Followers

Tuesday, 19 May 2015

Rahsia sebenar BR1M dan GST?

Maka marahlah memanda Menteri.
Dikatakan, bila hangpa dapat BR1M, hampa semua diam, tetapi bila hangpa dikenakan GST, hangpa hari-hari bising.
Kenapa bila hangpa dapat BR1M, hangpa tak hari-hari memuji-muji si-pemberi BR1M?.....haha
Sudah bukan menjadi rahsia negara lagi bahawa BR1M hanya diberikan kepada orang-orang totok Umno dan yang sewaktu dengannya, dengan satu tujuan agar penyokong tegar Umno tidak lari memberi undi. kepada mereka di setiap kali pilihanraya
Sesiapa yang faham akan industri ayam daging, memang sifat "ayam daging" sebegitu rupa, bila beri makan, ayam akan makan dan nak makan lagi dan lagi....beri makan nak makan...beri makan, nak makan.....sekali makanan dicukai/dicatu, sudah semestinya ayam-ayam akan membising satu reban. Depa sudah seronok diberi makan, walaupun hanya segenggam padi hampa atau gandum hapak.

Manakala GST pula, giliran tokeh2 besar/kroni perniagaan diberi makan pula.....sudah tentu senyap sebab masyuuuuukkkkk. Maka setiap kali pilihanraya depa semestinya akan membalas budi memberi sokongan dan 'derma ikhlas' untuk mereka yang bertanding.....dok gitu?
Yang melopong adalah golongan mustadh'afin yang tidak menyokong Umno, BR1M tercicir, GST pulak kena kikir dan sifir.
al-brangionline:

Apa diharap padi seberang, hangpa semua kena temberang.

p/s "tang mmalang kena ke dier sokmo"......cer translate bahasa ibunda ni ke lorat Kay El......

Sunday, 17 May 2015

PAS kembali dagang?

PASMA tengah berkira2 nak tubuh parti politik.
Senang cakaplah, kemungkinan yang kalah bertanding dalam Muktamar nanti akan ikut serta PASMA menubuh parti baru, maka dengan sendirinya Pakatan Rakyat jadi kuat, gitu?

Habis tu kalau PASMA tubuh parti politik dan masuk PR, kedudukan PAS dalam PR bagaimana?

Kalau tengok kepada rentak PKR dan DAP menari, mereka senang2 akan menerima PASMA dengan sendirinya mereka akan meng"gantung-tak bertali"kan PAS.

Kalau mereka tendang keluar PAS, PR akan dilihat sebagai satu pakatan yang jahat yang tak mengenang budi kerana PAS banyak juga tolong memenangkan calon PKR dan DAP, kalau mereka membiarkan PAS "menetap" dalam PR, DAP akan kecut perut menghadapi PRU14 nanti kerana penyokong DAP terang2 menolak HUDUD.

Jadi jalan terbaik, PR akan membiarkan PAS memendam rasa sehingga PAS akan keluar sendiri, di ketika itu PAS akan dilihat sebagai parti "pengkhianat".

Penyokong dan pendokong PAS telah matang untuk menglihat, siapa pengkhianat, siapa ikhlas berjuang. 

Penyokong PKR dan DAP juga harus akur, bahawa PAS dan pejuangnya banyak juga berjasa kepada mereka. Ini tidak dapat dinafikan, kecuali hanya segelintir "singa" yang membaham jejaka yang mencabut duri di kakinya, kebanyakannya sedar akan hati-budi walaupun 'ngaum'nya masih kuat.

PAS tidak "mati" sejuk membeku jika PR meng'cold-storage'kan mereka, tapi kesabaran PAS ada had, cuma jangan cuba di'paksa-bertindak', nescaya PAS akan menentukan haluannya sendiri seperti sebelumnya, yakni, PAS kembali "dagang".

al-brangionline:

Tidaklah PAS kalau tidak memperjuangkan Islam

Monday, 4 May 2015

Sindrom "massland" menular ke Felda.....menangis2 warganya menginsafi diri......


Pemikirannya atau dalam bahasa 'lahabau', kepala hotaknya telah berjaya di'massland'kan......aku pun sudah mula nak faham apa itu GST dan kenapa GST dikenakan......kikiki......anda pun kalau meneliti berita DI BAWAH , mungkin boleh faham......kepala aku sudah mula fening-fening dah ni.

_________________________________________________________________________

GST Untuk Tampung Subsidi, Penurunan Harga Rumah Mampu Milik Felda - Mustapa

Datuk Seri Mustapa Mohamed berkata wang dari cukai barangan dan perkhidmatan (GST) digunakan untuk menampung subsidi yang ditanggung kerajaan termasuk penurunan harga rumah di bawah projek Perumahan Generasi Baru Felda (PGBF).
Menurut Menteri Perdagangan Antarabangsa dan Industri itu, harga rumah tersebut yang asalnya RM125,000 itu kini dijual pada harga RM90,000 membuatkan kerajaan perlu menampung perbezaan kos sebanyak RM35,000 bagi setiap generasi kedua Felda.
“Setiap generasi kedua Felda, kerajaan kena bagi RM35,000 dan wang itu perlu dicari di merata-rata termasuk cukai pendapatan dan orang-orang kaya.
“Dari orang kaya kita bagi pada orang-orang yang betul-betul memerlukan termasuklah generasi kedua Felda,” kata beliau dalam sebuah ucapan di program Felda Keratong Satu pada Ahad.
Jelas Mustapa, harga RM125,000 kepada RM90,000 yang merupakan harga kos itu perlu ditampung itu merupakan subsidi.
“Kalau tuan-tuan berniaga, kos dia RM5 tapi kamu jual RM4, bankrap la kamu kerana tak balik modal.
“Jadi rumah PGBF tu maknanya sebuah rumah dibayar RM35,000. Sebab itu kita perlukan hasil kerana kos kita semakin banyak,” katanya.
Selain itu, katanya kos-kos pentadbiran lain seperti pertahanan adalah mahal, dan juga subsidi hospital, pembayaran kakitangan awam dan golongan pencen yang semakin bertambah juga perlu ditampung.
“(Golongan) Pencen pun makin ramai… dulu sedikit, sekarang dah cecah 700,000. Dalam askar, 21 tahun berkerja dapat pencen, wakil rakyat dapat pencen, menteri besar dan juga pegawai daerah.
“Kerana apa (bertambah)? Kerana kita hidup makin lama. Kalau dulu umur 70 lebih dah mati dah, sekarang ni 90 kuat lagi,” kata Mustapa lagi.
Semalam, Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak dalam satu kenyataan telah mengarahkan supaya harga rumah-rumah PGBF terutama di Parlimen Rompin, diturunkan.
Katanya, keputusan itu dibuat selepas menyelami keluh kesah generasi baru serta permintaan agar harga rumah tersebut dikaji semula.
Menurut Najib, beliau telah mengarahkan Pengarah Besar Felda, Datuk Hanapi Suhada untuk menawarkan harga baru rumah-rumah tersebut pada harga RM90,000 untuk pembelian secara jual-beli.
Dalam pada itu beliau turut menyelar tindakan pihak pembangkang yang sering mengkrtitik segala usaha yang dibuat oleh kerajaan.
Katanya pembinaan Jambatan Pulau Pinang, Lapangan Terbang Antarabangsa Kuala Lumpur (KLIA) dan Putrajaya dahulu juga ditentang pembinaannya tetapi sekarang tempat-tempat tersebut telah mendatangkan keuntungan kepada negara.
“Dulu Putrajaya pembangkang kata buat apa bina, membazir… sekarang mereka hendak menghuninya pula,” tambah Mustapa.
al-brangionline:
Mungkinkah GST juga untuk menampung jambangan bunga? 
Anda fikirlah sendiri tapi pastikan melebihi aras 'massland'...[ sumber .] [sumber .]

Sunday, 26 April 2015

Profesor di Oxford menangis.....hebatnya dia

Dr Mahathir tak faham GST, kata Ahmad Maslan


Timbalan Menteri Kewangan Datuk Ahmad Maslan mengatakan peratus GST jelas merupakan cukai lebih rendah berbanding SST, dan Tun Dr Mahathir tidak diberi penerangan lengkap tentangnya. – Gambar fail The Malaysian Insider, 25 April, 2015.
Timbalan Menteri Kewangan Datuk Ahmad Maslan mengatakan peratus GST jelas merupakan cukai lebih rendah berbanding SST, dan Tun Dr Mahathir tidak diberi penerangan lengkap tentangnya. – Gambar fail The Malaysian Insider, 25 April, 2015.Datuk Ahmad Maslan menyifatkan Tun Dr Mahathir Mohamad sebagai tidak faham dengan cukai barangan dan perkhidmatan (GST) selepas bekas perdana menteri itu mahu sistem cukai baharu dimansuhkan.Timbalan menteri kewangan itu berkata, Dr Mahathir mungkin tidak menerima penerangan terperinci sehingga mengeluarkan kenyataan sedemikian."Saya rasa orang di sekelilingnya tidak memberi penerangan lengkap lagi terperinci mengenai GST kepada Dr Mahathir."Jelas peratus GST merupakan cukai yang lebih rendah daripada SST sebelum ini. Bagaimana boleh dia (Dr Mahathir) kata lebih baik jika kerajaan membatalkan GST?" kata Ahmad seperti dilaporkan Astro Awani.Dr Mahathir hari ini mengulangi pendiriannya menggesa Putrajaya membatalkan pelaksanaan GST diperkenalkan 1 April lalu kerana pegawai pegawai kerajaan yang melaksanakan sistem cukai baharu itu sendiri tidak memahaminya.Beliau sebaliknya menyarankan kerajaan seharusnya hanya menaikkan kadar cukai jualan dan perkhidmatan."Saya fikir batal sajalah," katanya disambut dengan sorakan dan tepukan gemuruh kira-kira 1000 hadirin di Kelab K, Taman Melawati, Selangor hari ini.Ini bukan kali pertama Dr Mahathir menyatakan pendirian sedemikian, sebelum ini beliau memberi gambaran Barisan Nasional (BN) bakal hilang undi jika GST terus dilaksanakan mengambilkira beban yang terpaksa ditanggung oleh rakyat.Pelaksanaan GST menimbulkan kemarahan orang ramai terutamanya rakyat bawahan kerana terpaksa berdepan dengan satu sistem cukai yang lebih menyeluruh dan menyaksikan kenaikan harga pelbagai barangan keperluan.Bagaimanapun, Ahmad seringkali mempertahankan GST dengan mengatakan harga barangan dan perkhidmatan menjadi lebih murah.Malah pelajar Universiti Teknologi Mara (UiTM) baru-baru ini juga mencetuskan kontroversi apabila mengecam Ahmad dalam sebuah forum yang diadakan di Shah Alam.Selain itu, Ahmad juga menjadi bahan ejekan di dalam media sosial ekoran kenyataannya yang hanya menambah kemarahan orang ramai. – 25 April, 2015. [sumber ]albrangionline: Otak di atas sejuk membeku. Lutut kanan kata "G"...lutut kiri kata "S"...telapak kanan kata "T"...telapak kiri kata "jalan"...maka berjalanlah sang dungu tanpa berfikir

Friday, 17 April 2015

Belang Kian Nampak,


Kes 1
Dicalonkan DTITM agar ahli nampak gerakan mereka bukan anti ulamak. Tidak menjadi kerana awal2 lagi TITM menarik diri.
Kes 2
Dicalonkan UAA untuk mengambarkan keseriusan menonjolkan Ulamak. Pun kurang mendapatan sambutan dari kawasan.
Kes 3
Pencalonan DHM menyerlah sebenarnya belang mereka kononnya calon ini sangat popular di kalangan anak muda. Barang diingat, ini bukan pertandingan 'reality show'. Ini pertandingan untuk kemenangan Islam agar umat ini mendapat keadilan dalam kehidupan.
Besar kemungkinan apabila tamat Mesyuarat Agung Kawasan UAA akan berkompromi dengan kem DHM untuk memberi laluan DHM tentang satu lawan satu dengan TGHH.
Media 'Pok Yet' akan memberi ruang seluas2nya untuk memenangkan DHM kerana congak mereka jika DHM menang, maka jalan ke Putrajaya akan menjadi senang sesenang bermain 'DOMINO'.
Perjuangan airmata, darah dan keringat para petani dan nelayan, para penoreh dan buruh kasar untuk memertabatkan PAS sehingga tahap kini, mereka datang dengan jalan pintas mendabik dada.....para pejuang PAS sudah kebelakang, kami mahu progresif , kamu mahu memakai 'jaket' Islam tapi ajarannya biarlah umat ini senang lenang dahulu.....semudah itu teman?
al-brangionline:
Perjuangan jalan pintas?