Followers

Thursday, April 24, 2014

Krisis Air di Selangor : Di antara Political Will dan Ego

KRISIS AIR, POLITICAL WILL DAN EGO

TABURAN PENDUDUK
Ini penggal kedua PR memerintah Selangor, dengan data yang senang2 boleh diperolehi dari jabatan statistik, unjuran % pertambahan penduduk boleh di'anticipate' awal2 lagi.

KEPERLUAN AIR per HOUSEHOLD per DAY
Kita boleh menganggarkan keperluan air perhousehold untuk sehari untuk 
i. 'qada' hajat'
ii. mandi-manda
iii.laundri
iv. masak memasak termasuk minuman
v. penjagaan rumah seperti mop lantai, menyiram pokok, basuh kereta etc

TABURAN HUJAN:
Boleh dapat dari Jabatan Pengairan dan Saliran (JPS) akan rekod hujan diseluruh negeri selangor

KADARALIR SUNGAI/(RIVER DISCHARGE)
JPS ada data untuk aliran sungai ketika kemarau dan hujan lebat. Daripada situ boleh dikira jumlah keperluan air berklebihan atau berkurangan.

Retention pond 'semulajadi' seperti bekas lombong atau pun yang dipunyai oleh JPS sudah tentu boleh dikenalpasti seawal lagi, kenapa mesti tunggu lama untuk menyedut airnya sehingga bercatu? Usah ceritalah beli pam berkuasa tinggi (dengarnya Kerajaan Selangor sudah beli pam), buat dulu baru cerita.

SUMBER AIR BAWAH TANAH
sudah banyak konferens,seminar dan bagai tentang maklumat 'ground water/air bawah tanah, kenapa tak manfaatkan

SUMBER DARI NEGERI JIRAN
Mahu tak mahu kalau sudah terdesak, terpaksa "mengalah" kepada negeri lain walaupun berbeza fahaman politik, beli dan manfaatkan 'water resourse' yang dikurniakan oleh Allah kepada sesuatu negeri.

KONKLUSI:
Dengan iltizam politik yang tinggi untuk menghadapi krisis air saja, InsyaAllah boleh menyelesaikan segala permasalahan. Berpolitik semata2 untuk menyelasaikan masalah air akan berakhir dengan percatuan berpanjangan mungkin sepanjang tahun.

Krisis air boleh diselesai bersama oleh orang politik dan mereka yg profesional yang makan gaji di jabatan kerajaan, orang politik hanya perlu ada iltizam politik untuk kesejahteraan rakyat bukan berpolitik untuk menegak benang yang basah (benang kering sebab tak de air) . Campakkan ego yang kononnya PR tidak boleh tunduk pada BN..Ini bukan masalah tunduk atau kena 'nasi kangkang' ini masalah cara kita bijak berpolitik untuk rakyat. Orang politik ada keperluan membuat dasar dan keputusan untuk kesejahteraan rakyat samada jangka panjang atau pendek.

Ini bukannya marah, tapi sayangkan Kerajaan PR ini. Maaf semua, bukan nak mengajar mereka yg lebih profesional di luar sana. Ingat sahabat, kita akan dipertanggungjawab akan apa ilmu yang tersorok di dalam dada semata2 kerana perbezaan fahaman politik.

Kami menderita dengan percatuan air kerana lambat anticipate dan bertindak, ya betul kemarau panjang adalah urusan Allah. Tetapi Allah melantik khalifah untuk mengurus dunia (selangor) ini.

p/s Kembalilah kepada Allah dalam apa2 urusan.
p/s tak perlu berpanjang lebar untuk mencurahkan hasrat hati, kerana kalau kita buat kertas-kerja ataupun proposal, yang bekerja hanya kertas tapi tuannya lembab, tidak bermakna.

Tuesday, April 22, 2014

PKR & DAP 'menelan' 'mati emak', UMNO/BN 'meluah' 'mati bapak'.....'semua'nya udah 'gatail' pungkoq

Saya menjagkakan nasib usul persendirian tentang HUDUD akan menjadi ter'awang-awang'an, itu pun kalau Speaker terima usul itu untuk dibahas.

DAP secara berterang-terangan sedari awal lagi nampak semacam menolak.....sekutu Umno dalam BN pun nampak sealiran.

Dijangka Ahli Parlimen yang berAgama Islam selain dari PAS akan bermain 'hide and seek'.....hang pi nyorok, aku pi cari.....hang pi cari cari, aku pulak pi nyorok.....silap-silap terus pi 'hide' tang mana hingga tak berjumpa.....biasalah semua akan panas pungkoq atau pun 'gatail' pungkoq, maklumlah cakap suka berbelit-belit, pungkoq penuh dengan cacing kerawit.....hang garulah sendiri.

Kalau jadi begitu (semua hilang tak berjumpa langsung), apakah masa depan Pakatan Rakyat?
Masa depan PR dalam ilmu Allah......satu jawapan yang cantik lagi bijak, TGHHA

al-brangionline;

Suka main 'nenek2 sibongkok 3'
____________________________________________________________________
KEMAMAN: “Dalam ilmu Allah, bukan ilmu saya,” tegas Presiden PAS, Datuk Seri Tuan Guru Abdul Hadi Awang ketika menjwab pertanyaan media berhubung masa depan Pakatan Rakyat berikutan usaha Kerajaan Kelantan untuk melaksanakan undang-undang jenayah syariah termasuk hukum hudud.

Beliau menjelaskan, ini kerana pelaksanaan hukum hudud merupakan agenda perjuangan PAS dan bukannya Pakatan Rakyat.

Begitupun, Ahli Parlimen Marang itu optimis mereka yang memahami undang-undang jenayah syariah itu boleh menerimanya termasuk daripada kalangan bukan Islam.

Menurutnya, terdapat dalam kalangan masyarakat bukan Islam yang boleh menerima pelaksanaan undang-undang tersebut termasuk hukum hudud.

Sehubungan itu, katanya PAS menunggu keikhlasan semua pihak berhubung usaha Kerajaan Kelantan untuk melaksanakan undang-undang tersebut yang telah diluluskan oleh Dewan Undangan Negeri (Dun) pada 1993.

“Kita terima positif perkara yang berkait dengan Kelantan ini dan kita serah ikut cara Kelantan.

“PAS Pusat sokong sepenuhnya apa yang diusahakan oleh Kelantan itu,” tegasnya pada sidang media selepas merasmikan Ijtimak Kepimpinan PAS Negeri Terengganu di Kemasik, tengah hari tadi.

Turut serta pada sidang media itu ialah Setiausaha Agung dan Pesuruhjaya PAS negeri, Datuk Mustafa Ali dan Ustaz Saiful Bahri Mamat.

Jelasnya lagi, sebelum Dun Kelantan meluluskan undang-undang berkenaan, ia telah melalui proses yang betul dan mengikut amalan demokrasi.

Katanya, undang-undang tersebut telah disusun dengan penglibatan tokoh undang-undang syariah dan semasa seperti almarhum Tan Sri Ahmad Ibrahim dan Tun Mohd Salleh Abas.

Selain itu, katanya NGO Islam dan bukan Islam telah dijemput oleh kerajaan negeri pada satu majlis yang diadakan di Hotel Concorde di ibu negara untuk memberikan pandangan berhubung undang-undang jenayah syariah itu sebelum dibawa ke persidangan Dun.

Bahkan, jelas beliau lagi, pihak badan Hak Asasi Manusia dunia juga diberi penjelasan mengenai undang-undang itu.[sumber .]

Monday, April 21, 2014

Tian Chua macam syampu 2 dalam 1



Penjarakan Anwar: Kita bangkit jatuhkan Najib, kata Tian Chua

OLEH HASBULLAH AWANG CHIK
APRIL 21, 2014
Ahli Parlimen Batu, Chua Tian Chang berucap di hadapan penyokong di Jelajah Reformasi 2.0 di Pantai Dalam, malam tadi menyuarakan keyakinannya ramai yang akan bangkit membantah kerajaan jika Ketua Pembangkang, Datuk Seri Anwar Ibrahim dipenjarakan. – Gambar The Malaysian Insider oleh Afif Abd Halim, 21 April, 2014.Ahli Parlimen Batu, Chua Tian Chang berucap di hadapan penyokong di Jelajah Reformasi 2.0 di Pantai Dalam, malam tadi menyuarakan keyakinannya ramai yang akan bangkit membantah kerajaan jika Ketua Pembangkang, Datuk Seri Anwar Ibrahim dipenjarakan. – Gambar The Malaysian Insider oleh Afif Abd Halim, 21 April, 2014.Ahli Parlimen Batu, Chua Tian Chang mengulangi pendiriannya untuk menjatuhkan kerajaan pimpinan Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak sekiranya Datuk Seri Anwar Ibrahim dipenjarakan sekali lagi.
Beliau yakin majoriti rakyat Malaysia akan turut sama memberikan tentangan serupa seperti reformasi pada 1998.
“Pada 14 April lalu, saya ditahan polis dan telefon bimbit saya dirampas kerana kononnya saya terlibat dalam aktiviti menghasut rakyat untuk menjatuhkan Najib sebagai perdana menteri.
“Saya ingin ulangi pendirian saya sekali lagi. Saya yakin majoriti rakyat akan bersama saya. Kalau berani perdana menteri Najib penjarakan Anwar, kita akan bangkit, jatuhkan Najib,” katanya di hadapan kira-kira 1,500 hadirin dalam himpunan Reformasi 2.0 di Kuala Lumpur, malam tadi.
Chua yang juga lebih dikenali sebagai Tian Chua menulis di Twitter @tianchua pada bulan lalu Najib akan digulingkan dalam tempoh lima bulan.
Susulan daripada tulisan itu, polis merampas tablet dan telefon bimbit milik Chua ketika beliau sedang menyertai satu mesyuarat di Hotel Armada, Petaling Jaya.
Katanya, operasi pada jam 7.30 petang itu dijalankan di hadapan umum oleh sepasukan polis berpakaian preman yang membawa waran geledah.
Chua berkata, pada zaman pemerintahan mantan perdana menteri Tun Dr Mahathir Mohamad, rakyat membuktikannya sendiri dan sejarah itu perlu diingati.
“Kita pernah menunjukkan rekod kita. Saya disumbat di dalam (Akta Keselamatan Dalam Negeri (ISA), di Kamunting selama dua tahun tetapi Pasukan Simpanan Persekutuan (FRU), gas pemedih mata, kekerasan dan penindasan tidak akan dapat menahan kebangkitan rakyat.
“Dengan kebangkitan rakyat ini, Dr Mahathir juga tumbang dan inilah hakikat yang kita ingin ingati. Kita akan pertahan dan bangkitkan untuk jatuhkan Najib kalau berani penjarakan Anwar,” katanya.
Sementara itu, Pengarah Strategi PKR, Rafizi Ramli memberi gesaan sama anak muda akan bangkit menentang kezaliman.
Katanya, himpunan menentang Cukai Barangan dan Perkhidmatan (GST) pada 1 Mei ini bakal menjadi saksi gelombang kebangkitan anak muda.
“Amaran saya kepada Najib dan Mahathir. Kalau kamu berani penjarakan Anwar sekali lagi, percayalah cakap saya bukan seratus, bukan seribu, berpuluh-puluh ribu anak muda akan lawan sampai Umno tumbang.
“Bersiap sedia tunggu arahan. 1 Mei kita jumpa di jalan raya. Bila-bila masa, mereka berani penjarakan Anwar, kita turun ramai-ramai tumbangkan Umno dan Barisan Nasional (BN). Insya Allah,” katanya.
Timbalan Presiden PAS, Mohamad Sabu mengumumkan awal bulan ini, Pakatan Rakyat (PR)  akan turut serta dalam himpunan membantah GST 1 Mei ini dan memberi sokongan kepada  badan bukan kerajaan (NGO) yang menganjurkannya.
Katanya, ratusan ribu orang akan menyertai himpunan kemuncak ini setelah rakyat saban hari terus dibebani dengan kenaikan harga barang berterusan dengan GST yang akan diperkenalkan pada tahun depan.
"Himpunan ini akan berlangsung di sekitar Kuala Lumpur antara jam 2 hingga 5 petang dan kemudian bergerak ke  Dataran Merdeka," katanya. – 21 April, 2014.[sumber .]

al-brangionline:
Untuk GST "Yes", 

.....dalam sisa-sisa dan serdak demokrasi yang tertinggal, aku tetap percaya kepada pemilihan melalui pilihanraya walaupun terdapat "cending" di sana sini, tetapi bukan melalui kekerasan.

Saturday, April 19, 2014

Woit Dr. Zul, tolong jangan heret PAS Pusat dalam politik "sengal" hang

Woit Syeikh, tak payahlah nak bawak ke PAS Pusat berkait dengan Majlis Fatwa Negra tu tentang "R.I.P"
Jangan bagi keliru masyarat kelak seolah-olah PAS tidak menghormati mahupun menghargai jasa mendiang Karpal Singh yang maut ketika terlibat dalam kemalangan jalan raya.

Tak payahlah nak berpolitik perkara ini.
Apa, kalau tak kata "R.I.P" bermakna kita tidak menghormati mendiang ke?

Sekarang sudah jelas, majoriti masyarakat dari pelbagai Agama, bangsa hatta dari PAS sendiri pun sudah pergi memberi penghormatan terakhir kepada mendiang. Ramai pimpinan PAS pergi. So, apa masalahnya?
Fatwa itu datang dari Majlis Fatwa Kebangsaan, bukannya dari PAS. Tentu mereka ada hujah dan alasan.

Lainlah kalau PAS Pusat melarang ahlinya pergi buat penghormatan

Biro politik sudah tandus idea ke, hingga 'benda' seperti ni pun nak bawak kepada Mesyuarat. Kalau Syeikh merasakan boleh menggunakan "R.I.P", gunakanlah, tak ada siapa nak halang Syeikh, janganlah mengheret PAS Pusat dalam kes ni.

'Sengal" betullah sesetengah cerdik pandak ni.

Kita tak nafikan menghormati jasa dan kegigihan mendiang dalam menegakkan keadilan, so apa masalahnya. Dalam masa yang sama kita jugak menghormati keputusan Majlis Fatwa Kebangsaan.

Apakah kalau kita pergi beri penghormatan tapi dalam masa yang sama kita tidak kata "R.I.P.", itu keluarga mendiang akan kecik hati?

Hentikan buang masa Tok Syeikh.

Sekali lagi, Zul, tak payahlah hang nak lebih sudu dari kuah. Tolong jangan nak mengheret PAS Pusat dalam isu R.I.P. Cadangan hang tu memberi perspektif pada masuarakat seolah-olah PAS ni yg menentang Majlis Fatwa Kebangsaan.


al-brangionline:

Kami tak mahu Tok Syeikh sendiri "R.I.P" (Rest in politic di Kuala Selangor)
___________________________________________________________________
7:11PM - 18 Apr 2014

PAS akan bincang fatwa RIP


PAS akan bermesyuarat pada hari Isnin depan untuk membincangkan kontroversi yang timbul daripada penggunaan perkataan "RIP" atau rest in peace (bersemadi dengan aman) yang amat tidak digalakkan oleh Majlis Fatwa Kebangsaan.

"Kita akan membangkitkan isu ini pada mesyuarat biro politik di Kuala Lumpur dan kita akan tetapkan pendirian kita," kata pengarah pusat kajian PAS, Dr Dzulkefly Ahmad, yang ditemui pada majlis berjaga mendiang Karpal SIngh di Pulau Pinang hari ini.

Keputusan itu kemudiannya akan dipanjangkan kepada kepimpinan pusat parti, kata bekas MP Kuala Selangor itu lagi.

Menurut Dzulkefly, perkara itu adalah sensitif kerana pemergian seorang negarawan seperti Karpal Singh, layak mendapat penghormatan dan pengiktirafan.

Turut bersama Dzulkefly adalah MP Tumpat, Kamaruddin Jaafar yang berkata kini adalah masanya untuk menghormati Karpal dan jasa-jasanya, dan bukan menghamburkan sebarang pendapat atau komen negatif.

Membincangkan ungkapan RIP, fatwa MFK menyebut, amat tidak digalakkan untuk mengucapkannya ungkapan RIP kepada seorang bukan Islam.

Fatwa itu berkata, RIP adalah ucapan doa yang biasa diucapkan dalam agama Kristian terutama mazhab Katolik sejak abad ke-18 dan diukir pada batu nisan masyarakat mereka.

Ia juga, menurutnya, mengandaikan bukan Islam akan mendapat rahmat Tuhan sebagaimana doa asal dalam bahasa Latin, sedangkan seseorang yang mati dalam kekufuran tidak mendapat keampunan dan rahmat Tuhan. [sumber.]

Thursday, April 17, 2014

Mati, Hudud, Kotak Hitam, Air: Apa kaitannya?.....adesss......politik murahan

MATI, HUDUD, KOTAK HITAM, AIR :

Headlines merata2, FB, tweeter pun sama, majoritinya menyiarkan Karpal Singh mati,terlibat dalam satu kemalangan jalan raya. Saya pun tumpang ucap takziah pada kelurganya.

Sebagai seorang Islam kita kena yakin semua makhluk akan fana', yang kekal hanyalah Zat Yang Maha Mulia, Allah SWT,
tak kira makhluk itu berupa gunung, bukit bukau, langit, bumi, tumbuh2an, haiwan,manusia, manusia pulak pelbagai jenis, yang kuat Agama, Ulama', yang jahil Agama, pakar kelentung, pakar strategi,pakar undang2, pakar perlembagaan, pakar ekonomi, tok bomoh semuanya akan merasai mati.

Ada sorang mamad yg terlampau fanatik buat telahan, jangan2 ada sabotaj kot. Saya malaslah nak berhujah dengan politik murahan ni.

Sekali lagi tak habis2 mereka bercakap pasal Hudud. Saya tegaskan apa nak dihairankan MCA,MIC dan parti2 yg berasaskan kaum bukan Islam menolak Hudud, hatta UMNO yg majoriti ahlinya beragama Islam pun (sebelah Sabah ada yang bukan Islam menjadi ahli Umno) pun 'menolak'. Saya tak hairan mereka itu termasuk Umno menolak kerana mereka menolak bukan atas hujah atau fakta, mereka menolak kerana semata2 berlainan fahaman politik.

HATTA parti-parti dalam Pakatan Rakyat sendiri pun menolak. Ada yang menolak secara terang-terang atas 'prinsip' mereka. Ada yang cuba bersilat dan berhujah secara lojik sehingga ramai meleleh air-liur terpegun dengan lojik itu sehingga keintelektualan sendiri pun jadi cair, dengan menyalahkan Umno, marah2kan Umno kenapa tak setuju, woit...Umno tu 'musuh' politik kita, tak hairanlah....hang tu bagaimana? Apa, kalau Umno setuju baru hang nak setuju?....dengan Hukum Allah SWT hang masih nak berstrategi dan ber'politik' lagi?

Kotak Hitam kepunyaan MH370 juga menjadi isu hangat berterusan, dikatakan ada yang berebut-rebut nak me'miliki'nya....lepas itu alat yang 'turun' mencarinya ada masalah teknikal, terpaksa timbul semula sebelum sambung 'menyelam' mencarinya lagi. Yang hairannya isu kotak hitam ni pun nak dipolitikkan, kononnya Kerajaan nak sorok maklumat...adoiii, kerja hang ni tak dak lain, hari2 nak berpolitik....orang lain semuanya salah, hang sorang aje yang betul...steadylah bro, kami sekarang tak dak air...rumah hangpa bolehlah, ada air sepanjang masa.

Bercakap pasal air ni...naik geramlah pulak. Hang berilah hujah apa pun, pokoknya kami tak dak air. Pada mulanya dulu terasa macam nak percaya dengan hujah yang amat lunak, "kita bukan tak cukup air, tapi kitak cukup air yang dirawat.", lepas itu Allah SWT uji dengan 'kemarau panjang"...lepas itu air dicatu...sekarang tak cukup air yang dirawat ke atau pun memang tak cukup air?"...saya malaslah nak cakap apa justifikasi atau kewajaran mahupun keperluan akan Langat II....apa pun kami tak dak air. Tapi tertandatangan jugak akhirnya MoU itu...pun selepas itu sesama sendiri bercakaran pulak ber'politik' sesama sendiri kata tak wajar tanda tangan MoU....tetapi cerita disebalik dollar and cents untuk nak settle hal2 yang berkaitan dengan pemegang2 saham dalam 'PERAWAT AIR' itu kenapa hang tak cerita?....cerita2 si anu nak lebih, sipolan terkurang...simangkuk nak lebih, sibaldi terkurang....kenapa hang tak cerita?, tapi pandai pulak berlakon konon tak tahu menahu, tiba2 MoU termeterai...adessss ini politik ceroi,... kalau pi analisa kat Perth dah tentu tahu DNAnya.

Kita boleh tipu pada seseorang, tapi kita kita boleh tipu pada semua orang
Sekali menipu, sekali terkena, dua kali menipu, dua kali terkena, tiga kali menipu, InsyaAllah hang terkena.

Allah Maha Mengetahui dan Sesekali Tidak Mungkiri Janji.

al-brangionline:

Takkan habis satu PRU.....terus berpolitik ke satu PRU lagi.....bila masa nak tolong rakyat