Followers

Wednesday, October 15, 2014

Jangan mencari 'UMNO' di dalam PAS

Ahli keluar masuk parti adalah perkara biasa....telah berlaku sebelum ini, malah bukan ahli biasa, bahkan yang berjawatan tinggi pun pernah keluar parti. 

Walau bagaimanapun diucapkan terima kasih kepada beliau yg sudi memilih PAS sebagai partinya sebelum ini dan sudah tentu dalam tempoh itu sedikit sebanyak ditumpahkan jasanya pada PAS.

PAS sesekali tidak akan sama dasarnya dengan Umno, mahupun PKR, apatah lagi DAP.

Sesiapa pun yang menerajui PAS, dasar parti tetap sama, yang berbeza hanyalah pendekatan.

Kalau ahli yang sudah lama berada di dalam PAS merasakan sudah sampai masanya PAS men'campak-buang', meng'humban'kan dasarnya ke dalam 'tong'  yang menyerupai 'tong Umno atau PKR atau DAP', maka apalah bezanya nanti di antara PAS dengan Umno, dengan PKR mahupun DAP?

Kalau itu yang dimahukan, lebih baik 'campak-buang'kan segelitir mereka ke dalam 'tong' itu.

'Tong' itu terlalu busuk untuk kami.

[sumber]

al-brangionline:

Tak terkedu pun, Islam pasti di atas InsyaAllah.

Sunday, October 12, 2014

"SYARIAH FREE" dengan 'Ghanimah Needs' semcam sekata

Saya tidak melihat PasMa sebagai satu ancaman pada PAS kerana mereka yang nendokonginya adalah di kalangan kaum yang desperado politik yang berkepentingan hanya bermatlamat 'ghanimah needs'.

Mereka juga memerlukan sokongan akar umbi untuk melonjakkan pucuk masing-masing, sedangkan akar umbi majoritinya tidak berkepentingan.


Yang saya khuatir ialah golongan liberalis al Anwariyyun di dalam PAS. Mereka sebangsa dan seAgama serta seAkidah dengan majoriti akar umbi. Mereka juga berhujah menggunakan AlQuran dan Hadith SAW tetapi mengikut selera kepala otak mereka.


Mereka juga berkepentingan setelah nampak semacam sudah dekat dengan Putrjaya kerana terasa semacam terpanggil 'ghanimah' terhambur di depan mata.

Ramai penyokong tegar bertanya, kenapa golongan ini boleh wujud dalam PAS?


Jawapannya ialah kerana PAS tidak maksum.....di zaman Nabi SAW wujud Abdullah Ubai....inikan dizaman umat "Syariah-Free' lebih2 lagilah parahnya.


al-brangionline:

Yakinlah golongan ini akan tergelincir, InsyaAllah.

Thursday, October 9, 2014

Nakhoda yang digeruni

BAHTERA "PENYELAMAT"
Pertentangan diantara yg HAQ dgn BATHIL wujud seawal zaman Nabi Adam AS. lagi.
Walaupun seibu dan sebapa, Qabil dan Habil menyedarkan diri yg mahu mengambil ibrah ke atas pengkisahan diri mereka di dalam Al-Quran.
Tidak menghairankan sekarang wujud pertentangan diantara sekular dan segala macam bentuk lagi dengan Islam
Lebih malang lagi pertentangan itu wujud dalam satu Jemaah, tapi untuk lebih lembut lagi lunak ianya lebih dimesrakan dengan ungkapan manja atas alasan 'meraikan perbezaan pendapat' konon. Jikalau betul di atas dasar 'merai'kan perbeazaan pendapat, kenapa tidak kembali kepada Al-Quran dan Al-Hadith?
Diri ini dapat merasakan pertentangan seperti ini di tahun 70an ketika berada di salah satu Univ. di KL suatu ketika dahulu, di antara "puak sekular yg lebih dikenali sebagai massy group" dengan "puak Islamic" yg diketuai antaranya oleh "pelopor PasMa(tic)" sekarang.
Syukur Alhamdulillah sekitar tahun 80an, aku tersedar dari lamunan ku. Insan yg disakiti oleh segelintir Jemaah yg dipimpinnya sendiri sekarang, berjaya mengetuk pintu hati "sekular" ini hanya melalui "suara" dari kaset dan buku2 nukilannya ketika itu
Terima kasih TGHH, InsyaAllah Allah bersama kita dan kami bersama mu dalam bahtera ini.

al-brangionline:

Bersama Nakhoda di atas bahtera.

Wednesday, October 8, 2014

Bila ha-LIM-au marah.....haiyaaa......

Tak nak komen banyak....asalkan kritik aje PKR dan DAP, mesti mereka menjuruskan kepada kerjasama dengan Umno......woit tak dak modal lain ke 'apek' Lim?....ho ho kononnya BN tarik balik sabsidi minyak akibat krisis MB (itu pun di salahkan PAS.....woit...haiyaaa lu lupa ka lu punya kawan bikin itu Langkah Kajang?) dan kekalahan di Pengkalan Kubur....Ini 'apek' Lim sudah nyanyuk ka, muda-muda sudah nyanyuk macamana mahu perintah lagi nigiri Tanjung selepas PRU14?....Lu sudah lupa ka itu Teluk Intan? Lu taruk itu amoi Melayu cun pun tak boleh minang sebab olang Teluk Anson mahu amoi cun......haha.

Komen semacam ni mesti ada ramai mamad2 yg marah, kononnya tidak ilmiah, tidak Islamik, Tidak Quranic....tapi depa lupa itu statement Lim adalah statement 'satanic' yang mahu bikin provokasi agar PAS berpecah.
Lu orang bercakap pasal itu lumah di Putrajaya manyak mahal...lumah itu di Iskandar Yohor sana manyak mahal, pasal lu tak buat promosi......'mali-mali beli lumah di Tanjung manyak murah...mali...mali....haiyaaaaaa'
Kau orang tak puas hati lagi? Masih nak jugak komen yang berilmiah?....ok, my comment is..."Your most arrogant statement."
[habislah aku sekali ni....udah tak boleh bertanding di Tanjung....matilah aku, akan dilucut ahli Majlis....terlepaslah aku nak beli kondo di tanjung....kopaklah poket aku terlepas projek cuci jambatan di tanjung]

al-brangionline;
Kenapa DAP dan PKR suka dictate terms on PAS?
____________________________________________________________________________

Pilih bersama kami atau tidak, kata Guan Eng kepada ahli PAS ‘anti-Pakatan’

Ketua Menteri Pulau Pinang Lim Guan Eng bercakap kepada The Malaysian Insider semasa temuramah di pejabatnya di Komtar, Pulau Pinang pada 4 Oktober. – Gambar The Malaysian Insider oleh Hasnoor Hussain, 8 Oktober, 2014. Ketua Menteri Pulau Pinang Lim Guan Eng bercakap kepada The Malaysian Insider semasa temuramah di pejabatnya di Komtar, Pulau Pinang pada 4 Oktober. – Gambar The Malaysian Insider oleh Hasnoor Hussain, 8 Oktober, 2014.Di saat Pakatan Rakyat (PR) membasuh luka akibat krisis menteri besar Selangor, Setiausaha Agung DAP Lim Guan Eng dengan terus terang meminta ahli PAS yang menentang pakatan itu – menunjukkan diri, dan jangan menjadi “talam dua muka”.
Lim yang juga ketua menteri Pulau Pinang, turut teruji dalam kerajaan negerinya apabila PAS Pulau Pinang cuba memperbaiki hubungan dengan pentadbirannya berikutan kritikan yang dilempar seorang ahli majlisnya.
Beliau berkata, perlu jelas siapa ahli PAS yang menentang kerjasama dengan PR bagi memudahkan gabungan pembangkang itu tahu dengan siapa mereka boleh bekerja dalam perjuangan menentang Barisan Nasional (BN).
“Ada dalam PAS yang mahu bersatu bersama PR. Ada yang tidak mahu.
“Kita hanya boleh bekerja dengan mereka yang mahu bersatu dengan PR.
“Saya rasa kita perlu ada pencerahan ini. Mereka perlu jelas pendirian mereka,” katanya dalam satu temubual bersama The Malaysian Insider di pejabatnya di George Town.
Lim berkata, ada pemimpin PAS yang menyokong kerjasama dengan PR untuk menawan Putrajaya.
Bagaimanapun beberapa insiden terbaru seperti krisis menteri besar Selangor dan muktamar PAS bulan lalu mendedahkan ada sebahagian pemimpin dan ahli PAS yang mempersoalkan sama ada kerjasama politik itu atau tahaluf siyasi, berbaloi untuk menjejaskan idea Islamik PAS.
Lim mendesak supaya kesetiaan terhadap PR ditunjukkan dengan jelas ketika ditanya sama ada pembangkang boleh diteruskan susulan perselisihan antara kepimpinan PAS dengan DAP dan PKR mengenai pilihan menteri besar Selangor.
Presiden PAS Datuk Seri Abdul Hadi Awang menolak pilihan DAP dan PKR yang mencalonkan Presiden PKR Datuk Seri Dr Wan Azizah Wan Ismail.
Dan pada muktamar PAS ke-60 di Johor baru-baru ini, ada pemimpin dan perwakilan melahirkan rasa tidak puas hati terhadap PKR dan DAP, dengan ada di antara mereka menyuarakan kemungkinan mengkaji semula ikatan dalam gabungan itu.
Pemimpin lain yang bercakap mengenai sokongan terhadap kerjasama dengan PR pula diejek.
PAS sendiri sekian lama bertarung dengan idea untuk memihak kepada Umno, parti yang menerajui kerajaan persekutuan BN. Topik “perbincangan bersatu” antara PAS dan Umno sering ditimbulkan dari masa ke semasa dalam parti Islam itu.
Lim berkata, sesiapa yang mahu bekerja dengan “orang lain di luar kerjasama” ada pilihan untuk berbuat demikian.
“Tetapi jangan jadi talam dua muka. Anda mahu bekerja dengan Umno, anda pergi dan kerja dengan Umno. Anda mahu kerja dengan PR, sila keluar dan tunjukkan keikhlasan anda mahu bekerja dengan PR,” katanya.

Lim berkata parti BN yang semakin kuat menampakkan lebih banyak penindasan. – Gambar The Malaysian Insider oleh Hasnoor Hussain, 8 Oktober, 2014. Lim berkata parti BN yang semakin kuat menampakkan lebih banyak penindasan. – Gambar The Malaysian Insider oleh Hasnoor Hussain, 8 Oktober, 2014.Beliau memberi amaran, alternatif kepada PR yang kukuh ialah kerajaan BN yang akan terus mendominasi.
“Dan kita tahu BN yang kuat dan PR yang lemah akan membawa bencana kepada rakyat,” katanya, memetik langkah kerajaan persekutuan memotong subsidi minyak baru-baru ini, dan berkata tindakan itu berlaku selepas krisis menteri besar Selangor dan kekalahan PAS kepada Umno dalam Pilihan Raya Kecil Pengkalan Kubor.
“Saya rasa rakyat boleh lihat. BN yang lebih kuat bermakna kerajaan yang semakin menindas,” katanya.
Lim berkata, ini bukan pandangan peribadinya.
“Saya bukan bercakap sebagai setiausaha agung. Ini adalah keputusan parti,” katanya.
Lim berkata ada elemen dalam PAS Pulau Pinang yang menunjukkan mereka tidak berminat bekerjasama dengan PR.
“Anda tahu siapa anda,” katanya, tanpa mengulas panjang.
“Kita tidak boleh bekerja dengan mereka di dalam PAS yang menipu mengenai kerajaan negeri. Kita ada bukti hitam putih menunjukkan mereka menipu,” katanya.
Lim berkata Iszuree Ibrahim, ahli majlis PAS dalam Majlis Perbandaran Pulau Pinang (MPPP), menipu mengenai kerajaan negeri dan menyebabkan beliau ditolak daripada semua jawatankuasa ahli majlis.
“Dia menipu mengenai kerajaan negeri PR. Dia buat serangan dan dia menipu,” katanya.
Iszuree, bendahari PAS negeri mengkritik kerajaan negeri Pulau Pinang berhubung masalah tanah penduduk tempatan ketika berbahas di muktamar PAS pada 19 September.
Ikatan antara PAS Pulau Pinang dan kerajaan negeri semakin goyah apabila rakan ahli majlis Iszuree dalam MPPP juga mahu beliau disingkirkan.
Satu delegasi yang diketuai Timbalan Pesuruhjaya PAS Pulau Pinang Datuk Dr Mujahid Yusof Rawa bertemu Lim untuk memperbaiki ikatan antara mereka pada 2 Oktober.
Mujahid kemudiannya berkata, parti itu bertanggungjawab terhadap kritikan Iszuree.
Katanya, PAS mahu menyelesaikan perkara itu secara aman untuk memastikan PR kekal bersatu dan mampu mengekalkan kepercayaan rakyat.
Difahamkan Iszuree diminta memohon maaf secara umum terhadap kenyataannya itu.
Iszuree dalam ucapannya di Muktamar PAS itu membangkitkan permasalahan orang Melayu Pulau Pinang serta pengusiran penduduk kampung tradisional untuk pembangunan baru yang banyak berlaku di negeri itu.

Beliau berkata akar umbi mula bertanggapan pemimpin PR “pro-pemaju” berbanding mengambil berat terhadap kebajikan rakyat. – 8 Oktober, 2014.
- See more at: http://www.themalaysianinsider.com/bahasa/article/pilih-bersama-kami-atau-tidak-kata-guan-eng-kepada-ahli-pas-anti-pakatan#sthash.0r1nlGkl.dpuf

Tuesday, October 7, 2014

Anwar pun, 'talk the talk and walk the talk'?

Saya SOKONG penuh gesaan tu. TAPI sebelum tu, atas dasar KETELUSAN, boleh tak pihak yang mengGESA itu mengistiharkan berapa KUPANG masih lagi berbaki dalam AKAUN pihak yang mengGESA dan SENARAIkan HARTA-HARTA lain seperti RUMAH, SAHAM, KERETA MEWAH..dan sebagainya......baru rakyat akan TABIK SPRING pada pihak yang mengGESA itu.

al-brangionline:

Omputih kata apa dia......'walk the talk'......
_______________________________________________________________________

Anwar gesa dedah cukai 20 orang hartawan

Ketua Pembangkang Datuk Seri Anwar Ibrahim menggesa kerajaan agar mendedahkan kutipan cukai daripada 20 orang hartawan bertaraf bilionair di dalam negara.

Beliau antara lain menamakan mogul telekomunikasi, Tan Sri T Ananda Krishnan; anak bekas perdana menteri, Datuk Mokhzani Mahathir; dan Tan Sri Vincent Tan sebagai hartawan-hartawan tersebut.

"Saya mahu tahu daripada 20 bilionair di negara kita ini berapakah jumlah cukai yang kita kumpulkan?" Kata Anwar di Parlimen hari ini.

Beliau berkata demikian sewaktu menyokong Rang Undang-Undang Lembaga Hasil Dalam Negeri Malaysia (Pindaan 2014).

"Saya menyokong pindaan ini yang memberikan lebih autonomi kepada LHDN," kata Anwar.

Menurut Anwar, beliau mahu tahu jumlah tersebut kerana dakwanya, ada di antara golongan kaya di dalam negara mendapat kelonggaran dalam membayar cukai mereka.

"Tidak mudah bagi orang biasa bagi mendapat kelonggaran tapi ada maklumat di mana LHDN ditekan.

"Di mana orang-orang kaya, bilionair, boleh diberi kelonggaran, bayaran ansuran 18 bulan, umpamanya.

"Kalau ini cara yang konsisten diberi kepada semua, yang berhak, saya tidak masalah.

"Tetapi tentunya tidak boleh diberi pengecualian kerana perkara ini dari segi fakta pernah berlaku dan saya harap dengan perubahan ini, kita dapat jamin (LHDN) lebih efisien, lebih profesional dan autonomi bermakna ada tekad untuk melaksanakan (kutipan cukai) tanpa memilih kedudukan atau kekayaan seorang itu," kata ketua pembangkang lagi
. [malaysiakini ]