Followers

Friday, August 29, 2014

Kempunanlah lagi.....hai hai......

'Firasat' hati kecil ini ialah "puok" sana memang inginkan pembubaran Dewan melalaui riak-riak tindakannya. Mereka (PKR dan DAP) masih berkeras dengan mencalonkan hanya satu nama iaitu WAWI walaupun Istana meminta sekurang2nya dua nama dari setiap parti, yakni PAS dan DAP termasuk PKR.

Semua Adun PKR termasuk dua Adun PAS yang mesra PKR dikehendaki menandatangani SD dan apabila PAS mencalonkan 2 atau 3 nama Adun dari PKR, sudah tentu yang selain dari WAWI akan menarik diri. Ini memberi atau mengwujudkan suasana tidak 'mesra' dengan arahan Istana yang memboleh serta menjuruskan kepada pembubaran Dewan sebagai jalan penyelesaian.

Apa untungnya dengan pembubaran Dewan?

Menang atau pun kalah adalah adat perlawanan, tetapi di dalam keadaan pengundi sudah bercelaru dengan kemelut ciptaan sendiri ini, tiada siapa berani membuat ramalan PKR akan menang dengan 'landslide victory'.

Waimma Umno, PKR, PAS dan DAP, kesemuanya dijangka tiada keupayaan memenangi secara mutlak yang akhirnya membawa kepada Kerajaan Campuran atau pun 'Konsensus Nasional' seperti yang di idam-idamkan oleh "puok" sana selepas PRU13 dulu.

Di ketika itu kita akan nampak DAP akan men'jilat' kembali 'kahak-hijau'nya, akan bersama PKR dan Umno membentuk Kerajaan "Konsensus National", maka tinggallah PAS sebagai pembangkang di Selangor.

al-brangionline: Kempunanlah lagi

Thursday, August 28, 2014

Degil, biar bertempat, keras, biar beralas,

Teringat kira2 30 tahun yang lalu ketika menghadiri satu temuduga di Majlis Daerah Hulu Langat (sekarang Majlis Perbandaran Kajang).
Soalan pertama berupa herdikan, "Macamana orang luar Selangor boleh memohon jawatan ini?" Saya mejawab sambil darah berderau,"Dalam iklan tak dinyatakan khas untuk anak Selangor. Tapi tuan, saya berkahwin dengan orang Selangor,"
Selepas beberapa soalan, tiba2 terpancul soalan 'standard', "Bila agaknya boleh lapor diri?" Saya keluar bilik temuduga sambil tersenyum sumbing,...'ah.. kalau dah ada saudara mara ko, tak payahlah panggil temuduga,"
Sebulan kemudian saya terima surat melapor diri....tapi 'sayang'nya Jabatan asal tak release....mungkin ada hikmahnya....
Saya tertanya2 'hukum' anak negeri masih terpakai ke lagi....adakah 'Nona ku' itu di tolak kerana bukan anak negeri...atau kerana dia seorang perempuan...atau kerana dia itu isteri pada si anu.....atau...atau...
Bagi ku itu hak 'prerogative' Sultan, kenapa kau menyebuk dan nak tunjuk degil, keras kepala, kepala batu, melawan arus...menagih simpati rakyat...memenuhi 'nafsu serakah'...fire stone.....meng'hasut'...oh my vocabulary.
Rasanya tidak salah keputusan ku untuk menukar tempat mengundi pada PRU 14 akan datang.

al-brangionline:
Degil, biar bertempat, keras, biar beralas, 

Wednesday, August 27, 2014

Pengkalan Kubur jangan dijadikan 'Pengkalan' ber'kubur'

KEMPEN PENGKALAN KUBUR

KeTum: Kita mesti hapuskan krrrronisme, nepotisme (alamak bini aku)

Pengundi : Ngohti (?)

KeTum: Kita jangan biarkan isteri mencampuri urusan negara (alamak bini aku)

Pengundi: Ngohti (?)

KeTum: Kita mahu pilihanraya yang bersih (alamak pemilihan parti aku)

Pengundi: Ngohti (?)

KeTum: Kita mahu mendaulatkan dan perkasakan institusi Raja-Raja (alamak Sultan nak 2 calon, aku nak 1 calon je)

Pengundi: Ngohti (?)

KeTum: Kita mahu pemimpin yg berwibawa dan beritegriti (alamak aku sendiri 'nyah'kan dia)

Pengundi: Ngohti (?)

KeTum: Musuh kita ialah umno (alamak Konsensus Nasional apa cerita ye)

Pengundi: Ngohti (?)

KeTum: Kita mahu Mahkamah yg berwibawa (alamak, aku nak 'live-telecast')

Pengundi: Ngohti (?)


al-brangionline:

Bukan semua orang kita boleh tipu

Monday, August 25, 2014

Kerjanya men'desak' dan mem'buli'......tunggu le langit tinggi ke rendah?

Bukan "kerja" atau budaya PAS nak mendesak Sultan agar pilih sesiapa menjadi Menteri Besar.

Dalam Mesyuarat AJK PAS Pusat pada 17 Ogos lalu, sudah diputusakan beri dua nama pada PKR iaitu Azmin Ali dan Wan Azizah sebagai calon Menteri Besar Selangor yang baru.


Selepas itu, PKR me"mandai2" pula membuat keputusan dengan hanya memilih Wan Azizah. Itu adalah hak PKR, terpulang kepada merekalah nak ambik yang mana sesuai pada pandangan mereka walaupun kurang sesuai pada pandangan PAS.


PAS tak akan campurtangan dengan keputusan PKR itu. Itu hak mereka, itu hal dalam 'kelambu' mereka, mereka nak ter'lentang" ke, nak "meniarap" ke, nak "bogel" ke dan sebagainya ikut selera masing-masinglah.

Kenapa sekarang pertikaikan 13 Adun PAS tak tandatangan (SD) sebagai tanda setuju Wan Azizah sebagai Menteri Besar?


Jikalau 13 Adun PAS itu menandatangani (SD) mahukan Wan Azizah sebagai MB, tindakan itu samalah dengan mendesak Istana buat keputusan. Kerja mendesak Sultan, bukan kerja PAS.

Tetapi bila PKR mendesak 13 Adun PAS menanda tangan (SD), itu memang pun tak salah kerana "kerja" PKR memang suka men"desak" dan mem"buli" orang lain ikut telunjuknya.


Jadinya, apa yang tak faham lagi?


Takkan nak guna Resolusi Muktamar sebagai NAS dalam kerja-kerja men"desak" dan mem"buli" ni, kot?


Difahamkan Tan Sri Khalid Ibrahim akan menghadap Sultan pada hari Selasa 26 Ogos 2014.

Adakah TSKI akan menasihati Sultan untuk bubar Dewan?

Itu terpulang kepada Sultan.

Sudah tentu PKR sudah terasa bahang dan bahana "game" yang sengaja direkacipta ini.

Difahamkan juga PKR juga akan masuk menghadap untuk mempersembahkan cadangannya itu (cadangan PAS, 2 orang).

Persoalannya, jika Istana menolak calon dari PKR iaitu Wan Azizah, apa akan terjadi?

Nampaknya sendiri rasalah panas sejuknya, usah menambah kekeliruan dan kekacauan fikiran PKR jikalau (tidak mustahil) Sultan meminta calon dari PAS......usah peningkan kepala. sila tunggu hari Selasa 26 Ogos 2014

al-brangionline;

Jangan tidur tak lena.....nanti 'temperature' lagi naik.

Sunday, August 24, 2014

Bila keadaan jadi serabut, fikiran separa "biul".....maka tindakan menjadi separa "sewel"


Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim akan memaklumkan bilakah tarikh sesuai beliau akan menghadap Sultan pada Isnin 25 Ogos 2014. [sumber .]

Semua pihak ternanti-nanti dan tertunggu-tunggu bilakah perjumpaan itu agar kemelut isu MB Selangor yang semuanya berpunca dari kehendak Anwar untuk meng'yah'kan TSKI dari kerusinya dan digantikan dengan isterinya (pada asalnya beliau yang mahukan sejajar dengan 'Kajang Move').

Apa bila tarikh itu sudah dekat maka ramai orang tiba-tiba menjadi gelisah, persis cacing digaul dengan pasir panas di dalam kuali yang kering lagi panad.

Kenapa jadi sebegitu?

Apakah sebelum bertindak, tidak memikirkan sebarang kemungkinan?

Kenapa bila terdesak, udah mula dan menyalahkan orang itu, orang ini?

Sekarang bila keadaan menjadi serabut, kelam kelibut, fikiran sudah menjadi sempit separa "biul", tidak hairan kalau tindakan menjadi separa "sewel".

Ketika nafsu memuncak, tindakan seperti harimau luka, sangat hilang DUN, janji tercapai dan tergapai apa yang diidamkan . [sumber .]

Bila sudah terasa langit tinggi tak tinggi, rendah tak rendah, tumit terasa melayang-layang semacam tidak tercecah bumi, dada sudah berombak kencang bagi si penyakit darah tinggi terlupa makan ubat, peluh sejuk sudah meleleh-leleh dari dahi, pandangan menjadi kelam hampir pitam, ketika itu menyesal sudah tidak berguna lagi.

Kenapa takut dengan bayang-bayang sendiri?

Kenapa takut dengan Pilihanraya Negeri?

Apakah rakyat selama ini membuta tuli?

Adakah rakyat sanggup dibuli lagi dan lagi?  [sumber. ]

al-brangionline:

Salahkan diri sendiri, jangan asyik mem"semuanya-betul"kan diri sendiri saja.