam di Universiti Malaya sebuk mempertahankan Islam Hadhari tu benar, tiada yang tiada benar, semua benar belaka. Diberinya tamsil gulai ayam dan ayam gulai tu sama, kerana ada sebuah buku menjawab tentang Islam Hadhari iaitu Hadharah Islamiyyah bukan Islam Hadhari. Mana boleh sama, sebagai contoh ada seorang ustaz beri tamsil, beruk pak mat dengan pak mat beruk, mana boleh sama.

Lepas tu sebuk pasal modal insan. Maka gegak gempitalah segala masjid surau, Pejabat-pejabat Kerajaan bersyarah tentang modal insan. Dikumpullah hadith tentang modal insan dan dijadikan buku rujukan. Maka berbuih mulut 'pemuka-pemuka'nya memberi kuliah kat surau dan masjid. Ma'mum tertidur diulit mimpi indah kerana terlalu khusyuk.

Ungkapan "don't work for me, work with me, ' juga pernah satu ketika berkumandang disana sini. Maka ramailah 'pemuka-pemuka'nya yang mendampingi beliau kerana nakkan projek kerana memahami ikut selera dia ungkapan 'work with me'. Maka tersohorlah nama-nama seperti Patrick Lim, Idris Jusuh dan dll.

Industri batik di Terengganu hampir satu ketika amat malap. Lepas tu kakitangan Awam diarahkan memakai batik setiap hari khamis ke pejabat. Industri batik menjadi tersohor semula.

Agak-agaklah bila PM baru naik, apa ungkapan yang akan meniti setiap bibir remaja, dewasa lelaki dan wanita serta warga mas?

Yang saya dapat agak bapak-bapak Prof Agama mungkin boleh proaktif, nak label apa pulak kat ISlam yang dah syumul tu. Maka selepas ini pemuka-pemuka politik, pemuka-pemuka Pensyarah dan 'Ustaz' tak menang tangan membongkar serta menggali kitab-kitab 'kuning' untuk buat rujukan, cepat sikit naik pangkat.

Aduhai!!!!Sekali Air Bah Sekali Pasir Berubah

Debat atau Penerangan.....Hentam Sajalah Labu

Khairy mencabar diadakan debat diantara calon-calon yang bertanding Jawatan Ketua Pemuda UMNO. Khir Toyo menyahut cabaran tersebut manakala Mukhriz tidak bersetuju kerana perebutan jawatan tersebut adalah urusan dalaman UMNO.

Kerana terlampau menghendakikan perdebatan tersebut mereka mencadangkan semula diadakan majlis penerangan supaya dapat memberi penjelasan mengenai visi dan misi mereka jika terpilih menerajui pergerakan tersebut.

Berbagai-bagai pendapat diutarakan, ada yang menyokong diadakan debat dan ada yang menentang tetapi memadai dengan memberi penerangan secara tertutup kepada ahli. Mereka berpendapat banyak keburukan daripada kebaikan bila diadakan juga perdebatan.

Saya berpendapat bukan masalah keburukan atau kebaikan yang timbul, masalahnya mentaliti Pemuda tidak mencapai satu tahap yang dapat menerima buah pendapat orang lain. Kalau mereka 'totok' dengan sesaorang atau mendapat 'habuan' yang lebih mereka tidak teragak-agak memberi sokongan.

Kemungkinan debat tersebut banyak membongkar rahsia peribadi daripada menyampaikan visi dan misi masing-masing.

Jadi wahai Pemuda yang mengaku pejuang demi Agama,Bangsa dan Negara, keluarlah dari kepompong yang sempit yang terikat serta menjadi lemah longlai, takut menyuarakan yang haq, kerana dek secebis habuan dunia. Dunia ni luas, bebaskan minda mu, kembalilah menegakkan yang haq dan meninggalkan yang bathil.

Katakan yang haq itu haq dan dekatkan kamu dengannya, katakan yang bathil itu bathil dan jauhkan diri mu dari nya.

Penyokong atau Pendokong????

Menjadi penyokong kepada sesuatu aktiviti, pertubuhan, orang-orang perseorangan, pemimpin dll amat senang, mudah serta kadangkala 'tak perlu' ada tanggungjawab yang berat. Contohnya dalam bolasepak, penyokong sesuatu pasukan akan mengherdik, memaki dan kadangkala merusuh kerana pasukan mereka tewas. Sebaliknya mereka akan memuji melambung apabila pasukan mereka menang.

Begitu juga dengan pemimpin serta parti yang mereka sokong, mereka akan memuji melangit bila pemimpin mereka mengambil berat kepada masalah mereka. Apabila Parti mereka menang mereka akan berjam-jam di mini parlimen iaitu di warung-warung kopi berbincang tentang kemenangan yang mereka kecapi.

Sebaliknya bila parti yang mereka sokong kalah, mereka akan memaki, mencari kesalahan pemimpin kerana 'dia' je yang betul, memfitnah, mengumpat, menuding jari kononnya dia je yang handal dan sebagainya.

Tetapi berbeza sifatnya dengan pendokong. Mereka akan rebah bangun dengan pasukan atau parti mereka. Mereka akan bermuafakat untuk mencari satu jalan penyelesaian, bagaimana hendak bangkit semula daripada kekalahan.

Mereka bukan mengherdik, memaki atau merusuh, bahkan mereka akan duduk semeja mencari kesilapan-kesilapan serta mencari jalan keluar agar kesilapan yang ada tidak berulang. Dalam bahasa ISO 9001:2000, dikatakan corrective and preventive action. Tindakan pembetulan serta pencegahan perlu diambil supaya sesuatu kesalahan, kesilapan,kekhilafan serta ketidakakuran (non-conformance) yang berlaku tidak berulang-ulang (recurred).

Sesaorang pendokong, mereka tidak akan berputus asa. Mereka sentiasa berusaha dan bertawakkal kepada Allah. Mereka tidak mudah dieksploitasikan oleh musuh. Mereka tidak mencari 'glamour'. Mereka tidak mencari habuan dunia semasa mereka menjadi pendokong. Mereka tidak mudah menuding jari sesama pimpinan mahupun sesama pendokong. Mereka tidak mudah menonjol diri untuk menarik perhatian pimpinan, bahkan pimpinan akan tersendiri akan nampak kecermelangannya.

Itulah perbezaan antara penyokong dan pendokong.

Sesaorang penyokong hanya memberi sokongan bergantung kepada sesuatu isu yang wujud. Apabila sesuatu isu itu dah lenyap ditelan masa kadangkala sokongannya mula kendur dan luntur. Atau apabila mendapat sedikit habuan dunia atau menghadapi tekanan hidup, mereka akan beransur kendur dan terus ruyup. Didalam sesuatu perjuangan mereka inilah golongan yang tercicir.

Sesaorang pendokong InsyAllah akan rebah bangun bersama organisasinya, jemaahnya, partinya dan sebagainya. Mereka menjadi pendokong untuk menyokong sesuatu isu berlandaskan prinsip serta dasar parti dalam sesuatu perjuangan. Mereka tidak kesah samada sesuatu isu itu telah selesai tapi dasar serta prinsip perjuangan tetap didokong. Mereka beristikhomah.

Itulah perjuangan di dalam jemaah Islam.

Suatu ketika dahulu sesorang aktivis PAS serta pimpinan peringkat kawasan di Besut, Terengganu yang sangat gigih berjuang, pernah diISAkan, tetapi apabila tindakan disiplin diambil dengan memecatnya, ia mula luntur dan dieksploitkan oleh media letronik, maka ia pun menghentam parti yang dia pernah sokong atau dokong bertahun-tahun. Yang mana satu, sokong ke dokong? Saya rasa dia hanya sebagai penyokong bukan pendokong.

Seorang lagi aktivis PAS serta imam lagi di Masjid Losong Haji Mat Syafie, Terengganu meninggalkan parti yang dia sokong/dokong (saya rasa sokong)kerana mengejar sedikit habuan dunia, maka seluruh Malaysia dia menjajakan 'ilmunya' untuk menghentam parti yang dia pernah sokong.

Seorang pimpinan tertinggi dalam PAS yang menjadi jaguh dalam isu kafir mengkafir, terlentang dibawa arus dek mengejar habuan dunia tapi dikhabarkan hanya menjadi melukut di tepi gantang di tempat yang baru dia menghidu dan bertapak itu.

Seorang lagi aktivis, petah berpidato ala-ala DSAI, sanggup di'cekup', lepas tu keluar dari PKR tetapi gigih berjuang dalam GERAK, akhirnya tersungkur lalu tercicir dari perjuangan.

Seorang pimpinan Pemuda PAS Selangor satu ketika dulu, sangat aktif dalam student union ketika di Universiti, sangat petah berpidato, juga turut kecundang dan dikhabarkan masuk UMNO.

Ada seorang jaguh lompat di Pasir Mas tidak tersungkur kerana dia jaguh lompat. Dia mengaku dia seorang Negarawan. Kesahnya adalah hebat serta gah sekali, walaupun tercicir dalam perjuangan tapi seorang yang oportunis, yang pandai menghidu hidangan, yang mana busuk yang mana enak.

Diharapkan para pendokong PAS, jadilah PENDOKONG bukan PENYOKONG. Beristikhomahlah dalam perjuangan demi menegakkan kalimah Allah di muka bumi ini agar dapat mengujudkan satu negara berkebajikan yang dapat membela semua kaum di Malaysia ini.

Sesungguhnya keadilan itu hanya ada dalam Islam









Minyak Turun Ke.............

Harga minyak turun????? Klik disini. Ini berita yang amat menggembirakan ramai orang. Samada mereka yang berkenderaan atau pun orang-orang kampong yang tak pernah berkenderaan. Mengikut hukum logik setiap kenaikan harga minyak, diikuti dengan kenaikan harga barang, maka apabila harga minyak turun, sepatutnya harga barang pun turun.

Yang tak logiknya serta janggal didengar ialah apabila Pak Menteri dari Johor berkata, harga minyak tak boleh turun banyak sangat, kerana pengusaha mengalami kerugian, tetapi bila harga minyak naik, tak ada cerita pulak atau keluh resah daripada pengusaha minyak mengatakan, woi petrol kiosk aku untung giler!!!(pinjam bahasa orang muda sekarang)

Dulu Pak Menteri tu ada berkata ketidakcukupan pegawai penguatkuasa, menyukarkan Kementeriannya memantau serta membuat seliaan peniaga tidak menaikkan harga barang.

Saya mencadangkan pegawai kumpulan sokongan I & II daripada Agensi/Jabatan Kerajaan lain boleh dipinjamkan untuk tempoh sebulan untuk menolong Kementerian Pak Menteri tu membuat kerja-kerja penguatkuasaan memantau kenaikan harga barang.

Thursday, October 30, 2008

Suruhanjaya Diraja Patut di Tubuhkan....Perletakkan Jawatan Hakim


Hakim Mahlamah Tinggi, Yang Ariff Datuk Ian Chin...menyerahkan surat peletakan jawatannya, yang bertarikh 16 Julai, kepada Yang di-Pertuan Agong. Perletakkan jawatannya berkuatkuasa 1 Disember 2008.Datuk Mukhriz Mahathir (BN-Jerlun) dan Sdr. Tian Chua mengemukakan soalan di Parlimen samada sebarang tindakan akan diambil terhadap hakim tersebut kerana mendakwa berlaku campurtangan kerajaan dalam bidang kehakiman.

Hakim tersebut sebelum ini ada membuat dakwaan yang mengejutkan bahawa bekas Perdana Menteri, Tun Dr Mahathir Mohamad telah mengancam hakim-hakim.

Menteri di Jabatan Perdana, T Murugiah memberitahu Dewan Rakyat hari, memandangkan Hakim tersebut telah menyerahkan surat peletakan jawatannya, maka tidak perlu sebarang tindakan diambil terhadapnya. Lapor MalaysiaKini

Dalam hal ini ada dua kemungkinan, samada benar atau tidak dakwaan hakim itu. Benar atau pun sebaliknya satu Suruhanjaya DiRaja hendaklah ditubuhkan untuk menyiasat pihak yang menuduh serta yang dituduh. Rakyat ingin tahu sejauhmana kebenaranya tuduhan beliau.

Perlembagaan Persekutuan telah mengasingkan tiga badan yang terlibat dalam pemerintahan negara, iaitu badan perundangan (legislatif), badan pentadbiran (eksekutif) dan badan kehakiman (judiciary). Sebarang campurtangan diantara satu dengan yang lain bermakna telah melanggar Perlembagaan Persekutuan.

T Murugiah berkata tindakan tidak perlu diambil lagi ke atas Hakim tersebut memandangkan beliau telah meletakkan jawatan. Di mana rasionalnya? Apakah jika sesaorang penjawat awam atau Hakim-Hakim yang dilantik oleh DYMM YDP Agong, boleh terlepas daripada tindakan jika didapati bersalah dengan hanya meletak jawatan?

Selamat Menunaikan Fardhu Haji


Selamat menunaikan fardhu Haji, Rukun Islan Kelima kepada semua jemaah haji daripada Malaysia khas dan dunia amnya. Kumpulan pertama akan bertolak pada hari ini. Semoga para tetamu Allah dipelihara kesihatan oleh Allah serta dapat menjaga maruah negara seperti saranan DYMM YDP Agong semasa di Kota Suci Makkah dan Madinah. Adalah diharapkan mereka dapat menunaikan segala kerja-kerja sunat, wajib dan rukun haji sepanjang tempoh berada di sana.

Saya berdoa semua para tetamu Allah mendapat haji yang mabrur. Semoga sekembali nanti bertambahlah amal ibadat serta dapat membantu menegakkan Agama Allah, berjuang kearah menegakkan negara berkebajikan, menegakkan yang ma'ruf dan mencegah kemungkaran, 'adil kepada semua kaum, menghormati sesama manusia tidak kira apa anutan, tiada sempadan ras dan kaum.

Monday, October 27, 2008

Alahai....Lantangnya YB. Zulkifli Noordin

YB Zulkifli Noordin dalam temuramah dengan Mingguan Malaysia telah menyatakan “Dalam bercakap soal Islam tiada siapapun dalam parti saya boleh melarang kerana ia adalah hak saya,’’

Betul, memang itu hak saudara untuk berucap di mana-mana pasal Islam samada di Parlimen atau dimana saja.

Pertama saudara mesti perjelaskan dulu, saudara ni mewakili parti mana. Setiap parti ada dia punya peraturan, disiplin, gerak kerja berjemaah dan strategi. Dikhuatiri saudara syok sendiri sehingga pihak lawan dapat mengeksploitasikan saudara dan di akhirnya saudara tidak kemana-mana. Apakah kelantangan saudara seperti dipuji-puji oleh media membuat saudara lupa dan alpa?. Apakah selama ini PAS serta kepimpinannya berdiam diri memperkatakan tentang Islam? Apakah selama ini pimpinan tertinggi seperti TGNAA, TGHA, Sdr. Nasharuddin Mat Isa, Sdr. Mahfuz, Sdr. Mad Sabu, Sdr. Husam dll semua sudah bisu? Perlu diingatkan saudara, PAS sudah lama berjuang tentang Islam. PAS lebih lantang memperjuangkan Islam daripada saudara.

Beliau berkata lagi, memperjuang dan mempertahankan Islam adalah agenda utama hidupnya, soal karier politik ‘‘itu saya serah kepada Allah menentukannya.’’ . Beliau secara terbuka bercakap soal betapa pentingnya umat Islam bersatu tanpa mengira fahaman politik.

Saya ingin bertanya kepada beliau apakah memperjuangkan Islam bukan agenda utama PAS? Apakah dengan melalak ketika Majlis Peguam sedang ‘berbincang’ pasal Islam saudara sudah boleh mendabik dada yang saudara seorang sahaja berjuang untuk Islam. Penyerahan bulat kepada Allah adalah setelah berusaha secara jemaah wahai saudara. Saya amat bersetuju dengan saudara bahawa umat Islam perlu bersatu tanpa mengira fahaman politik.

Masalahnya UMNO tidak ada kesungguhan menegakkan Islam. Mereka sendiri becelaru tentang Islam. Pada satu ketika di zaman Dr.M, UMNO ingin menerapkan nilai-nilai Islam, tetapi gagal. Lepas itu datang agenda Islam Hadhari, juga gagal. TGNAA pernah mencadangkan jika UMNO betul-betul ingin mendaulatkan Islam dan bangsa melayu, bubarkan UMNO dan PAS, tubuhkan saja parti baru yang betul-betul berjuang untuk Islam dan bangsa melayu. Saya rasa YB lebih ariff daripada saya tentang jawapannya. Saudara lebih maklum fahaman politik UMNO dengan PAS amat berbeza. UMNO dengan semangat nasionalisnya mana mungkin akan berjumpa titik pertemuan dengan PAS. Jika UMNO serius tentang Islam, sudah tentu setelah 51 tahun kita merdeka, masyarakat kita masih tenat dan lemas dalam kancah kemungkaran.

Beliau membangkitkan bagaimana kaum-kaum lain boleh bersatu apabila terdapat isu yang berkaitan dengan kepentingan mereka. Justeru kata beliau adalah sesuatu yang menghairankan apabila ahli-ahli politik Islam yang mempunyai akidah yang sama tidak mampu bersatu.

Saudara perlu faham, kaum lain tidak ada apa-apa perbezaan tentang kefahaman agama, mereka hanya bercakap atas dasar bangsa sahaja. Pas dan UMNO memang mempunyai akidah yang sama, tetapi pemahaman tentang tuntutan akidah tidak sama. Jika mereka faham tentang tuntutan akidah, kenapa dengan kuasa yang ada pada mereka, masyarakat menjadi bertambah celaru. Untuk hendak berbincang pasal keruntuhan akhlak serta berbagai kemungkaran terlalu akedamik untuk dibincang di sini.

Beliau kecewa kerana kelantangannya menegakkan perjuangan Islam turut ditegur oleh Ahli Parlimen Pas yang pada pandangan beliau seharusnya memberi sokongan. Beliau berpendapat berikutan sikap taksub kepartian yang masih lagi melumuri sesetengah pemimpin politik beliau mencadangkan Raja-Raja Melayu memainkan peranan pro aktif dalam soal itu. ‘‘Sudah tiba masanya kita bersatu demi Islam,’’ kata beliau.

Beliau ada juga menyentuh pasal pendekatan Al-Arqam dan Jemaah Tabligh.

Saudara, kedua-dua pergerakan tersebut bukan pergerakan parti politik yang berdaftar, maka keterbatasan serta keterbukaan berdakwah tidak boleh dibanding dengan parti politik yang berdaftar secara sah seperti PAS, PKR mahupun UMNO

Masalah taksub kepada parti tidak timbul disini. Saya mencabar saudara, sila jelaskan saudara mewakili parti mana? Setiap pertubuhan ada dia punya peraturan, undang-undang, disiplin mahupun strategi serta gerak kerja berjemaah. Saudara selaku pengamal undang-undang amatlah lebih arif daripada saya.

Saya tidak ingin berbicara panjang tentang lanjutan temuramah tersebut iaitu tentang hal-hal perlembagaan serta cadangan beliau supaya Raja-Raja Melayu memainkan perana pro aktif kerana ini terlalu akedamik dan di luar kepakaran saya.

Ayuh saudara YB Zulkifli Noordin, kembalilah ke pangkal jalan, perjelaskan saudara mewakili parti mana, jika benarlah dari sudut hati kecil saudara ingin Islam dimertabatkan, berjuanglah bersama-sama PAS. Kepakaran serta keberanian dan kepetahan berhujah saudara amat berguna untuk perjuangan menegakkan yang ma’ruf dan mencegah kemungkaran. Masalahnya disini, kuasa politik belum ada di tangan kita. InsyAllah masanya akan tiba, kalau tidak di waktu yang terdekat, mungkin di PRU13.

Sunday, October 26, 2008

Bukan Politik Wang......???

Ada beberapa occasions mereka boleh berselindung..agar tidak di'cop' sebagai politik wang:

i. Majlis berbuka puasa dan solat tarawih (Bulan Ramadhan) = 29-30 hari
ii. Majlis rumah terbuka (Bulan Syawwal)=30 hari
iii. Meraikan jemaah haji ke mekah (1-29 Zulkaedah + 1-5 Zulhijjah) =34 hari
iv. Majlis korban (Bulan Zulhijjah) = 4 hari
v. Majlis kesyukuran menyambut jemaah haji pulang (Bulan Muharram + Safar) = 30 hari
vi. Awal Muharram + Maal Hijrah + Bubur Asyura = 30 hari

jumlah=158 hari atau lima bulan lebih.
apa pulak kata lama tempoh berkempen, sekejap je tuh, cuma sedialah fulus banyak-banyak

Minyak Turun Lagi???????

Minyak turun lagi????...Saya hairan semasa kenaikan harga minyak baru-baru ni, ayat yang sama didengar, iaitu kenaikan harga minyak adalah kerana masalah global dan Kerajaan tidak mampu untuk men'subsidi' lagi.

Yang saya hairan di mana pak-pak Profesor Ekonomi, Pakar-Pakar Ekonomi serta Penasihat-Penasihat Ekonomi negara?? Tidakkah tuan-tuan dapat meramalkan satu unjuran kenaikan harga minyak berdasarkan dengan ilmu serta pengalaman yang ada pada tuan-tuan??

Pak-pak Professor Ekonomi, Pakar-Pakar Ekonomi serta Penasihat-Penasihat Ekonomi memang tak terasa bila harga minyak naik kerana tuan-tuan dibayar gaji yang mahal oleh Kerajaan dengan duit rakyat. Kereta yang tuan-tuan naik dipandu oleh pak supir yang dibayar gaji oleh Kerajaan dengan duit rakyat. Cukai jalan kereta yang tuan-tuan naik dibayar oleh Kerajaan dengan duit rakyat. Minyak yang dah naik diisi dalam kereta yang tuan-tuan naik dibayar oleh Kerajaan dengan duit rakyat. Jadi satu sen pun tuan-tuan tak terbeban.

Seminar, forum serta conference di Hotel-hotel mewah membincang pasal harga minyak naik, sampai berbuih mulut, minyak naik jugak. Duit yang dibayar untuk berbuih mulut bercakap pasal minyak naik dibayar oleh Kerajaan dengan duit rakyat, minyak naik jugak.

Ingat, ilmu yang ada pada tuan-tuan adalah pinjaman Allah. Bila-bila masa akan ditarik olehNya. Tuan-tuan hanya diamanahkan olehNya, dan akan dipersoalkan Besuk olehNya. Ilmu yang ada pada tuan-tuan diibaratkan seperti mencelup sebatang jarum didalam laut, apa-apa yang terlekat di jarum, itulah ilmu yang ada pada tuan-tuan berbanding dengan ilmu Allah.

Jadi bila Kerajaan umum kemungkinan minyak akan turun, satu berita yang amat menggembirakan bagi kami yang telah lama mengharapkan. Sila klik di sini.

ISA...ISA....ISA....HINDRAF......HINDRAF

Manusia yang ada hati dan perut....yakni berhati perut serta berperikemanusiaan, saya rasa semuanya benci kepada kezaliman. Antara kezaliman itu ialah ISA. Saya tak perlu perincikan kezaliman tersebut serta berapa ramai dah kena cekup dan disumbat di Kem Tahanan Kemunting. Berapa ramai dah isteri menjadi 'janda' dan anak menjadi 'yatim'. Berapa juta liter air mata dah yang membasahi pipi-pipi yang terseksa zahir bathin.

ISA tidak mengenal siapa anda. Ia datang macam Tsunami. Anda lari atau melarikan dirike ia tetap sampai 'menjemput' anda untuk buat kunjangan kehormat ke Kem Tahanan Kemunting.

Kedatangan Malikulmaut amat memeritkan dan menyakitkan, tetapi itu adalah keadilan Allah yang kita sebagai makhluk ciptaanNya terlalu lemah untuk memikirkannya. Tetapi kedatangan ISA, hasil ciptaan manusia yang ber'hatiperut' serta ber'perikemanusiaan' amat menakutkan dan memeritkan.

Kisah-kisah yang banyak dipaparkan oleh sahabat-sahabat amat menghiriskan perasaan. Antara kisah-kisah tersebut sila lawat di sini, di sini dan di sini.

Yang salah tetap bersalah. Tolong dakwa mereka. Kalau mereka semua didapati sabit bersalah, maka mereka berhak 'memilih' kelas penjara 5 tahun, 10 tahun, 20 tahun etc.

Jangan hukum mereka mengikut perasaan, hukumlah mereka ikut undang-undang.

Diantara yang terakhir kena cekup ISA iala Teresa Kok, Tan Hoon Cheng (Pemberita Sin Chew Daily), Cheng Lee Whee aktivis SUARAM dan HINDRAF.

Bercakap pasal HINDRAF, satu pertubuhan NGO yang tidak berdaftar (pertubuhan haram), gunalah kebijaksanaan pihak berkuasa untuk mendakwa mereka mengikut lunas-lunas undang, kenapa mesti di ISAkan.

Saya amat tidak bersetuju mereka pergi 'gate-crash' walaupun 'open-house' Idul Fitri di PWTC yang lalu. Juga saya amat tidak bersetuju Sdr. Salahuddin Ayub Ketua Pemuda PAS ingin menjadi orang tengah antara HINDRAF dan Kerajaan. Memang betul antara kemenangan besar PR dalam PRU12 adalah dari faktor 'swing undi' warga Malaysia berketurunan India dan Tionghua, tetapi dalam masa yang sama kita serahlah mereka untuk didakwa di mahkamah. Walau pun untuk memancing undi mereka, kita tidak boleh membelakangi undang-undang. Yang kita tentang ialah ISA. Kalau tidak mereka jadi mua (bahasa terengganu), iaitu naik lemak, sebab tu 'mereka' (bukan semua) sekarang ramai yang jadi road-bully di jalan raya, berjalan berlanggar bahu di super market, hampeh nak mintak maaf. Maaf cakaplah, saya dah banyak kali terkena macam ni.

Saturday, October 25, 2008

Mengenangkan Nasib Untung Badan

Tersebut al-kisah .......di sebuah negara bernama al-Malasingi. Di perintah oleh beberapa keluarga bangsawan di negara tersebut.

Setiap ketua keluarga berpakat menamakan Kerajaan mereka Al-Ahzabi wal-Nasoli. Maka bersepakatlah sekelian keluarga untuk memilih keluarga yang paling ketara untuk mengetuai kerajaan negara.

Keluarga yang paling jagoan itu ialah dari suku al-AMNONINA diikuti oleh suku al-MACINA, al-MICINA dan al-GERKINA dan dibantu oleh suku-suku lain yang namanya amat sukar dan payah disebut.

Al-maklum suku-suku tersebut tersangatlah banyak masalahnya. Bercakaran sesama sendiri. Masing-masing tuduh menuduh sesama sendiri.Di dalam pertandingan ketangkasan di al-Malasingi yang setiap lima tahun diadakan, keluarga Al-Ahzabi wal-Nasoli mengalami banyak kekalahan maka gegak gempitalah mereka bermesyuarat.

Suku al-MACINA telah menukarkan ketuanya, maka ketua yang lama dengan sedih dan pilu tidak keruan hilang membawa diri. Walau bagaimanapun suku Al-MICINA, dengan nada gah serta menunjuk kejantanannya, maka terkedulah sekelian keluarganya, tidak ada daya upaya melawan,silap-silap kepala terbang, maka kekallah ia selagi hayat dikandung badan.

Tersangatlah sedih dan pilu bagi keluarga yang paling gah, seluruh antero dunia mengenali suku ini iaitu suku Al-AMNONINA. Seluruh kaum kerabat bersepakat mengusirnya ia pergi. Kemana jua dia nak bawa diri namun tak de sapa yang nak ambik peduli. Ia berjanji akan berundur tiga atau empat purnama lagi, namun yang lain resah gelisah menanti, tak sabar untuk singgah di Istana Menanti.

Manakala suku Al-GERKINA yang paling bernasib baik, tiada kuasa yang hilang, tiada peluh terbuang, suku lain bernasib malang, ketuanya jugak tak perlu berjuang.

Hari berganti hari, purnama silih berganti ketua suku al-AMNONINA termenung seorang diri mengenangkan nasib untung rugi serta perihal anak menantu yang dikasihi. Sesekali ia kelihatan garang, mana taknya jawatan akan turut hilang, silap-silap jadi gila bayang, nasib baik di sisi ada isteri tersayang. Menangislah ia sedu sedan, mengenangkan nasib untung badan,tak disangka sesama sendiri tikam menikam.

Ingatlah cucu-cucu ku, tahta dan pangkat tidak kekal, yang mengikuti besok hanyalah amal. Setiap yang diamanahkan hendaklah dipikul, jangan seleweng walaupun se-bakul, jangan nanti di akhirat dipalu dan dipikul.

Amar Ma'ruf Nahi Mungkar

Peranan ibu bapa membesar anak-anak dari peringkat bayi, mumayyiz sehingga 'aqil-baligh amat mencabar. Karenah semasa bayi, dengan nangis,sakit demam,gelak ketawa....dan berbagai-bagai lagi amat menyeronokkan dan kadangkala memeningkan. Mereka di beri didikan di rumah dengan ilmu kesopanan,kebersihan,adat dan adab, pastu dihantar ke tadika untuk memperkuatkan serta memantapkan lagi amalan ilmu-ilmu yang dicurahkan oleh ibu-bapa serta guru-guru di tadika.

Apabila mereka masuk ke sekolah rendah dan menengah, guru memainkan peranan mereka mendidik akhlak murid-murid disamping mencurahkan ilmu-ilmu akademik.

Apabila murid-murid tersebut berada di luar sekolah, peranan kerajaan pula menyediakan satu bi'ah yang boleh memantap lagi syakhsiyah Islamiyah mereka.

Jadi ada tiga unsur di situ iaitu, ibu-bapa, guru dan kerajaan berperanan membentuk syakhsiyah sesaorang.

Kalau bi'ah yang disediakan oleh kerajaan boleh mengelirukan murid, mana mungkin apabila ia membesar menjadi seorang warga yang bertanggungjawab kepada Agama, bangsa dan negara. Sebagai contoh, kalau dirumah ia dididik dengan kesopanan, segala adat dan adab, bertutup aurat seperti dikehendaki dalam Islam, bila tiba di sekolah tiba-tiba kelihatan masih ada guru-guru yang tak tutup aurat, bertembung pula dengan guru-guru yang rendah akhlaknya seperti dilaporkan oleh The New Straits Times Online. Seorang guru lelaki mencabul 10 orang murid lelaki, bila berada di luar sekolah, berhadapan pula dengan pergaulan bebas, hiburan sana, hiburan sini, terdedah sana, terdedah sini, berhadapan pula dengan pemimpin masyarakat, wakil rakyat (yang menang dengan politik wang)yang rendah akhlaknya, berhadapan pula dengan majalah-majalah yang hanya menceritakan hal-hal artis, tempat-tempat perjudian seperti Sports Toto, 4-Digit dll.

Dengan bi'ah yang dibiarkan oleh kerajaan begitu saja, murid menjadi keliru dan bercelaru, mana mungkin mereka akan bertanggungjawab kepada Agama, bangsa dan negara.

Jadi kita tidak hairan kalau gejala-gejala tidak sihat seperti rogol,cabul,perkosaan,pencolekkan, rompakan, letup bank, rendam bayi dalam air, sumbang mahram dan seribu satu macam lagi berleluasa sekarang.

Saya tidak nafikan peranan ibu-bapa amat penting, tetapi dalam masa yang sama peranan kerajaan lagi bertambah penting dengan kuasa politik yang berada di tangan mereka satu bi'ah yang elok yang bertepatan dengan Islam mesti diwujudkan. Satu persekitaran yang tidak mengundang kepada berlakunya gejala-gejala tidak sihat perlu wujud. Pintu maksiat perlu ditutup sebelum berlakunya sesuatu maksiat. Prevention is better than cure. Kalau kita menadah air dengan baldi yang bocor serta berlubang sana sini, nescaya baldi itu tak akan penuh.

Beribu-ribu kali ceramah, seminar, forum agama, beribu-ribu keping risalah mengajak kepada kebaikan, bertemu orang serta berdakwah mengajak kepada kebaikan kalau tidak disertai dengan menghapuskan kemungkaran yakni mengujudkan satu bi'ah yang selari dengan kehendak Islam, nescaya tidak akan dapat wujud satu masyarakat yang harmoni, yang cinta kepada kedamaian dan keadilan serta dapat hidup dan menjalin kasih sayang tanpa sempadan ras,kaum, anutan serta adat dan budaya.

Jadi anda berperanan besar untuk memilih pemimpin yang bertanggungjawab untuk mengujudkan satu bi'ah yang diperkatakan tadi agar generasi anak cucu kita semua bersyakhsiyah Islamiyah yang tahu siapa penciptanya, yang tahu menghormati semua bangsa dan agama, semua adat dan budaya, hidup aman dan damai.

Itulah dia Amar Ma'ruf Nahi Mungkar.

Rombakan Kabinet?....

Sudah menjadi amalan biasa, setiapkali ada perubahan pucuk pimpinan dalam parti, rombakan kabinet akan berlaku. Seperti sedia maklum baru-baru ni Presiden dan Timbalan Presiden MCA serta Naib Presiden telah bertukar tangan. Jadi...

.sudah tentu PM akan membuat rombakan kecil untuk untuk memberi ruang kepada mereka menjadi menteri.

Saya tidak berminat nak tahu kementerian apa mereka akan pegang. Cuma saya ada dua point saja yang bermain di kepala saya:
• Orang yang pernah menggemparkan masyarakat Malaysia dengan aksi 'ranjang' satu ketika dahulu berkemungkinan akan menjadi Menteri. Bukan menjadi menteri untuk orang tionghua sahaja tapi menteri untuk orang melayu, india, dan lain-lain kaum. Rasanya PM tiada pilihan lain kerana itulah kehendak orang MCA memilihnya sebagai TP MCA. Kalau kita bercakap pasal moral, BN bukanlah forumnya. Semua boleh. Orang yang membimbit duit seberat 20 kg. kat Australia dulu pun boleh nak tanding jawatan tertinggi dalam UMNO. Orang yang ada 'affair' dengan kanak-kanak bawah umur pun masih ingin menawar diri tanding jawatan penting.
• PM sekarang ada kira-kira 5 bulan saja lagi. Apabila naik PM yang baru sudah pasti rombakan besar-besaran akan berlaku. Jika PM yang ada sekarang nak buat rombakan kabinet, saya menjangkakan hanya yang melibatkan anggota MCA saja. Jika nak diikutkan dendam kesumat beliau, sudah tentu Muhyiddin menjadi panas punggung, Ahli2 Majlis Tertinggi yang menjadi Menteri, hatta yang jadi MB pun sudah tentu akan gelisah untuk meninggalkan 'lubuk' mereka. Mereka inilah yang kuat mendesak pelan peralihan kuasa dipercepatkan. Saya tidak menjangkakan PM akan buat begitu. Sudah tentu beliau ingin turun dari tahta kerajaan dan UMNO dalam suasana orang akan ingat serta kenang beliau seorang yang tinggi budi pekertinya, lemah lembut orangnya, sopan santun perawakannya serta penyayang orangnya. Warak orangnya, boleh jadi imam, orang yang suka menjalinkan tali ikatan sillaturrahim tidak kira bangsa dan keturunan, lelaki mahupun yang perempuan, artis atau orang kebanyakkan.

Friday, October 24, 2008

Syarat - syarat Tender Jawatan Dalam Parti

Parah, parah, parah. UMNO dah makin parah. Politik wang dah macam barah dalam UMNO sekarang. Ini disuarakan sendiri oleh ahli UMNO. Bukan fitnah pembangkang. Ada seorang Ahli Majlis Tertinggi UMNO, Datuk Seri Dr. Rais Yatim sendiri dalam Utusan mengesahkan gejala ini sehinggakan beliau mencadangkan.....semua jawatan tertinggi parti itu dipertandingkan secara tender. Saya tidak berminat menyelami hatinya samada beliau membuat kenyataan tersebut secara lawak selamba atau ia datang dari lubuk hatinya. Pokoknya gejala politik wang ni bukan cerita baru. Agak-agaknya bagaimana rupabentuk iklan serta syarat tender tersebut ye. Disini sempat saya merekabentukkan satu contoh syarat tender tersebut:

Tajuk Projek : Pelbagai Jawatan Dalam Parti [Parti Pembela Kroni Melayu Bersatu (PPKMB)]

Kos Projek : Kos dibuka serendah RM 1 juta (Pembida tertinggi akan diperakukan
kepada Lembaga Tender

Kelayakan : i. Tidak perlu hensem, memadai dapat memikat hati remaja dan dewasa.
ii. Memiliki sekurang-kurang sijil Darjah Enam
iii. Tahu berbahasa Inggeris sikit2. Kalau pandai Ilmu sains dan
matematik dalam bahasa inggeris, sangat-sangat dialu-alukan
iv. Tidak perlu berdaftar dengan PKK atau CIDB (Pusat Khidmat
Kontraktor /Construction Industry Development Board)
v. Boleh membeli undi serta kemukakan Akuan Bersumpah jumlah undi
yang dibeli atau Klip video upacara bersumpah di mana-mana
masjid yang di dirikan oleh parti PPKMB dan levi 5% akan
dikenakan untuk Tabung PPKMB

Kemahiran : i. Pandai memutar-belit fakta. Calon akan di uji Aptitude Test
ii. Pandai menubuh syarikat-syarikat kecil untuk menyalur apa-apa
komisyen dari mana-mana pembelian diluar negara. Levi 5% akan
dikenakan keatas komisyen tersebut untuk dimasukkan dalam Tabung
Parti PPKMB
iii. Mampu membaca Muqaddam serta mampu membaca doa, sekurang-kurang doa
makan dan doa tidur

Tempoh jawatan : Maksimum 3 tahun,boleh ditambah atau kurang tempoh memegang
jawatan tetakluk kepada desakan ahli

Dokumen Tender : Boleh dibeli di Ibu Pejabat PPKMB dengan harga RM10 ribu.

Lawatan Tapak : Tidak wajib, tetapi jika sesiapa yang sangat berminat melihat
bakal pejabat yang akan di perolehi boleh dilakukan bila-bila masa.

Pengisytiran pemenang : Pemenang akan diisytiharkan di TV dan jumlah wang yang di
bida dikehendaki membuat pembayaran secara tunai dalam
bentuk wang kertas RM50 dengan timbangan minima 20 kilogram.
Pemenang akan bersumpah memegang jawatan di mana-mana masjid
yang didirikan oleh parti PPKMB
Assalaamualaikum,

Selamat berjumpa kembali. Saya baru balik daripada outstation. Semasa 'bercuti dalam kerja' lebih kurang 5 hari, ramai sahabat-sahabat telefon dan SMS kat saya pasal posting saya sebelum ni yang bertajuk 'Kapal Pakatan Rakyat'. Ada yang ingin mintak penjelasan. Untuk mengelakkan kekeliruan, biar saya perjelaskan disini.....Gambar yang dipamerkan adalah kapal yang sedang nak karam iaitu 'Kapal BN'. Ia bukannya kapal PR. Cuma tajuknya berbunyi Kapal PR sebab dihujung posting tu, saya ada mengajak pengunjung supaya menaiki kapal......"Ayuh tunggu apa lagi. Masa dah tak de. Tak kan nak karam bersama kapal tu kot. Kapal yang lebih baik sedang menunggu. Kapal tersebut akan melayan anda sebaik-baiknya, tidak kira apa keturunan, tiada sempadan ras atau kaum, tiada kira apa anutan atau budaya.

Itulah Kapal Pakatan Rakyat"

'Kapal BN' dah nak karam kerana tanda-tanda awal dah banyak kelihatan seperti bermesyuarat 'di bawah kawalselia FRU' dan satu lagi kes Mesyuarat Wanita Selangor, ada baling-baling kerusi. Sesama komponen BN dah mula tunjuk berani mengkritik Pengerusi BN iaitu Presiden UMNO dan bermacam-macam lagi.

Sunday, October 19, 2008

Outstation 20 hingga 24 Oktober 2008


Kapal Pakatan Rakyat


Apa bila sesaorang dah tau kapal yang dia naik dah nak karam, ada dua pilihan saja yang dia boleh ambik. Itu pun tak leh tunggu lama-lama. Mesti ambik tindakan serta merta.
  1. Naik perahu penyelamat dan seterus naik kapal lain yang sedia menunggu untuk berlayar
  2. Duduk dalam kapal yang sedang karam yang hanya menunggu masa untuk ke dasar laut tu, sambil tu buatlah bising dan bergaduhlah sama sendiri. Masing-masing menuding jari, bercakaran sesama sendiri. Balingkan kerusi, lingkupkan meja
Ayuh tunggu apa lagi. Masa dah tak de. Tak kan nak karam bersama kapal tu kot. Kapal yang lebih baik sedang menunggu. Kapal tersebut akan melayan anda sebaik-baiknya, tidak kira apa keturunan, tiada sempadan ras atau kaum, tiada kira apa anutan atau budaya.

Itulah Kapal Pakatan Rakyat

Gaduh Lagi.....apa ni

Semasa saya kecik-kecik dulu, saya takut sangat bila lalu disebelah lorong belakang deretan kedai berbangsa cina kerana terpampang signage berbunyi "Beware of dogs"....

Bila dah meningkat remaja, perasaan tu dah hilang. Tapi bila dah dewasa ni, perasaan tu mula menular semula. Tapi kali ini bukan takut pada anjing, saya takut lalu berdekatan dengan dewan Mesyuarat Pemuda UMNO dan Wanita UMNO. Semalam di Kuala Selangor, perwakilan wanita UMNO Kuala Selangor, mengamuk, baling-baling kerusi pulak. Dulu semalam saya dah menulis dalam posting Di Bawah 'Naungan' FRU. Pemuda UMNO Rantau Panjang Kecoh.

Satu lagi berita menarik Pak Lah membidas Dr.M, kononnya Dr.M telah menimbulkan suasana ahli membenci dia dan ada usaha-usaha supaya dia berundur lebih awal dari Mac 2009.

Saya menjadi lebih 'takut' lagi sekarang kalau 'dia' orang bergaduh, rakyat jadi mangsa. Ingat tak lagi operasi lalang dulu, dia orang meniup api perkauman di stadium TPCA, Jalan Raja Muda,
akhirnya ramai pemimpin pembangkang di ISA.

Dulu Bapak, Sekarang Anak Pulak

Rasa nak menitik airmata apabila Ketua Menteri Pulau Pinang berucap di Terengganu, mengajak Masyarakat Cina Terengganu menghayati 'Amar Ma'aruf Nahi Mungkar...Nak menitik air mata, kerana ungkapan itulah PAS dicemuh orang melayu Islam, terutama UMNO. Orang-orang keturunan cina di Malaysia dimomok-momok oleh UMNO tentang Islam.

Mereka tidak diberi penerangan yang betul tentang Islam. Mereka tidak didedahkan dengan kecantikan dan keadilan Islam. Jawapannya mudah saja, kalau orang-orang keturunan cina faham tentang Islam, sokongan mereka pasti ke PAS.

Pada peringkat permulaan PR dulu, saya sendiri amat sangsi, mana mungkin PAS, PKR dan DAP yang berlainan ideologi boleh duduk sebumbung. Bagaimana DSAI hendak mengadunkan ketiga resipi yang berlainan tapi boleh dikecapi bersama.

Memang Karpal dan Kit Siang pernah memberi kenyataan yang kurang matang bagi ahli politik veteran seperti mereka.Mereka pernah menghancurkan hati orang Islam terutama PAS.

Tapi masa dah berlalu, dunia dah berubah, mungkin mereka dah boleh baca politik atau memang mereka dah faham tentang Islam. Slogan PAS For All sedikit sebanyak memberi kesan dalam PRU12 disamping beberapa faktor lain.

Golongan muda dalam DAP cepat faham tentang Islam, mungkin mereka banyak mendampingi orang PAS dan juga melalui pembacaan.

Ketua Menteri Pulau Pinang ada membuat courtesy call di rumah TGHA. Beliau berkata melalui kunjungan tersebut beliau dapat melihat walaupun Tok Guru telah menjadi Menteri Besar sebuah negeri, Tok Guru masih tinggal dalam keadaan yang sederhana.

”Saya rasa itu menunjukkan kepimpinan berjiwa rakyat dimana tidak ada apa-apa kelebihan (pangkat) hanya untuk berkhidmat untuk rakyat,”tambahnya

Dua minggu selepas ayahnya selaku Penasihat Parti Tindakan Demokratik (DAP) Lim Kit Siang ada mengunjungi TGHA.






Saturday, October 18, 2008

Di Bawah 'Naungan' FRU

Apa hal ni?. Bergaduh? Kalau 10 tahun dulu, mesyuarat MIC je yang baling-baling kerusi. Meja tonggang langgang. Tapi dah berjangkit kat UMNO pulak. Harap-harap jangan berjangkit kat Pakatan Rakyat. Kalau berjangkit susah nak ubat, sebab dia macam kena barah, silent killer.

Satu sejarah bermesyuarat dalam jagaan dan kawalan FRU. (Mesyuarat Pemuda UMNO Rantau Panjang, Kelantan)

Lagu Jiwa,, Lagu Lunak........Ciptaan.........

Antara senikata Lagu Jiwa Lagu Lunak

  • Harga petrol dan diesel di negara ini mungkin akan turun lagi akhir bulan ini, kata Menteri Perdagangan Dalam Negeri dan Hal Ehwal Pengguna Datuk Shahrir Abdul Samad hari ini....
  • Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi hari ini mengingatkan Jemaah Menterinya tentang peringatan Raja-raja Melayu supaya semua pihak tidak lagi mempersoalkan kontrak sosial termasuk kedudukan istimewa orang Melayu yang menjadi asas utama pembentukan negara ini.
  • Kementerian Pertahanan menegaskan bahawa proses perolehan helikopter Eurocopter EC725 dilakukan mengikut peraturan dan tidak dipengaruhi mana-mana pihak.Sumber:Utusan online
  • The decision to procure helicopters from Eurocopter was done following proper procedure and was not influenced by any party, Defence Ministry secretary-general Datuk Abu Bakar Abdullah said.
  • The Opposition has been urged to work together with the Government to develop a common ground in facing the global financial crisis. Deputy Prime Minister Datuk Seri Najib Tun Razak said this could “perhaps be the one positive result of the global economic crisis and a struggling economy.” Source: The Star Online18_october
  • Persatuan Penulis Nasional (Pena) mempertahankan dua penulis kontroversi yang dikritik oleh DAP – Datuk Chamil Wariya dan Dr Ibrahim Ghafar atas alasan "hak penulis untuk berkreatif". Sumber: MalaysiaKini
  • Badan Pencegah Rasuah (BPR) berkata siasatannya mendapati tiada berlaku unsur-unsur rasuah dalam penganjuran kejohanan kapal layar bertaraf dunia Piala Monsun di Terengganu. "Saya ingin menjelaskan bahawa tidak ada unsur rasuah dalam kejohanan ini," kata Ketua Pengarah BPR, Datuk Ahmad Said Hamdan.Beliau menegaskan demikian ketika ditemui selepas majlis sambutan hari raya BPR di Pusat Konvensyen Putrajaya hari ini. Sumber: MalaysiaKini
  • Perdana Menteri Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi berkata beliau tidak menyesal dengan keputusannya melaksanakan pelan peralihan lebih awal dengan menyerahkan kuasa kepada penggantinya, Datuk Seri Najib Tun Razak. "Keputusan itu tidak mengganggu saya........ Saya berasa selesa mengenainya dan itulah sebabnya saya berasa ceria," Sumber: MalaysiaKini
Kalau anda mengamati senikata di atas memang lunak, enak, sedap, manis, cantik, comel, lawa. Jadi apalagi yang ANDA tak puas hati ni.......

Jeng jeng jeng, Lagu Jiwa, Lagu Lunak, Jeng jeng jeng, Lagu Jiwa, Lagu Lunak,
Jeng jeng jeng, Lagu Jiwa, Lagu Lunak, Jeng jeng jeng, Lagu Jiwa, Lagu Lunak

Lagu Benci ........Ciptaan.......

Umum semua dah maklum, UMNO, MCA, MIC dan Gerakan, prestasi mereka di PRU12 amat buruk.

Cara mereka untuk bangkit semula lebih kurang sama je. Anda semua pun dah maklum dan lebih ariff lagikan?....

UMNO

  • Mendesak Presiden mereka supaya berundur.
  • Mainkan LAGU BENCI seperti diperkatakan oleh Dr.Hamirdin. Sebagai contoh, penyokong si mamat cincin besar Ketua Bahagian Bukit Bendera, menurunkan gambar Soo Koon serta memijak-mijaknya. Keluarkan balik senjata lama serti ketuanan melayu, DEB
  • Membuat fitnah kepada pembangkang, e.g Kes liwat, PAS bersekongkol dengan DAP, kes rasuah ciptaan mereka
  • Menonjol sifat 'kewarakan' mereka kononnya mereka ni pejuang Agama seperti dalam posting saya sebelum ni, Al-Ulamak Wal Tabung Azan
MCA

  • Mendesak Presiden mereka berundur.
  • MalaysiaKini melaporkan seorang perwakilan Pemuda MCA dari Perak Ting Tai Fong, menggesa pihak berkuasa supaya menahan Naib Ketua Pemuda Umno, Khairy Jamaluddin di bawah Akta Keselamatan Dalam Negeri (ISA) kerana membuat kenyataan yang berbaur perkauman.
  • Beliau juga mahu ISA turut dikenakan ke atas pemimpin Umno Pulau Pinang, Datuk Ahmad Ismail yang mencetuskan kontroversi sewaktu pilihanraya kecil Permatang Pauh baru-baru kerana menganggap kaum Cina menumpang di Malaysia.
  • Membuat gesaan menambah satu lagi jawatan timbalan pengerusi BN kepada MCA. Ini kerana timbalan pengerusi BN ialah Timbalan Presiden UMNO. Begitu jugak Ketua Wanita dan Pemuda BN adalah Ketua Wanita dan Pemuda UMNO. Rujuk MalaysiaKini
Gerakan

  • Berubah pucuk pimpinan.
  • Ketua Wanita Gerakan, Datuk Tan Lian Hoe menyarankan supaya parti itu hanya kekal dalam BN sekiranya gabungan itu mengamalkan pendekatan yang pelbagai kaum. Sehubungan itu, beliau bertanya sama ada pemimpin Barisan, terutama Umno, bersedia untuk mengubah perjuangan mereka dengan mengutamakan pendekatan pelbagai kaum, tanpa rasa prejudis dan berunsur perkauman. “Sekiranya parti-parti komponen sedia berubah, dengan mengenepikan sikap pentingkan diri dan sedia mengutamakan perjuangan pelbagai kaum, maka Gerakan akan setia dan terus kekal bersama BN,” katanya. Rujuk MalaysiaKini
  • Anti ISA
Jadi modus operandi nya sama. Saingan UMNO ialah PAS dan PKR. Jadi mereka akan menghuru-harakan PAS dan PKR. Mengexploitasikan semua semua media massa dan elektronik, agensi-agensi kerajaan, ahli akedamik murahan, ahli puisi upahan, NGO's dan seluruh jentera kerajaan untuk 'memerangi' PAS dan PKR.

Saingan MCA dan Gerakan adalah DAP. Apa yang DAP tonjolkan terutama di Pulau Pinang, mereka akan tiru semata-mata hendak mengamil hati pengundi cina semula.

MS ISO 9001:2000 Awareness Course

Friday, October 17, 2008

Selamat Maju Jaya

Hari ini merupakan hari terakhir sahabat saya bertugas di Kuala Lumpur. Beliau seorang jurutera yang telah berkhidmat lebih kurang 3 tahun dan akan bertukar ke Seremban......

Seorang wanita yang masih muda usianya tetapi amat gigih. Saya nampak beliau mempunyai potensi untuk pergi lebih jauh. Saya tak pernah saksikan mana-mana pegawai, sehingga hari terakhir di sini, beliau masih tekun menyiapkan tugasannya.

Kalau sesetengah pegawai,mereka akan catatkan segala kerja-kerja tertunggak ke dalam handing-over notes, tapi tidak kepada beliau. Katanya, bukan prinsip dia meninggalkan kerja-kerja tertunggak kepada pegawai lain.

Saya mengucapkan selamat maju jaya di tempat baru. Kalau naik pangkat nanti jangan lupa berlanja saya ye.

Sederhana tinggi,kecil molek,
Tinggalnya nun di Senawang,
Pergi membeli hand-beg selalu dikelek,
Mesti orangnya banyak wang.

Buat 'Rating-curve' sangatlah pakar,
Jadi Auditor MS ISO 9001:2000 apa kurangnya,
Sekali tengok orangnya kelakar,
Sekali marah nampak garangnya

'Rating-Curve' amatlah penting,
River gauging mengguna sampan,
Data yang lengkap disukai Perunding,
Kepala pusing tak sempat bersarapan

Kalau ada sumur di ladang,
Boleh saya menumpang mandi,
Kalau dikurnia umur nan panjang
Boleh ke Audit lagi?

Tiga Kali syabas Kepada SYABAS

Tiga paip utama di Kampung Revolusi Hijau, Dengkil yang membekalkan air ke daerah Sepang, Kuala Langat dan Hulu Langat, pecah. Sumber: myMetro

Ketiga-tiga daerah tersebut mengalami gangguan bekalan air semenjak pagi Khamis 16 Oktober 2008.

Ada dua point ingin disentuh di sini.....
Kemungkinan paip berkenaan pecah akibat kegiatan mengorek pasir, hasil lawatan tapak pegawai Syabas

Adalah diharapkan pihak berwajib membuatan siasatan terperinci, jika sabit kesalahan pihak berwajib hendaklah membuat pendakwaan kerana dianggarkan 350,000 pengguna megalami kesusahan, keresahan dan kerugian menjalani aktiviti seharian.

Syarikat Bekalan Air Selangor Sdn Bhd (Syabas) telah membuat laporan di Ibu Pejabat Polis Daerah (IPD) Sepang supaya siasatan terperinci dijalankan. Sekiranya terbukti paip berkenaan pecah akibat kegiatan mengorek pasir, Syabas akan menuntut ganti rugi daripada pihak terbabit.

Syabas tidak patut memikirkan untung rugi Syarikat mereka sahaja. Apa hal dengan nasib
kami 350,000 pengguna? Syabas selaku pemegang saham disamping anak syarikat
kerajaan negeri mesti memikirkan satu bentuk ganti rugi samada memberi sejumlah rebat
atau yang setimpal dengannya. Kerajaan PR patut memberi sepatah dua kata kenyataan
dalam hal ini, barulah rakyat membuka mata yang PR berbeza dengan BN. Barulah rakyat
boleh mengucapkan syabas kepada Syabas dan kepada kerajaan PR Saya di Bandar Baru
Bangi amat keluh resah serta tak tau nak cakaplah.


Al - Ulamak Wal Tabung Azan

Semenjak bila pulak Muhd Taib nak bercakap pasal agama ni. Dia bercakap ni betul-betul dari kata hatinya atau nak meraih pencalonannya untuk jawatan Timbalan Presiden
Katanya....."penubuhan Tabung Azan itu juga bukan bertujuan politik, sebaliknya bagi mengagungkan laungan azan secara lebih berkesan serta ia merupakan usaha murni dalam membantu masjid dan surau membeli peralatan pembesar suara dan keperluan lain yang berkaitan, seperti dilaporkan di dalam MalaysiaKini.

Bukankah masjid dan surau yang dibangga-banggakan dibina oleh kerajaan diberi peruntukkan oleh kerajaan. Masjid dan surau mana yang terdesak sangat memerlukan duit untuk beli peralatan sehingga memerlukan penubuhan Tabung Azan ni? Bukankah dahulu banyak masjid di robohkan, termasuk satu di Bandar Baru Bangi.

Katanya lagi "Mengumandangkan azan adalah adalah satu perkara yang rapat dengan hati umat Islam dan orang Melayu."

Lunak sungguh ungkapan orang yang dah lemas dan cemas dalam perebutan jawatan. Saya dah menulis dalam Tabung Azan dan Azan.

"Marilah kita sama-sama memperkasakan perpaduan Melayu dan kedaulatan agama Islam kerana hanya dengan cara itu, Umno dan orang Melayu boleh kukuh dan maju di bawah naungan ajaran Islam," katanya dalam satu kenyataan."

Oh bila dah cemas dan lemas baru nak bercakap pasal bernaung di bawah ajaran Islam. Saban hari di dada-dada akhbar, maksiat dah menjadi sebahgian dari kehidupan remaja, rogol sana, rogol sini, akhlak pelajar bercelaru, rasuah dah menjadi semacam minum teh-tarik dikedai mamak saja begitu mudah dan berleluasa, hukum hakam Islam dipersenda, hiburan sana sini.

Islam menganjurkan kesejahteraan rakyat. Kalau dah betul-betul nak bernaung di bawah panji Islam, kembalikan kepada Al-Quran dan Al-Hadith. Kata TGNAA dulu, bubarkan UMNO dan PAS dan tubuh satu parti yang betul-betul nak menegakkan Islam dan membela masyarakat Malaysia tanpa sempadan kaum dan ras.

Beliau berkata tabung itu merupakan usaha murni dalam menentukan surau dan masjid dapat dilengkapi dengan peralatan pembesar suara azan yang lebih baik dan pada masa yang sama membela akhbar Utusan Malaysia yang menghadapi saman RM30 juta oleh Anggota Parlimen Seputeh Teresa Kok kerana akhbar itu merupakan wadah perjuangan orang Melayu di negara ini.

Yang pastinya beliau dah mengaku penubuhan sebenar Tabung Azan itu adalah untuk membela akhbar Utusan Malaysia yang menghadapi saman RM30 juta oleh Anggota Parlimen Seputeh Teresa Kok.

Tapi saya rasa rakyat malaysia yang bijaksana dah dapat meneka sekilas ikan di air, dah tahu jantan betina, sekuat mana rimau meraung, dah tau ia lapar ke sakit.

Thursday, October 16, 2008

Al-Kisah YB Zulkifli Noordin dan Jaguh Lompat Pasir Mas

Alhamdullillah YB Kulim Bandar Baru kekal sebagai Ahli Parlimen Pakatan Rakyat setelah BN menarik balik petisyen mereka kerana kepentingan negara dan mengambilkira kepentingan rakyat kononnya.

Dalam temubual antara YB Zulkifli Nordin dengan Politiksukusakat, di Parlimen hari ini YB menerangkan....Saya menjadi ahli PAS dan pernah pegang jawatan YDP Bandar Tun Razak.Pada tahun 2008 ini KeADILan minta supaya saya dibenarkan bertanding di Parlimen Kulim Bandar Baharu, dan perbincangan telah dibuat dan saya dibenarkan bertanding.

Kerana saya bertanding di atas tiket KeADILan dan menjadi ahli Parlimen KeADILan, tidak wajar bagi saya untuk duduk dalam parti lain dan wakili parti lain, sekarang memang saya dengan KeADILan.

Persoalannya sekarang adakah saudara YB telah keluar dari PAS? Adakah saudara YB hanya bertengek di tangga PKR tetapi masih sebagai ahli PAS. Walaupun PAS dan PKR duduk dalam PR, tetapi dalam kita berorganisasi adakah molek kita duduk bertengek sana sekejap dan sini sekejap.

Buatlah keputusan 'rumah' mana yang saudara YB nak settle-down. Kalau nak berjuang untuk Islam, kekallah dalam PAS. saya yakin kedua-dua perlembagaan PAS dan PKR tidak mengizinkan sesaorang bertenggek di dua buah rumah dalam satu masa.

Saudara kata sekarang saudara dengan KeAdilan, maksudnya ahli PKR dan melepas keahlian PAS atau bagaimana? Perkara ini bukan masalah remeh temeh. Saudara YB selaku seorang peguam lagi lebih ariff kan.

Yang membuat saudara YB berbeza sikit dengan Jaguh Lompat Pasir Mas ialah sauadara masih kekal dalam PKR bermakna saudara kekal dalam PR. Walhal si Jaguh Lompat Pasir Mas, bertanding atas tiket PAS tapi bertindak sebagai ahli bebas di Parlimen.

Tu bacul namanya. Tapi nak buat macam mana memang Jaguh Lompat tu jenis katak gedebe mebuat bising, tapi hujan tak turun jugak persis harimau pondan atau singa bapuk

"Jangan Harapkan Kerajaan saja Wahai Rakyat Sekelian...Pak Lah

Harga minyak dah pun turun. Peniaga masih lagi tidak menurunkan harga barang-barang keperluan serta harga makanan dan minuman. Kononnya mereka akan kerugian kerana 'stok' lama masih banyak.Oh semasa harga minyak naik, tak payah tunggu 'stok' lama habis, harga barang terus melambung naik. PM menyeru supaya persatuan pengguna dan pengguna menghukum 'retail outlets' supaya memboikot mereka.
Kuasa tiada ditangan pengguna. Kita sebagai pengguna tiada kuasa dan pilihan. Kemana lagi kita nak beli barangan keperluan harian kalau tak pergi ke kedai runcit atau pasaraya.

Kata PM lagi janganlah mengharap kepada kerajaan sahaja untuk membendung kenaikan harga barangan ini.

PM juga berkata peniaga mestilah ada tanggungjawab sosial, untuk menggurangkan beban pengguna.

Sebagai sebuah kerajaan yang dipilih oleh rakyat beban tanggungjawab soaial terletak kepada pemerintah.

Kerajaan bertanggungjawab untuk memberi kesejahteraan kepada rakyat. Kerajaan memiliki segala kuasa dan mekanisme untuk membendung kenaikan harga. bukan setakat menggawal kenaikan harga makanan, sebarang kenaikan harga seperti harga rumah, tambang kenaikan awam atau sebarang perkhidmatan lain. Yuran universiti, cukai tanah, cukai pintu etc etc.

Bahkan kerajaan bertanggungjawab dalam hal-hal keselamatan negara, kemasukan pendatang tanpa izin. Mereka diberi amanah. Ingat amanah ini akan dipersoal di akhirat besok.

Memang rakyat dan persatuan pengguna boleh memainkan peranan membantu kerajaan, tetapi kuasa mutlak berada di tangan kerajaan.

Kalau setakat mengadakan simposium, seminar, bengkel serta konferens di hotel-hotel mewah, akhirnya rakyat di takuk tu jugak, menghabiskan beras saja kata orang negeri.

Jadi harapan rakyat kepada bakal PM baru, pandang-pandanglah kami yang dibawah ni.

Wednesday, October 15, 2008

Nasib Mereka Berbeza



Tabung Azan dan AZAN

Maka tertubuhlah sebuah tabung yang dinamakan Tabung Azan. Cantik nama tu. Bagi orang yang sezaman dan sewaktu dengannya memang tertarik untuk menghulurkan derma.

Kalau boleh biarlah penganjur, penyokong serta pendokong tabung tu fahami serta mendalami betul-betul erti AZAN itu. Pertama fahami definasi AZAN. Kedua fahami erti tau makna setiap kalimah dalam AZAN itu sendiri. Ketiga fahami roh serta pengiktibaran daripada AZAN itu.

Di sini ingin disentuh antara maknanya .........."marilah menuju kejayaan"

Kejayaan sesaorang adalah dalam Agama, yakni Islam. Kalau saban hari hentam orang yang nak memperjuangkan Islam, saban hari mencerita kejayaan artis, saban hari menjadi pak turut, saban hari melaporkan perjalanan artis, konsert sana, konsert sini, maka rentikanlah (pinjam istilah orang perak) guna nama AZAN.




Selamat 'Bersara' Annuar Musa

Annuar Musa umum, dia tak akan bertanding Naib Presiden walau pun dah mendapat 1 pencalonan.

Beliau juga mengumumkan dia tidak akan mempertahankan jawatan Majlis Tertinggi yang disandangnya sejak 1991

Cuma satu saja lagi yang dia belum umum iaitu melepaskan jawatan Ketua Perhubungan UMNO Negeri Kelantan

Eloklah kalau kita bijak mencongak samada kita akan dapat cukup pencalonan atau tidak sebelum Bahagian akan mencongak-congak untuk membuat pencalonan kat kita.

Katanya untuk memberi laluan kepada bakat-bakat baru dalam parti.

Saya masih teringat, ada seorang Ustaz kat Bangi yang sentiasa memberi ingatan kepada Annuar agar mencari satu isu setiap bulan untuk hentam PAS. Katanya cari isu atau create isu setiap bulan. Ustaz ni dengan A-N-U-A-R (DSAI) macam isi dengan kuku. Ni cerita semasa DSAI masih dalam UMNO.

Saya berharap Annuar terus mengumumkan persaraan daripada politik, kerana kehadiran dia di Kelantan banyak mengacau bukan saja kepada PAS bahkan kepada UMNO.
Sila rujuk

Tuesday, October 14, 2008

Ish ish ish Ramainya Yang 'Cucuk botox'

'Botox' satu ungkapan yang amat sinonim dengan wanita. Bukan semua wanita, tapi wanita yang jenis mengejar glamour yang sanggup menghabiskan ribuan ringgit semata-mata hendak memulihkan keadaan rupa paras supaya sentiasa kelihatan mengancam agar suami tidak berpaling arah. Agar peminat tidak beralih selera. Agar pengikut serta penyokong sentiasa setia bersama.

Tapi dalam dunia yang serba tidak menentu ni, akidah ntah terurai dimana, syariat dah terburai kemana, adat resam dah lama terbarai, wujudnya budaya gay, lesbian, penkid, bohsia dan aneka jenis istilah yang semuanya menjurus kepada kehancuran moral, botox juga tidak janggal dengan lelaki. Mungkin sesetengah lelaki yang ingin kelihatan macho agar senang mendekati wanita atau menyejukkan mata penyokong dan pendokong, pengikut atau peminat.

Botox juga dikenali sebagai 'Botulinum toxin type A'

Botox ialah sejenis dadah yang dicerakinkan daripada toxin yang dikeluarkan oleh bacterium Clostridium botulinum. Ia adalah toxin yang sama yang menyebabkan satu jenis keracunan makanan yang boleh mengancam nyawa yang dikenali sebagai botulism. Para doktor menggunakannya dalam 'dose' yang kecil untuk mengubati masalah kesihatan termasuk

  • Menghilangkan secara sementara kedut-kedut di muka
  • Perpeluhan yang ketara lagi luarbiasa di bawah ketiak
  • Cervical dystonia - a neurological disorder yang menyebabkan sakit leher yang teruk dan pengecutan otot bahu
  • Blepharospasm - keberkelipan mata yang susah dikawal
  • Strabismus - mata juling

Penyucukan botox dilaksanakan dengan melemahkan atau melumpuhkan otot-otot tertentu atau dengan cara menyekatkan sesetengah saraf. Tempoh keberkesanan adalah sekitar 3 hingga 4 bulan. Kesan sampingan termasuk terasa sakit di tempat penyucukan, tanda-tanda macam hendak selsema, sakit kepala dan sakit perut. Penyucukan di muka boleh mengakibatkan kelopak mata kelihatan seperti orang mengantuk (drooping eyelid). Untuk wanita mengandung atau yang memberi penyusuan badan kepada bayi tidak digalakkan menjalani penyucukan botox. (Sumber: Medline Plus)

Kalau anda bertemu dengan mereka yang ada simptom seperti di atas, jangan bertanya pulak, tuan/puan cucuk botox ke. Nanti bertolor di dahi.

Pada masa ini ramai orang yang tak tidur malam berkempen di sana, berkejar di sini, tabur duit sana, tabur duit sini, confirmed dia orang ni mesti ada tanda-tanda selsema, dah tentu ramai yang sakit kepala mikirkan pencalonan tak cukup kuota lagi, dah tentu ramai yang sakit perut kerana makan tak menentu dan dah tentu ramai yang nampak macam tak cukup tidur. Memang tak tidur pun dia orang ni.Mengejar jawatan tertinggi dalam UMNO.

Ish ish ish ramainya yang 'cucuk botox'

Tak Rindu Ezam ke?


Assalaamualaikum,

Ada sesiapa nampak Ezam tak? Manalah tau kot2 terserempak dengan dia kat Masjid India ke, kat pondok jaga Parlimen ke, atau menjadi tok siak Masjid Putra, Putrajaya kot.

Kalau ada sesiapa terserempak dia, beritaulah al-brangi. Rindu sangat dengan dia. Lama tak dengar suara dia yang semacam DSAI, tapi tak serupa.

Ingat nak jemput dia beri ceramah umum untuk murid-murid lepasan UPSR di Bandar Baru Bangi.
Dia tak pegi kempen untuk KJ ke?. Sayang dan rugi oh, suara sedap, petah lagi tapi tak diambil manfaat oleh orang-orang yang tengah berebut jawatan sekarang.


Apa dah jadi Parlimen Malaysia ni...

Entah apa nak jadi pada Parlimen Malaysia. Apabila DSAI bangkit membahas serta berhujah, maka ramai Ahli Parlimen BN meninggalkan Dewan, samada berborak di lobi atau di kafetaria.

Seperti kata blogger wanita tersohor dari Melaka, Nur Aflah dalam blognya antara lain ......“Malah, ada ketikanya hanya seorang menteri, dua timbalan menteri dan tidak sampai 10 Ahli Parlimen BN berada di dalam dewan ketika Anwar berucap, selain beberapa menteri kelihatan mundar-mandir di lobi Parlimen atau berada di kafe.”

Agaknya mulut Ahli Parlimen BN semacam dikunci atau digam dengan gam gajah. Rakyat memilih mereka supaya berbahas di Parlimen, agar natijahnya dapat menghasilkan sesuatu kebaikan kepada rakyat khasnya dan negara amnya.

Kata Nur Aflah lagi....."Sudah tiba masanya ahli parlimen yang mewakili suara rakyat bersikap lebih matang dalam mendengar dan membahaskan hujah yang dikemukakan dalam Dewan Rakyat. Kepentingan rakyat dan negara perlu diutamakan daripada kepentingan parti."

Diharapkan Ahli Parlimen BN janganlah membazir wang pembayar cukai. Elaun mereka rakyat yang bayar. Janganlah terlampau takut ke boss atau ikut telunjuk boss.

Janganlah terlalu menurut kata boss, sehingga menepati pepatah melayu "Seperti kerbau dicucuk hidung" (Dari Wikiquote Indonesia ertinya orang bodoh yang selalu menurut).


Yang baik katakan baik dan yang buruk katakan buruk.

Jangan ingat perbuatan kita habis kat dunia je, ingat sama kita dipersoalkan diakhirat kelak tentang perbuatan kita kat dunia


Muka Macam Tepung Gomok





























Kuih Tepung Gomok atau juga dieja sebagai gomak merupakan sejenis kuih yang popular di pantai timur seperti Kelantan dan Terengganu.



Ia merupakan sejenis kuih yang berbentuk bulat getel dengan inti kelapa manis. Dibahagian luarnya dilumur dengan tepung pulut untuk mengelakkan ia daripada melekat sesama sendiri. (Sumber dari Wikipedia Bahasa Melayu, ensiklopedia bebas)



Kalau muka sesaorang berlebehan dengan bedak atau 'make-up' pun selalu disebut orang, alah muka macam tepung gomok.



Ia juga membawa maksud seolah-olah mukanya taklah secantik mana, secomel mana atau se lawa mana, cuma dibantu dengan 'make-up' je yang nampak sesaorang kelihatan menarik.



Begitulah kehidupan sekarang, kalau perangai tak elok tapi kalau kena gaya penampilan yang artificial boleh kelihatan menarik.





Monday, October 13, 2008

Suatu Perlumbaan Berisiko Tinggi


Perlumbaan Lumba Kerbau dan Lumba Kereta Formula 1.
Kedua-dua perlumbaan memerlukan kemahiran serta risiko yang tinggi





Perlumbaan pertandingan jawatan.
Kedua-dua perlumbaan memerlukan kemahiran serta risiko yang tinggi

Apa-apa perlawanan atau perlumbaan mesti memerlukan daya saing yang tinggi. Kemahiran tidak kurang penting dengan beberapa strategi yang tertentu. sudah tentu risikonya juga tinggi.
Peserta memerlukan latihan yang intensif. Menjaga permakanan dan cuba elak daripada kecederaan.

Ini semua memerlukan perbelanjaan yang tinggi
Kalau takut dilambung ombak jangan berumah di tepian pantai.


Sunday, October 12, 2008

Islam Hadhari, Terengganu Bestari


Kalau Islam dikesampingkan, mana nak datang berkat. Pemimpin asyik merebut jawatan dan pangkat.

Negara penuh dengan maksiat. Tahanan ISA masih tersumbat kononnya keselamatan negara amat tergugat.

Kesucian Masjid Tengku Tengah Zaharah atau dikenali sebagai Masjid Terapung, sudah tercemar.

Pembuangan mayat bayi menjadi gempar.

Mayat bayi dibungkus dengan sejadah dan diletakkan berhampiran dengan tabung derma masjid, nasib baik tak disangkut di pagar.

Inilah perbuatan orang yang cerdik tetapi susah diajar, Sila rujuk myMetro


Harapan Rakyat Kepada Bakal PM

Ketua Menteri Pulau Pinang membuat satu kenyataan politik yang matang dengan memberi peluang dan ruang kepada Datuk Seri Najib untuk menunai atau menyempurnakan segala janji apabila beliau mengambil alih Datuk Seri Abdullah pada Mac 2009. (itu pun kalau dia menang)



Guan Eng berkata rakyat janganlah membuat penilaian awal terhadapnya. Beliau sepatutnya diberi masa untuk menunaikan segala janji-janji.



Walau bagaimanapun Datuk Seri Najib patut menyediakan plan apa-apa dasar yang beliau akan melaksanakan sekarang dan masa akan datang.

(Rujuk The New Straits Times Online)



Seperti dinyatakan dalam posting saya yang lalu (sila klik) sesiapa yang jadi Presiden UMNO dan seterusnya menjadi PM, dasar UMNO tidak berubah.



Merujuk kepada Perlembagaan UMNO Fasal 3.2 menyebut "Mendukung dan mempertahankan Perlembagaan Negara, Perlembagaan Negeri-negeri dan Raja Berpelembagaan."



Adalah diharapkan beliau akan menghormati fasal tersebut dengan menyempurkan grant per kapita yang termaktub dalam Perlembaggan Negara, terutama kepada negeri-negeri yang di perintah oleh pembangkang. Adalah diharapkan juga beliau menjalin hunbungan erat antara pentadbiran persekutuan dan negeri



Perkara pertama yang sangat-sangat diharap-harapkan ialah beliau membebaskan segera tahanan ISA atau mendakwa mereka dimahkamah mengikut seksyen yang berkaitan dengan segala pertuduhan terhadap mereka sesuai dengan prinsip serta semangat perlembagaan UMNO



Fasal 3.6 iaitu dengan jelas menyebut "Mewujudkan kerjasama antara kaum bagi melahirkan satu bangsa Malaysia yang kuat dan bersatu berasaskan kepada hak-hak Asasi Manusia dan Hak-Hak Istimewa Orang Melayu dan Bumiputera."




Kalau ini dapat dilakukan oleh Najib sebaik saja beliau mengangkat sumpah sebagai Perdana Menteri, beliau akan dikenang sampai bila-bila.

Ingatlah amanah yang diberi akan dipersoalkan di Mahkamah RabbulJalil di akhirat nanti.



Boleh Boleh Boleh