Followers

Thursday, April 17, 2014

Mati, Hudud, Kotak Hitam, Air: Apa kaitannya?.....adesss......politik murahan

MATI, HUDUD, KOTAK HITAM, AIR :

Headlines merata2, FB, tweeter pun sama, majoritinya menyiarkan Karpal Singh mati,terlibat dalam satu kemalangan jalan raya. Saya pun tumpang ucap takziah pada kelurganya.

Sebagai seorang Islam kita kena yakin semua makhluk akan fana', yang kekal hanyalah Zat Yang Maha Mulia, Allah SWT,
tak kira makhluk itu berupa gunung, bukit bukau, langit, bumi, tumbuh2an, haiwan,manusia, manusia pulak pelbagai jenis, yang kuat Agama, Ulama', yang jahil Agama, pakar kelentung, pakar strategi,pakar undang2, pakar perlembagaan, pakar ekonomi, tok bomoh semuanya akan merasai mati.

Ada sorang mamad yg terlampau fanatik buat telahan, jangan2 ada sabotaj kot. Saya malaslah nak berhujah dengan politik murahan ni.

Sekali lagi tak habis2 mereka bercakap pasal Hudud. Saya tegaskan apa nak dihairankan MCA,MIC dan parti2 yg berasaskan kaum bukan Islam menolak Hudud, hatta UMNO yg majoriti ahlinya beragama Islam pun (sebelah Sabah ada yang bukan Islam menjadi ahli Umno) pun 'menolak'. Saya tak hairan mereka itu termasuk Umno menolak kerana mereka menolak bukan atas hujah atau fakta, mereka menolak kerana semata2 berlainan fahaman politik.

HATTA parti-parti dalam Pakatan Rakyat sendiri pun menolak. Ada yang menolak secara terang-terang atas 'prinsip' mereka. Ada yang cuba bersilat dan berhujah secara lojik sehingga ramai meleleh air-liur terpegun dengan lojik itu sehingga keintelektualan sendiri pun jadi cair, dengan menyalahkan Umno, marah2kan Umno kenapa tak setuju, woit...Umno tu 'musuh' politik kita, tak hairanlah....hang tu bagaimana? Apa, kalau Umno setuju baru hang nak setuju?....dengan Hukum Allah SWT hang masih nak berstrategi dan ber'politik' lagi?

Kotak Hitam kepunyaan MH370 juga menjadi isu hangat berterusan, dikatakan ada yang berebut-rebut nak me'miliki'nya....lepas itu alat yang 'turun' mencarinya ada masalah teknikal, terpaksa timbul semula sebelum sambung 'menyelam' mencarinya lagi. Yang hairannya isu kotak hitam ni pun nak dipolitikkan, kononnya Kerajaan nak sorok maklumat...adoiii, kerja hang ni tak dak lain, hari2 nak berpolitik....orang lain semuanya salah, hang sorang aje yang betul...steadylah bro, kami sekarang tak dak air...rumah hangpa bolehlah, ada air sepanjang masa.

Bercakap pasal air ni...naik geramlah pulak. Hang berilah hujah apa pun, pokoknya kami tak dak air. Pada mulanya dulu terasa macam nak percaya dengan hujah yang amat lunak, "kita bukan tak cukup air, tapi kitak cukup air yang dirawat.", lepas itu Allah SWT uji dengan 'kemarau panjang"...lepas itu air dicatu...sekarang tak cukup air yang dirawat ke atau pun memang tak cukup air?"...saya malaslah nak cakap apa justifikasi atau kewajaran mahupun keperluan akan Langat II....apa pun kami tak dak air. Tapi tertandatangan jugak akhirnya MoU itu...pun selepas itu sesama sendiri bercakaran pulak ber'politik' sesama sendiri kata tak wajar tanda tangan MoU....tetapi cerita disebalik dollar and cents untuk nak settle hal2 yang berkaitan dengan pemegang2 saham dalam 'PERAWAT AIR' itu kenapa hang tak cerita?....cerita2 si anu nak lebih, sipolan terkurang...simangkuk nak lebih, sibaldi terkurang....kenapa hang tak cerita?, tapi pandai pulak berlakon konon tak tahu menahu, tiba2 MoU termeterai...adessss ini politik ceroi,... kalau pi analisa kat Perth dah tentu tahu DNAnya.

Kita boleh tipu pada seseorang, tapi kita kita boleh tipu pada semua orang
Sekali menipu, sekali terkena, dua kali menipu, dua kali terkena, tiga kali menipu, InsyaAllah hang terkena.

Allah Maha Mengetahui dan Sesekali Tidak Mungkiri Janji.

al-brangionline:

Takkan habis satu PRU.....terus berpolitik ke satu PRU lagi.....bila masa nak tolong rakyat

Wednesday, April 16, 2014

Apa itu tatakelola?.....Beli lembu atau talinya dulu.....macam tu ka Anwar? Kami faham.....ceroi betoi

Apa itu tatakelola?.....Beli lembu atau talinya dulu.....macam tu ka Anwar?.....Tak apa bro....kami faham.
Kalau hang tak bersama kami masa mengundi di Parlimen nanti pun tak pa...kami faham kerana seorang pemimpin besar seperti hang bukan setakat nak jaga hati PAS sorang aja, hang perlu jaga DAP, hang perlu jaga hati-hati kaum Cina dan India, kalau tidak nanti susah maa.......tak dapat merasa jadi...erm erm erm

Kalau nak tunggu Malaysia aman, keadilan berlaku, tak dak penipuan dan penindasan, sifar rasuah, tak fitnah memfitnah baru boleh jalan Hukum Islam, sampai bila?....nak serah cucu cicit kita meneruskannya, pun depa akan kata sama macam hang kata...last-last tak dak kesudahan.

Pada hal Hudud itu sendiri bertujuan mendidik apa-apa yang hang musykil itu, bahkan kalau Hudud terlaksana, hang sendiri tak payah bersusah turun naik Mahkamah nak sanggah fitnah yang bertimpa2 kat hang.

Bukankah Hudud itu sendiri satu bentuk pencegahan dari Allah?

al-brangionline:

Ceroi betullah hang, Nuar.
________________________________________________________________________


 [sumber .]

Thursday, April 10, 2014

Kita sudah lama tahu siapa kawan sejati, sejati ke berkawan dengan kita?

HUDUD
MCA : Menentang atas alasan kononnya itu Hudud PAS. Ok fine, mana dia Hudud Umno? Hudud MCA memang tak de lah...lagi pun lu orang boleh pilih mahu hukum bawah Hudud atau bawah biasa punya Law...lainlah kalau lu mahu potong lu punya anu...tapi janga salam faham maa, potong anu itu bukan Hudud, itu J A W I
UMNO Kelantan: Menyokong, Pakar Perlembagaan dari DAP kata kerana mereka nak cari political mileage. Itu kerja hati, kita tak tahu apa sebenarnya yang ada dalam hati mereka. Kita hanya berhukum atas perkara yang zahir, yang luaran...tapi pada adatnya, yang luaran mencerminkan yang dalaman
Umno Pusat : Masih sedang menkaji mahu sokong ke tak sokong. Untung ke tak untung. Industri Pelancungan terjejas ke tidak. Industri hiburan menurun ke meningkat. Sebelah tangan berapa dapat GST. Sebiji kepala berapa pulak GSTnya. Keseluruhanya ekonomi negara ada harapan meningkat dan berkembang ke tidak....Oh rumitnya...Ini kena kumpulkan semua bapak profesor dari kecil hingga sebesar2nya dari semua disiplin ilmu, pakar ekonomi, pakar aeronautic, pakar pelancongan, pakar psikologi, pakar muzik, pakar perfileman dan ibu segala pakar iaitu pakar ibu gamat buat Seminar, Konferens setiap hari
DAP : Pakar Perlembagaan dalam DAP berkata Hudud itu bertentangan dengan Perlembagaan Malaysia walaupun diatas Kepakarannyalah diri sendiri bakal terhumban ke dalam Penjara.
PKR : Masih lagi berdiam diri, berkemungkinan menunggu statement berstrategi dari big boss.
Rasa2nya PKR akan 'setuju' kot, hanya menunggu big boss jadi PM dulu, jadinya prioritynya tunggu big boss jadi PM dulu...Udah dekat dah tak jauh lagi, dah sampai Kajang dah. 12 km saja lagi akan sampailah ke Putrajaya....apa omputeh kata, "Kajang Move - Road To Putrajaya"

Mungkin bagi mereka Hudud itu hak peribadi PAS, sedangkan menjadi PM ini dari segi maqasid Sya'riyyahnya lebih aula kerana dengan jadi PM, kemungkaran akan runtuh...pulak dah
Bagi saya, bentang saja dulu di Parlimen, lepas itu baru kita dapat saksikan siapa dia jaguh dalam permainan politik. Kita akan dapat tengok siapa yang sokong, siapa yang tidak sokong dengan alasan-alasan yg kukuh konon, siapa yang sokong bersyarat, penuh dengan strategi dan siapa yang bukan saja tak sokong tapi bermati-matian menentang. Ini semua tidak menghairankan kerana itulah permainan politik mereka.demi pencapaian ultimate aim politik mereka
albrangionline: Yang dikhuathirkan orang PAS sendiri mempersendakannya, dah terbukti 2-3 orang......jawablah sendiri besok

Tuesday, April 8, 2014

Cerita hal 'Pakar Motivasi' dengan 'beruk-beruk'

Menteri kata : 25 konsesi lebuh raya belum untung
Aku kata      : 25 kongsi untung belum kaya.

Teringat ada satu cerita seorang pakar motivasi yang baru nak naik, tapi selalu mengeluh ketika buat lawak audience tak gelak langsung...diam tercenggang-cenggang.

Aku kata mereka diam kerana mereka tak tahu atau tak faham apa-apa. Atau mungkin lawak kamu bukan tahap mereka.....bak kata seorang bintang filem terkenal, LOW CLASS punya lawak.

Keesokkannya dia datang dengan mood happy. Dia kata audience dia, belum apa-apa lagi udah ketawa

Aku kata belum tentu lawak kamu sudah cukup bagus. Mereka ketawa sebab mereka tahu lawak kamu LOW CLASS.

Pakar motivasi itu hampa lalu cerita letak duduk perkara sebenar.

Yang sebenarnya aku saja nak test lawak aku......bila aku frust lawak aku tak ada orang nak gelak, aku rasa audience itu mungkin jenis bebal, buta kayu, tak ada perasaan.....jadi satu hari aku pergi ke Zoo. Masuk-masuk aja ada kandang beruk. Banyak beruk dan monyet bergayutan sambil tengok aku. Aku cuba gunakan joke yang sama, akhirnya beruk,lotong,mawas yang ada di situ diam membisu, tercenggang tengok aku. Aku frust.

Keesokkannya keciwa aku terubat bila sebuah IPT menjemput aku. Dalam hati aku nak buat perbandingan dengan keadaan dalam Zoo semalam dengan audience yang penuh dengan para ilmuan-ilmuan dan Profesor-Profesor.

Bila aku diperkenalkan kepada audience.....sambil berjalan menuju ke rostrum, audience menjadi gamat, mereka gelak bergelek, ada yang sampai terbahak2 menggelakkan aku. Aku naik hairan. Macaman dia orang tahu joke aku. Belum pun bersuara lagi. Aku jadi naik gementar pulak.

al-brangionline:

Lain kali pergi depan cermin, buatlah lawak seharian. [sumber .]
________________________________________________________________________

Menteri: 25 konsesi lebuh raya belum untung


Kerajaan menjelaskan daripada 30 syarikat konsesi lebuh raya di negara ini, hanya lima sahaja yang mencapai keuntungan susulan pengguna trafik yang banyak.

Menteri Kerja Raya Datuk Fadillah Yusof (BN-Petrajaya) berkata bakinya masih belum mencapai keuntungan memandangkan jumlah pengguna "masih belum mencukupi.

Bagaimanapun, beliau tidak menyenaraikan nama dan jumlah keuntungan yang diperoleh oleh lebuh raya itu.

"Daripada keseluruhan 30 syarikat konsesi. Daripada jumlah itu, hanya lima sahaja yang mencapai keuntungan kerana pengguna trafik.

“Yang selebihnya masih tidak dapat keuntungan sebab kadar pengguna lebuh raya masih belum mencukupi.

Beliau berkata demikian bagi menjawab soalan tambahan Datuk Irmohizam Ibrahim (BN-Kuala Selangor) mengenai tanggapan umum bahawa kadar tol perlu dikurangkan jika trafik di lebuh raya terlibat bertambah.

Sementara itu, Fadillah juga berkata, dalam penambahbaikan baru kerajaan, kos penambahan lorong di lebuh raya kini ditanggung syarikat konsesi.

Beliau memberikan contoh apa yang dilakukan Lebuh Raya PLUS di Damansara, Seremban dan Senawang.

“Mereka (syarikat konsesi) kena melabur memastikan keselesaan pengguna.

"Kalau laluan tak dapat menampung keperluan trafik, mereka perlu tambah (lorong)," kata Fadillah.

Ditanya mengenai sampai bila perjanjian konsesi 30 syarikat itu boleh ditamatkan dan pampasan yang diberikan kepada mereka, Fadillah berkata tempoh konsesi berbeza antara satu syarikat dengan yang lain.

Katanya, ia bergantung kepada jumlah pelaburan membina lebuh raya dan rundingan kadar pinjaman yang diperoleh daripada syarikat dan pemegang bon.

Fadillah berkata terdapat perjanjian konsesi lebuh raya "tiga generasi" yang terlibat yang merangkumi tempoh 23 hingga 33 tahun, 30 hingga 35 tahun dan 45 hingga 60 tahun.

"Tapi untuk perjanjian (ketiga) ini, kita dah perkenalkan exit clause,(melibatkan) laluan trafik (lebuh raya) itu.

"(Jika) kutipan sudah memenuhi jumlah pelaburan mereka untuk membuat lebuh raya, maka kita boleh tamatkan perjanjian itu dengan tempoh lebih awal, bukan tunggu sehingga tamat tempoh perjanjian," katanya.

Menurutnya lagi, Lembaga Lebuh Raya Malaysia akan mengkaji laluan trafik bagi lebuh raya yang terlibat.

Thursday, April 3, 2014

Ditakdirkan Azmin kalah.....PKR dilanda mala petaka?




Ditakdirkan Azmin kalah dalam pemilihan PKR nanti.....adakah PKR dilanda mala petaka?

Soalan itu mungkin tak senang kepada penyokong Azmin khususnya dan kepada PKR keseluruhannya secara amnya.

Mungkin ramai yang kata saya ni menyibuk dan jaga tepi kain orang.

Saya bukan menyibuk tidak juga jaga kain orang.....tapi kalau tepi kain orang kena najis taik ayam candu saya 'wajib' tegur nanti solatnya tak sah kerana menanggung najis.

Selaku pendokong kepada Pakatan Rakyat saya perlu highlightkan perkara ini kerana kekuatan PR saling berkait rapat dengan parti-parti gabungannya sebab itu semasa pemilihan PAS dahulu, ramai 'musang-musang' berbulu ayam mengaku dia pendokong PAS, malah memburuk2kan dan mengarah itu ini, PAs sepatutnya pilih orang itu...orang ini dan sebagainya.

Seandainya TS Abdul Khalid Ibrahim berjaya menumpaskan Azmin Ali, adakah mala petaka akan melandan PKR?

Saya tak mahu buat telahan, kita tunggu apa akan terjadi baru boleh buat ulasan.

albrangionline;

Saya tiada kepentingan apa-apa di atas mereka berdua
____________________________________________________________________



Azmin Tiada Restu Anwar?

Diterbitkan: Rabu, 2 April 2014 10:39 AM

Banyak pihak turut meyakini bahawa Mohamed Azmin sebenarnya lebih layak menerajui PKR dan menentukan hala tuju perjuangannya ke arah yang lebih baik berbanding apa yang dilakukan Wan Azizah.
  (Ubah saiz teks)
PADA tahap ini sukar dipastikan sejauh mana perjalanan politik penyandang kerusi Timbalan Presiden Parti Keadilan Rakyat (PKR), Mohamed Azmin Ali dalam parti yang turut sama dibinanya sejak 15 tahun lalu itu.
Umum mengetahui Mohamed Azmin merupakan pengikut setia kepada Datuk Seri Anwar Ibrahim sejak figura politik pembangkang itu masih berada dalam kerajaan.
Malah dari kaca mata Anwar sendiri, Mohamed Azmin dilihat sebagai anak emas apabila Ketua Pembangkang itu sanggup melakukan 'Langkah Kajang' bagi menamatkan konflik kuasa antara beliau dan Menteri Besar Selangor, Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim.
Bagaimanapun selepas proses penamaan calon pemilihan PKR yang diadakan Sabtu lalu, ramai pihak mula tertanya-tanya mengenai kedudukan sebenar Mohamed Azmin di mata Anwar.
Usah dipertikai dari sudut kesetiaan sama ada kepada individu yang bernama Anwar mahupun perjuangan PKR, Mohamed Azmin sentiasa ada untuk terus mempertahankan ketuanya itu.
Berdasarkan pengalaman dan kelayakan, Ahli Parlimen Gombak itu sebenarnya sudah layak untuk menduduki kerusi empuk Presiden PKR yang berada dalam genggaman Datuk Seri Dr Wan Azizah Wan Ismail sejak awal penubuhannya pada 1999.
Malah banyak pihak turut meyakini bahawa Mohamed Azmin sebenarnya lebih layak menerajui PKR dan menentukan hala tuju perjuangannya ke arah yang lebih baik berbanding apa yang dilakukan Azizah.

Tiada Restu Anwar
Tapi apakan daya keyakinan itu bukannya datang daripada Anwar yang diketahui sebagai pengatur strategi permainan politik PKR.
Mohamed Azmin tidak diberikan restu untuk mencabar kedudukan Azizah yang sebelum ini pernah membayangkan hasrat untuk berehat daripada politik dan menumpukan kepada keluarga.
Penjelasan Anwar mudah. Katanya, pencalonannya untuk turut serta merebut jawatan Presiden PKR bukanlah untuk mewujudkan petembungan antara suami isteri.
Sebaliknya jelas Anwar, ia hanya cubaan untuk meletakkan diri di kedudukan tertinggi parti berdasarkan Pelembagaan PKR.
Pencalonannya tetap diteruskan walaupun beliau sendiri menyedari sedang menanti rayuan hukuman penjara lima tahun kerana didapati bersalah meliwat bekas pembantu peribadinya, Mohd Saiful Bukhari Azlan.
Malah Wan Azizah sendiri berjaya mengejutkan ramai penyokong parti itu yang berkumpul di Ibu Pejabat PKR semasa hari penyerahan borang pencalonan apabila mengumumkan mahu mempertahankan jawatannya pada saat-saat akhir dalam tempoh kurang dua jam sebelum proses ditutup.
Alasan Wan Azizah ialah sebagai persediaan jika Anwar dinafikan hak bertanding pada pemilihan parti itu yang akan bermula akhir bulan ini.
"Keputusan ini (bertanding jawatan Presiden) dibuat demi menjaga kepentingan dan masa depan parti sekiranya dalam masa terdekat ini, sebelum pencalonan dimuktamadkan...saudara Anwar tidak dapat meneruskan pencalonan beliau," katanya seperti yang dilaporkan mStar Online sebelum ini.
Dengan kata mudah, jika tidak suami, si isteri sudah bersedia untuk terus pikul tanggugjawab sebagai Presiden PKR setidak-tidaknya untuk sepenggal lagi.
Memang betul kata Anwar, beliau bukan mahu bersaing dengan isteri kesayangannya itu. Tapi mereka saling bersiap-sedia untuk kekal berada di tampuk kuasa.
Semua calon yang layak bertanding mempunyai tempoh bertenang dan boleh menarik diri selewat-lewatnya pada 10 April ini sebelum senarai pencalonan dimuktamadkan.
Maknanya sama ada Anwar ataupun Wan Azizah, mereka mempunyai masa untuk menarik diri berdasarkan keputusan terkini Mahkamah Persekutuan.
Namun setakat ini tiada tarikh ditetapkan untuk sebarang prosiding di Mahkamah Persekutuan.
Satu perkara yang paling jelas ialah, kedudukan hirarki tertinggi dalam PKR tetap di tangan keluarga Anwar.
Ia juga membuktikan bahawa Anwar sendiri nampaknya lebih mempercayai isterinya berbanding Mohamed Azmin untuk mengemudi PKR jika beliau terpaksa berada di penjara.

Tiada Karpet Merah
Perkembangan terkini menyaksikan Mohamed Azmin sendiri terpaksa berhempas pulas untuk mempertahankan kedudukannya sebagai orang nombor dua parti selepas ditentang dalam saingan enam penjuru pada pemilihan kali ini.
Ahli Dewan Undangan Negeri (Adun) Bukit Antarabangasa itu ditentang Menteri Besar Selangor, Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim; Setiausaha Agung parti, Datuk Saifuddin Nasution Ismail; Naib Presiden, Tian Chua; Datuk K. Ramachandran dan S. Murali.
Nampaknya tiada laluan karpet merah untuk Mohamed Azmin kerana saingan enam penjuru membuktikan wujud suara protes di kalangan ahli akar umbi yang mahukan pembaharuan dalam kepimpinan PKR.
Perjalanan politik beliau dilihat semakin malap jika gagal mempertahankan kedudukannya lebih-lebih lagi apabila ditentang Abdul Khalid dan Saifuddin yang dikatakan sebagai calon 'heavy weight'.
Namun senario hampir sama bakal berlaku walaupun beliau berjaya menumpaskan lima yang lain jika Anwar berjaya menduduki takhta Presiden PKR.
Pastinya Anwar akan kekal sebagai presiden tanpa dicabar untuk beberapa tahun akan datang.
Buat masa ini, penyokong Mohamed Azmin hanya mengharapkan agar Wan Azizah kekal sebagai presiden dalam pemilihan kali ini.
Sekurang-kurangnya Mohamed Azmin hanya perlu menunggu lagi tiga tahun sebelum beliau berani melakukan kejutan dalam karier politiknya.
Pada ketika itu, adalah lebih mudah untuk Mohamed Azmin menentang Wan Azizah untuk membolehkannya mengungguli kedudukan nombor satu PKR.